Αντιμέτωπες με τη μεγαλύτερη «καταστολή» που έχει επιβάλει ποτέ η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκονται οι μεγαλύτεροι τεχνολογικοί κολοσσοί, ενόψει των νέων κανόνων για τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές στην ψηφιακή οικονομία. Αυτό, σύμφωνα με τους Financial Times, μπορεί να προκαλέσει ένα νέο κύμα νομικών μαχών μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και της Silicon Valley.
Όπως επισημαίνεται, έως τις 6 Σεπτεμβρίου, οι ρυθμιστικές αρχές για τον ανταγωνισμό θα ανακοινώσουν μια λίστα υπηρεσιών που ενδέχεται να περιλαμβάνουν την Google της Alphabet, το App Store της Apple, την Amazon και το Facebook της Meta Platforms, στοχεύοντας σε κανόνες που θα αποτρέπουν τις πιο ισχυρές εταιρείες να «καταστρέψουν» νέες αγορές.
Ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές, ή DMA, που θα τεθεί σε ισχύ στις αρχές του επόμενου έτους, θα επιβάλει ένα άκαμπτο καθεστώς από «πρέπει» και «δεν πρέπει» σε εταιρείες που προηγουμένως αγνοούσαν τις ρυθμιστικές αρχές, παρά τις πολλαπλές έρευνες και τα πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ.
Με φόντο τους νέους κανόνες, θα είναι παράνομο για ορισμένες πλατφόρμες να ευνοούν τις δικές τους υπηρεσίες έναντι αυτών των αντιπάλων. Θα τους απαγορεύεται να συνδυάζουν προσωπικά δεδομένα στις διάφορες υπηρεσίες τους, θα τους απαγορεύεται να χρησιμοποιούν δεδομένα που συλλέγουν από τρίτους εμπόρους για να ανταγωνίζονται εναντίον τους και θα πρέπει να επιτρέπουν στους χρήστες να κατεβάζουν εφαρμογές από αντίπαλες πλατφόρμες.
Στα δικαστήρια
Ωστόσο, έχουν τεθεί οι βάσεις για ορισμένες εταιρείες να αντιπαρατεθούν με την ΕΕ στα ίδια δικαστήρια που πήγαιναν για την επιβολή της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. «Είναι πιθανό να υπάρξει προσφυγή», δήλωσε ο Αλεξάντρ ντε Στριλ, ακαδημαϊκός διευθυντής του προγράμματος ψηφιακής έρευνας στο think tank Κέντρο Ρυθμίσεων στην Ευρώπη. «Ο καθορισμός των υπηρεσιών που θα καλυφθούν δεν ήταν τόσο εύκολος όσο αναμενόταν», πρόσθεσε.
Σε μια συνάντηση μεταξύ της Apple και των μελών του συμβουλίου της επικεφαλής ανταγωνισμού της ΕΕ, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, στις 27 Ιουνίου, η εταιρεία προειδοποίησε για προκλήσεις συμμόρφωσης με τους κανόνες. Η εταιρεία κατέγραψε ανησυχίες σχετικά με το εύρος των υπηρεσιών της που θα καλυφθούν και πώς θα μπορούσε να διαφυλαχθεί η εμπειρία των χρηστών. Οι δικηγόροι της Apple φέρεται να ζητούν περισσότερες «ουσιαστικές συζητήσεις» σχετικά με τη συμμόρφωσή τους με το DMA από τον Σεπτέμβριο και μετά.
Οι σημειώσεις μιας συνάντησης μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου της Amazon Αντι Τζέισι και της Βεστάγκερ στις 21 Ιουνίου αποκαλύπτουν ότι η εταιρεία εξέφρασε ανησυχία για «επικαλυπτόμενες και αντικρουόμενες ρυθμίσεις που προέρχονται από τις εθνικές αρχές ανταγωνισμού». Η εταιρεία έχει ήδη αμφισβητήσει τον χαρακτηρισμό της σύμφωνα με τους κανόνες ψηφιακού ανταγωνισμού της Γερμανίας.
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της Meta, Μαρκ Ζούκερμπεργκ είχε επίσης συνομιλίες με την Βεστάγκερ για να συζητήσουν τη συμμόρφωση της εταιρείας, η οποία πραγματοποιήθηκε στα μέσα Ιουνίου.
Όσο για άλλους λεγόμενους gatekeepers, η Microsoft υποστηρίζει ότι η μηχανή αναζήτησής της, Bing, είναι πολύ «μικρή» για να υπόκειται στις ίδιες υποχρεώσεις με τον πολύ μεγαλύτερο ανταγωνιστή της, την «Αναζήτηση» της Google,. Η ίδια η Google ωστόσο θα μπορούσε να έχει ερωτήσεις σχετικά με το πώς οι υπηρεσίες αναζήτησής της επηρεάζονται από τους νέους κανόνες, με βάση τα σχόλια του κορυφαίου Ευρωπαίου δικηγόρου της εταιρείας προς τις ρυθμιστικές αρχές τον Δεκέμβριο.
Ωστόσο, οι νομικές διαμάχες μεταξύ τεχνολογικών κολοσσών και ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ έρχονται σε μια περίοδο εντεινόμενου ελέγχου σχετικά με την υποτιθέμενη αντιανταγωνιστική συμπεριφορά τους. Φέτος, οι Βρυξέλλες απείλησαν να διαλύσουν την Google για τις υποτιθέμενες παράνομες πρακτικές της στον χώρο της adtech.
Δεν έχουν επιχειρήματα
Μετά την ανακοίνωση της επιτροπής αυτή την εβδομάδα, οι Big tech που αναφέρονται στη λίστα έχουν περιθώριο έξι μηνών για να επανασχεδιάσουν τις υπηρεσίες τους ώστε να ευθυγραμμίζονται με τους κανόνες ή να υποβάλουν νομικές αμφισβητήσεις κατά των αποφάσεων. Ωστόσο, ενώ οι πλατφόρμες μπορεί να θέλουν να δοκιμάσουν το όριο του νόμου στο δικαστήριο, μπορεί να μην έχουν τόση επιτυχία, σύμφωνα με τον Κριστόφ Καρουγκάτι, συνεργάτη στο think tank Bruegel σε θέματα ψηφιακής τεχνολογίας και ανταγωνισμού.«Όταν αυτές οι πλατφόρμες βρίσκοναι στα κατώτατα όρια του πεδίου εφαρμογής, δεν νομίζω ότι θα έχουν κάποιο θεμιτό επιχείρημα», τόνισε χαρακτηριστικά.