Άμεση ήταν η (λεκτική προς το παρόν) απάντηση της Κίνας στην ανακοίνωση της Κομισιόν για τη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με τις κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις EV που διατίθενται (και) στην Ευρώπη, με την κινεζική πλευρά να χαρακτηρίζει την συγκεκριμένη κίνηση ως απόπειρα προστατευτισμού, προειδοποιώντας ότι θα έχει αντίκτυπο στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ανάμεσα σε Ε.Ε και Κίνα.
«Η έρευνα αποτελεί μια στυγνή προσπάθεια προστατευτισμού που θα επηρεάσει αρνητικά και θα δημιουργήσει στρεβλώσεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιδρώντας και στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ενώ θα έχει αντίκτυπο και στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ανάμεσα σε Ε.Ε και Κίνα. Η Κίνα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις σχετικά με τις ευρωπαϊκές απόπειρες προστατευτισμού και τυχόν παρεπόμενες δράσεις με στόχο να διαφυλάξει τα νόμιμα δικαιώματα και τα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών», αναφέρει χαρακτηριστικά στην επίσημη ανακοίνωσή του που εκδόθηκεμετά την ομιλία της Ursula von der Leyen στο Ευρωκοινοβούλιο, το υπουργείο εμπορίου της Κίνας.
Αλυσιδωτές αντιδράσεις
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, η έρευνα που εξήγγειλε η πρόεδρος της Κομισιόν λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η αγορά έχει πλημμυρήσει από φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα των οποίων οι τιμές διατηρούνται τεχνητά χαμηλές λόγω των τεράστιων κρατικών επιδοτήσεων της Κίνας στον κλάδο, αναμένεται να διαρκέσει έως εννέα μήνες. Σε ό,τι αφορά το αποτέλεσμα της έρευνας, οι αναλυτές εκτιμούν ότι θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμα και σε δασμούς που θα φτάνουν το 27,5% της τιμής ενός αυτοκινήτου, στα πρότυπα της αντίστοιχης αμερικανικής τακτικής σε ότι αφορά τις εισαγωγές εκ Κίνας.
Σε κάθε περίπτωση, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι εφόσον οι Βρυξέλλες τελικώς αποφασίσουν υπέρ της επιβολής υψηλών δασμών στα κρατικά επιδοτούμενα EV που εισάγονται στην Ευρώπη, το ίδιο ακριβώς θα μπορούσε να πράξει και το Πεκίνο για τους ευρωπαίους κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στην αχανή ασιατική χώρα.
Πέρα από την συγκεκριμένη κάπως προφανή αντίδραση εφόσον επαληθευτούν τα παραπάνω σενάρια, μια δεύτερη αντίδραση εκ μέρους της Κίνας θα μπορούσε να είναι η επιβράδυνση της επέκτασης προς τη Δύση και των εξαγωγών των μπαταριών που στην συντριπτική τους πλειονότητα προέρχονται είτε από την Κίνα είτε από κινέζους κατασκευαστές που έχουν δημιουργήσει εργοστάσια σε ευρωπαϊκό έδαφος, όπως η κινεζική CATL η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο κατασκευαστή και προμηθευτή μπαταριών στον κόσμο.
Από την άλλη βέβαια, μια αντιστοίχως επιθετική πράξη από μέρους της Κίνας θα είχε επιπτώσεις και στους κινέζους κατασκευαστές τόσο μπαταριών όσο και ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς, πλέον με την επιβράδυνση της ζήτησης στην κινεζική αγορά αλλά και τις τεράστιες δυνατότητες παραγωγής, αναζητούν διέξοδο σε άλλες αγορές, έχοντας ήδη ρίξει μεγάλη έμφαση στις εξαγωγές για να εξασφαλίσουν το κέρδος που επιθυμούν.
Η άποψη του κινεζικού συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών
Ανεξαρτήτως των σεναρίων που μπορεί να πυροδοτήσει μια διαφορετική από την μέχρι «προχθές» πολιτική της Ευρώπης έναντι της Κίνας, ο κινεζικός σύνδεσμος αυτοκινητοβιομηχανιών σχολίασε την αλλαγή στάσης της Ε.Ε. υπογραμμίζοντας ότι οι κινεζικές εξαγωγές EV δεν έχουν αυξηθεί λόγω κρατικών επιδοτήσεων αλλά επειδή η εφοδιαστική αλυσίδα και οι δυνατότητες παραγωγής της Κίνας είναι εξόχως ανταγωνιστικές, αποτελώντας απειλή για τα δυτικά κράτη που ξεκίνησαν να αντιδρούν με αυτόν τον τρόπο.
«Η αντίδραση της Ευρώπης είναι ένα αναπόφευκτο φαινόμενο που πηγάζει από την δυναμική των νέας τεχνολογίας εναλλακτικών οχημάτων της Κίνας. Η αυξημένη δυναμική τους κάνει κάποιους ανθρώπους να μας προσέξουν και κάποιους άλλους να νιώσουν άβολα», δήλωσε ο επικεφαλής του κινεζικού συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών Cui Dongshu, λέγοντας ότι οι τιμές στις οποίες διατίθενται τα κινεζικά EV στην Ευρώπη είναι διπλάσιες σε σχέση με τις τιμές διάθεσής τους στην Κίνα.
Να σημειωθεί ότι προς το παρόν καμία κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία με παρουσία στην Ευρώπη δεν έχει εκδώσει ανακοίνωση σχετικά με το ζήτημα με τις περισσότερες εξ αυτών να ακολουθούν προς το παρόν την τακτική «ουδέν σχόλιο».
Τα ευρωπαϊκά δεδομένα
Σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες, οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι αναφέρουν ότι τα κινεζικά EV που διατίθενται στην Ευρώπη παρουσιάζουν κατά μέσο όρο, έως και κατά 20% μειωμένες τιμές σε σχέση με τα «εγχώρια», αυξάνοντας νομοτελειακά την πίεση προς τους ευρωπαίους κατασκευαστές προκειμένου να δημιουργήσουν πιο προσιτά ηλεκτρικά οχήματα.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στατιστικά που έχει ανακοινώσει η Κομισιόν, το μερίδιο αγοράς των κινεζικών EV στην ευρωπαϊκή αγορά έχει αυξηθεί ήδη στο 8% και θα μπορούσε να φτάσει έως το 15% με ορίζοντα το 2025.
Εξίσου ενδεικτικό της γεωμετρικής διείσδυσης των κινεζικών EV στη γηραιά ήπειρο είναι ότι σύμφωνα με σχετικές έρευνες αμερικανικού think-tank, το 2022, το 35% των εισαγόμενων στην Ευρώπη ηλεκτρικών αυτοκινήτων είχαν προέλευση την Κίνα όταν μόλις ένα χρόνο νωρίτερα το συγκεκριμένο ποσοστό ήταν κατά 10 μονάδες χαμηλότερο.
Αντιστοίχως σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, προορισμός για το 16% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών που κατασκευάζονται σε κινεζικό έδαφος για το 2022 ήταν η ευρωπαϊκή αγορά. Αξίζει να σημειωθεί πάντως για την πολυπλοκότητα του πράγματος ότι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας της Κίνας είναι η αμερικανική Tesla καθώς κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου 2023, οι εξαγωγές EV προς τρίτες χώρες αντιστοιχούσαν στο 40% των συνολικών κινεζικών εξαγωγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Φυσικά στην νέα διελκυστίνδα μεταξύ ΕΕ και Κίνας δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς και τα – σχετικώς- νέα γεωπολιτικά δεδομένα καθώς οι διμερείς σχέσεις έχουν ήδη ενταθεί εδώ και καιρό λόγω της «εγγύτητας» του Πεκίνου στην Μόσχα, μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, μια συνθήκη που εξώθησε την ΕΕ να επιχειρεί να μειώσει την εξάρτησή της από την (προς το παρόν δεύτερη) οικονομία στον κόσμο αλλά και υπ’ αριθμόν 1 εμπορικό της εταίρο.
Το επόμενο κεφάλαιο των νέων σινοευρωπαϊκών σχέσεων αναμένεται να γραφτεί στο πλαίσιο της ετήσιας Συνόδου Κορυφής Κίνας-ΕΕ η οποία θα πραγματοποιηθεί έως το τέλος της χρονιάς και η ατζέντα της οποίας έχει ήδη κατά κάποιο τρόπο επανακαθοριστεί καθώς οι Βρυξέλλες, με την ανακοίνωση για τη διεξαγωγή διερεύνησης, ζητούν μια εκ νέου εξισορρόπηση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ των δύο.
Η Κίνα από την πλευρά της μένει να αποδειχθεί πώς θα αντιδράσει με δεδομένο και ότι σε συνάντηση που είχαν ο κινέζος πρωθυπουργός Li Qiang με την Ursula von der Leyen στο περιθώριο της G20 στο Νέο Δελχί, ζήτηση από την Ευρώπη ένα χωρίς διακρίσεις εμπορικό περιβάλλον για τις κινεζικές εταιρείες στη γηραιά ήπειρο και σταθερότητα στις σχέσεις των δύο «χωρών» εν είδει ασπίδας έναντι στην παγκόσμια αβεβαιότητα.