Η Αργυρώ Νικολάου είναι Κύπρια σκηνοθέτης που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Κατέχει διδακτορικό σε Συγκριτική Λογοτεχνία από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ και είναι Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες – Κύπρος. Εχει λάβει τιμητική διάκριση στο Los Angeles Greek Film Festival για το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ της «Ι, Τony» (2020), ενώ η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, «Εκσκαφείς» (υπό ανάπτυξη), επιλέχθηκε για το Midpoint Feature Launch 2023 και κέρδισε το βραβείο connecting cottbus στο Karlovy Vary Eastern Promises Industry Days 2023.

Τι σας κινητοποιεί να γυρίσετε μια ταινία μικρού μήκους σήμερα;

Η αγάπη για τη συλλογική διαδικασία του σινεμά και οι πολλές (συχνά κρυμμένες ή ξεχασμένες) ιστορίες που περιμένουν να ειπωθούν στη μεγάλη οθόνη. Και φυσικά η καλή διάθεση των επαγγελματιών κινηματογράφου στην Κύπρο, που είναι πάντα ανοιχτ@ σε μικρού μήκους projects.

Πώς βλέπετε το σύγχρονο ελληνικό σινεμά και τι θα θέλατε να δείτε περισσότερο να συμβαίνει;

Το σύγχρονο ελληνικό σινεμά έχει πλέον καθιερωθεί σαν μια σημαντική πτυχή του ευρωπαϊκού arthouse scene. Στην Κύπρο, απ’όπου κατάγομαι και εκεί που εστιάζει η κινηματογραφική δουλειά μου, έχει καλλιεργηθεί μια κινηματογραφική δυναμική τα τελευταία χρόνια η οποία είμαι σίγουρη θα συνεχίσει να αποφέρει καρπούς. Το τι θα ήθελα να δω περισσότερο να συμβαίνει (πέρα από την ανάγκη για αυξημένη χρηματοδοτική υποστήριξη) είναι οι σκηνοθέτες και οι σεναριογράφοι να παίρνουν περισσότερα ρίσκα, και με τις ιστορίες που επιλέγουν να πραγματεύονται αλλά και με τη φόρμα που χρησιμοποιούν.

Μπορεί ένας νέος σκηνοθέτης να βιοποριστεί αποκλειστικά από τη σκηνοθεσία σήμερα στην Ελλάδα; Και αν όχι, θεωρείτε ότι αυτό είναι αποθαρρυντικό;

Αυτό δεν το γνωρίζω συγκεκριμένα, μιας και εργάζομαι μεταξύ Νέας Υόρκης και Λευκωσίας. Αυτό που ξέρω σίγουρα όμως είναι πως το να βιοπορίζεσαι σαν σκηνοθέτης είναι δύσκολο όπου και να είσαι, οπότε το να κάνεις άλλη δουλειά (ή άλλες δουλειές) είναι δυστυχώς επιτακτική ανάγκη για τ@ περισσότερ@ από εμάς. Από τη μια είναι αποθαρρυντικό, μιας και το ιδανικό θα ήταν να βιοποριζόμαστε εξ’ολοκλήρου από τη σκηνοθεσία, αλλά σε αντίθεση με άλλα επαγγέλματα δεν πιστεύω να υπάρχει κάποι@ που να μπήκε στη σκηνοθεσία ή στη συγγραφή για τα χρήματα. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να γίνουν καλύτερες οι συνθήκες εργασίες και να αυξηθούν οι απολαβές. Απλά δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα, και οι νέ@ που θέλουν να ασχοληθούν με τη σκηνοθεσία πρέπει να το γνωρίζουν.