Τους λόγους που οδήγησαν στην τραγωδία με την ελληνική ανθρωπιστική αποστολή στη Λιβύη, με πέντε νεκρούς και 14 τραυματίες, καθώς και τα μέτρα προστασίας που έπρεπε να έχουν ληφθεί, ανέλυσε μιλώντας το πρωί της Τετάρτης (20/9) στην ΕΡΤ ο στρατιωτικός αναλυτής, Παναγιώτης Θεοδωρακίδης.
«Οι πληροφορίες μου είναι ότι (σ.σ το λεωφορείο) είχε και αυτό δεξαμενές αερίου, εξού και η ανάφλεξη» δήλωσε ο Θεοδωρακίδης. Επιπρόσθετα, ο πρώην εκπρόσωπος τύπου του ΝΑΤΟ τόνισε ότι τα μέτρα ασφαλείας τόσο από το ΓΕΕΘΑ όσο και από τις ελληνικές διπλωματικές αρχές στη Λιβύη δεν ήταν πρέποντα σε μια χώρα που βρίσκεται εδώ και χρόνια σε εμφύλιο πόλεμο.
Χρειαζόταν ανάλυση κινδύνου πριν από την αποστολή
«Ήταν μία άτυχη στιγμή σε μία χώρα η οποία βρίσκεται σε χάος» είπε ο στρατιωτικός αναλυτής προσθέτοντας ότι «η κατάσταση στη Λιβύη ήταν τέτοια που έπρεπε επιπροσθέτως να ληφθεί μια ανάλυση κινδύνου και ρίσκων ιδιαίτερη».
Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην λανθασμένη, όπως την χαρακτήρισε, επιβίβαση των μελών της 19μελούς αποστολής -16 εκ των οποίων στρατιωτικοί- σε ένα τουριστικό λεωφορείο, η κατασκευή του οποίου εξετάζεται από τους πραγματογνώμονες.
Αναφερόμενος στα μέτρα ασφαλείας που έπρεπε να λειτουργήσουν ακόμα και σε ένα κομβόι ειρηνευτικής δύναμης – άσχετα οι ένοπλες δυνάμεις, ανέλαβαν μια ανθρωπιστική προσπάθεια προς τη Λιβύη- δήλωσε εμφατικά ότι «έπρεπε να είναι διαφορετικές οι συνθήκες αυτοπροστασίας, επικοινωνίας και ο σχεδιασμός».
«Όταν εμπλέκεται το υπουργείο Εξωτερικών σε μια ξένη χώρα, όλα περνάνε δια του Υπουργείου Εξωτερικών. Το Υπουργείο Άμυνας και ιδιαίτερα το ΓΕΕΘΑ εκτελεί. Στον τρόπο λοιπόν εφαρμογής έπρεπε να υπάρχει καλύτερος συντονισμός και να αναλυθεί περισσότερο ο κίνδυνος, αλλά η πληροφόρηση που είχαμε για το τι συμβαίνει στη Λιβύη» δήλωσε στις «Συνδέσεις» ο κ. Θεοδωρακίδης.
Μιλώντας για το εναλλακτικό οδικό δίκτυο που επελέγη τόνισε ότι θα έπρεοε να είχε αναλυθεί περαιτέρω η πορεία στην διαδρομή των 280 χλμ. από τη Βεγγάζη προς την κατεστραμμένη από τις πλημμύρες Ντέρνα.
Σχολιάζοντας την περιγραφή του Γιώργου Σαγιάνου, προέδρου του Ελληνικού Σχολείου στη Βεγγάζη ότι το λεωφορείο με τους 19 Έλληνες είχε συνοδεία από δύο τζιπ με Λίβυους στρατιώτες πρόσθεσε ότι «αυτή είναι η φράση κλειδί». Σύμφωνα με τον στρατιωτικό αναλυτή στην Λιβύη εκτός από από τα δύο αντιμαχόμενα καθεστώτα υπάρχουν φύλαρχοι και ειδικές αυτόνομες δυνάμεις.
Χώρες όπως η Λιβύη θέλουν ιδιαίτερη προσοχή
«Σαν κρατική υπόσταση η Λιβύη δεν μπορεί να παρουσιαστεί πουθενά. Άρα ο σχεδιασμός έπρεπε να είναι πολύ διαφορετικός. Η δύναμη αυτασφάλισης της αποστολής μαζί με τους υγειονομικούς, οι οποίοι επιχειρησιακά δεν γνωρίζουν τι να κάνουν, δεν σωρεύονται στο ίδιο λεωφορείο κατά την ταπεινή μου άποψη» δήλωσε ο κ. Θεοδωρακίδης.
Και όπως πρόσθεσε «έπρεπε να γνωρίζουμε πού πηγαίνουμε. Η Λιβύη είναι ένα χάος. Αν δεν συνέβαινε εκεί το τροχαίο, κάτι άλλο θα έβρισκε την ελληνική αποστολή, η οποία ίσως θα έπρεπε να έχει και συνεισφορές από νατοϊκές δυνάμεις που δρουν στη Λιβύη».
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι πριν από χρόνια ένας Έλληνας υπαξιωματικός είχε σκοτωθεί σε ενέδρα στη Σομαλία. Γι αυτό και όπως εξήγησε οι χώρες αυτές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή.
«Είχαμε επιτυχημένη αποστολή εκκένωσης με το πραξικόπημα στο Σουδάν, αλλά σε συνεργασία με υπόλοιπες ΝΑΤΟϊκές χώρες, οι οποίες έχουν καλύτερη πληροφόρηση διότι έχοντας πρεσβείες έχουν ακόλουθους άμυνας και έχουν διαδικασίες άλλες. Εμείς δυστυχώς δεν είχαμε την εκπροσώπηση που θα έπρεπε, αν και επιτυχημένα στη Λιβύη είχαμε κάνει το 2014 εκκένωση» εκτίμησε ο κ. Θεοδωρακίδης.
Καταλήγοντας ο στρατιωτικός αναλυτής τόνισε ότι «ο κίνδυνος στην τουρκοκρατούμενη Λιβύη ήταν υψηλός αλλά δεν είναι αυτός ο οποίος στοχοποίησησε την αποστολή. Υπήρξε ένα ατύχημα με εικασίες. Από ότι φαίνεται ήταν ένα ατύχημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν υπήρχε περισσότερη συγκέντρωση και διαφορετική διανομή ¦σ.σ. των μελών της αποστολής) στο κομβόι».