Ο βρετανός πρωθυπουργός, Ρίσι Σουνάκ, ανακοίνωσε την παράταση της διάθεσης αυτοκινήτων και vans με κινητήρες βενζίνης και diesel έως το 2035 στην βρετανική επικράτεια, ανασκευάζοντας τους αρχικούς στόχους που θα έθεταν σε ισχύ την συγκεκριμένη απαγόρευση ήδη από το 2030.
«Επιθυμούμε να εξομαλύνουμε την μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Οι καταναλωτές θα εξακολουθήσουν να μπορούν να αποκτήσουν καινούρια αυτοκίνητα και vans με κινητήρες βενζίνης και diesel έως το 2035 ενώ, φυσικά θα μπορούν να συνεχίσουν να αγοράζουν και να μεταπωλούν αντίστοιχης τεχνολογίας οχήματα ως μεταχειρισμένα και μετά από αυτή την ημερομηνία», δήλωσε ο ίδιος.
Ο βρετανός πρωθυπουργός αιτιολόγησε την απόφασή του λέγοντας ότι: «θα πρέπει να εναπόκειται στον καταναλωτή να κάνει την επιλογή και όχι αυτή να προκύπτει κατόπιν κυβερνητικής επιβολής», συμπληρώνοντας ωστόσο ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του επιτελείου του, έως το 2030 η πλειονότητα των καινούριων αυτοκινήτων θα είναι ούτως ή άλλως ηλεκτρική με δεδομένη την μείωση του κόστους τους.
Σε κάθε περίπτωση η μετάθεση της απαγόρευσης για το 2035 συμπίπτει με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό στόχο που είχε τεθεί εξαρχής για την συγκεκριμένη ημερομηνία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε κάθε η αλλαγή πολιτικής της Βρετανίας έτυχε, στην καλύτερη περίπτωση, μεικτής αποδοχής από τις αυτοκινητοβιομηχανίες με ορισμένες εξ αυτών να μην κρύβουν την δυσαρέσκειά τους.
Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση εκπροσώπου της ΚΙΑ ο οποίος είπε ότι η συγκεκριμένη αλλαγή: «διαφοροποιεί τον προϊόντικό σχεδιασμό, διαταράσσοντας τις διαπραγματεύσεις σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας ενώ θα μπορούσε να προκαλέσει σύγχυση τόσο στην βιομηχανία όσο και στους καταναλωτές». Να σημειωθεί ότι η ΚΙΑ, ακριβώς με φόντο την προηγούμενη καταληκτική ημερομηνία του 2030 είχε ανακοινώσει έως και εννέα νέα ηλεκτρικά μοντέλα για τη βρετανική αγορά.
Στο ίδιο μήκος κύματος η επικεφαλής της Ford στην Βρετανία, Lisa Rankin τόνισε «πρόκειται για την μεγαλύτερη μεταμόρφωση της βιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα. Ο στόχος του 2030 είναι ζωτικός για την επιτάχυνση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν την Ford σε πιο καθαρό μέλλον. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι μια πολιτική που θα ενισχύσει την αγορά ηλεκτρικών βραχυπρόθεσμα και θα ενθαρρύνει τους καταναλωτές προς αυτήν την κατεύθυνση με δεδομένες και τις ελλείψεις σε υποδομή, την αύξηση του κόστους παραγωγής όσο και ζωής». Η «μπλε οβάλ» φίρμα έχει ανακοινώσει επενδύσεις 430 εκατομμυρίων στερλινών στο Η.Β. για τον εξηλεκτρισμό των γραμμών παραγωγής της.
Αιχμές αφήνει και η δήλωση εκπροσώπου της VW o οποίος υπογράμμισε: «Χρειαζόμαστε επειγόντως ένα ξεκάθαρο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα δημιουργεί ασφάλεια στην αγορά και θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων σαφών στόχων για την δημιουργία της σχετικής υποδομής και κίνητρα που θα διασφαλίσουν ότι οδηγούμαστε στην σωστή κατεύθυνση».
Αντιθέτως η Toyota έδειξε να μην ενοχλείται από την συγκεκριμένη εξέλιξη, επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση της ότι «υπάρχουν εναλλακτικές τεχνολογίες με χαμηλές εκπομπές ρύπων που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο κατά τη διαδικασία μετάβασης».
Παράλληλα εκτιμήσεις αναλυτών αναφέρουν ότι η μετάθεση του στόχου κατά πέντε χρόνια θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στην υλοποίηση της πολιτικής της Βρετανίας προς ένα πιο πράσινο μέλλον μετακινήσεων αλλά και να λειτουργήσει ανασταλτικά για τις επενδύσεις σε ό,τι αφορά τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης.