Οι 17 πιλότοι των Canadair που έφυγαν ως ήρωες

Από τότε που άρχισαν να επιχειρούν τα Canadair, έως και σήμερα, με το τραγικό δυστύχημα της Καρύστου, 17 ηρωικοί πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας έχασαν την ζωή τους, προσπαθώντας οι ίδιοι να σώσουν ζωές και περιουσίες.

Σήμερα θα αφιερώσω πολλές γραμμές στους δύο πιλότους του Καναντέρ που έφυγαν από τη ζωή ως ήρωες στην άνιση μάχη με τον εφιάλτη της φωτιάς και που η θυσία τους συγκλόνισε το πανελλήνιο και έγινε πρώτη είδηση στα ξένα ΜΜΕ.

«Διήλθωμεν δια πυρός και ύδατος» ή αλλιώς «Περάσαμε μέσα από φωτιά και νερό». Πέντε λέξεις που τιτλοδοτούν τη ζωή των πιλότων των Canadair και φιλοξενούνται στο έμβλημα της Μοίρας τους. Από τότε που άρχισαν να επιχειρούν τα Καναντέρ, έως και σήμερα, με το τραγικό δυστύχημα της Καρύστου, 17 ηρωικοί πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας έχασαν την ζωή τους, προσπαθώντας οι ίδιοι να σώσουν ζωές και περιουσίες, είτε με τα CL 215, είτε με τα CL 415 Καναντέρ είτε με τα Grumman : «Πολύ μεγάλο το τίμημα της αυτοθυσίας», όπως ειπώθηκε στη Βουλή. Αυτό το μπλε και κόκκινο έμβλημα που υπερηφάνως έχουν στη στολή τους, συμβολίζει, λένε οι πιλότοι την μάχη μεταξύ καλού και κακού ενώ παράλληλα δεσπόζει η επικράτηση του νερού (μπλε αετός) ενάντια στις καταστροφικές τάσεις της φωτιάς (κόκκινος δράκος).

Μπορεί να έχουν συντηρηθεί καλά, σύμφωνα με τις προδιαγραφές τα Canadair, αλλά δεν παύουν να είναι παλιά. Είναι τα περισσότερα CN 215 (σαν αυτό που έπεσε) ηλικίας 48 ετών. Οι μηχανικοί της Πολεμικής Αεροπορίας τα συντηρούν με νύχια και με δόντια, ξέρουν πόσο πολύτιμα είναι στην κατάσβεση των πυρκαγιών. Ίσως χωρίς αυτά οι πυρκαγιές να αργούσαν να σβήσουν και να χάνονταν ζωές, περιουσίες, ζωντανά..

Πώς όμως έπεσε χθες το πυροσβεστικό; Τετάρτη μεσημέρι, ένα Canadair της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, την ώρα που έκανε βουτιά για να σβήσει μια εστία στην Κάρυστο, ξαφνικά πήρε κλίση και παρά την προσπάθεια του πιλότου να σηκώσει το αεροσκάφος, κατέπεσε μερικές δεκάδες μέτρα μακριά.

Το αεροσκάφος με τους δύο πιλότους έκανε βύθιση για να σβήσει τη φωτιά, η ρίψη έγινε σωστά, αλλά στην προσπάθεια του πιλότου να σηκώσει το αεροσκάφος, βρήκε το φτερό του σε ένα δένδρο. Στα πλάνα που έδειξε η ΕΡΤ φαίνεται καθαρά να αποκολλάται ένα τμήμα του φτερού του Canadair. Όλα δείχνουν ότι στη διάρκεια της προσπάθειας να σηκώσει το αεροπλάνο, βρήκε ο πλωτήρας στο δέντρο και αποκολλήθηκε μέρος του δεξιού φτερού: «Η Ελλάδα ζει μία κόλαση» μετέδωσαν τα ξένα ΜΜΕ που έκαναν την πτώση του Καναντέρ πρώτη είδηση.

Το πλήρωμα του μοιραίου Καναντέρ που συνετρίβη στην Κάρυστο ήταν:

*Ο 27χρονος, Περικλής Στεφανίδης, με καταγωγή από την Θεσσαλονίκη, πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας και από μικρός είχε όνειρο να σκίζει τους αιθέρες με το αεροπλάνο του. Λάτρευε τα ταξίδια και αποφάσισε να υπηρετήσει την Πυροσβεστική Αεροπορία. Δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το τελευταίο του ταξίδι θα είχε μια τόσο τραγική κατάληξη…

*Ο 34χρονος, Χρήστος Μούλας, είχε πάθος με τα αεροσκάφη και τα ταξίδια και συχνά ανέβαζε φωτογραφίες από τις πτήσεις του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ήταν δύο, νέοι ιπτάμενοι που δεν λογάριασαν τον κίνδυνο και με έναν επικίνδυνο ελιγμό έφτασαν σε απόσταση αναπνοής από τις φλόγες για να σώσουν σπίτια και οικισμούς.

Είναι οι πραγματικοί μαχητές της φωτιάς οι πιλότοι των Καναντέρ. Όταν κάποια στιγμή τους ρωτήσεις πόσο κινδυνεύουν κάθε φορά που κάνουν ρίψεις νερού σου απαντούν: «Κασκαντέρ δεν είμαστε σίγουρα. Είμαστε επαγγελματίες, προετοιμασμένοι για όλα. Δυστυχώς η αποστολή έχει κάποιους κινδύνους που δεν μπορούμε να τους προβλέψουμε. Οι κυριότερες φάσεις είναι η υδροληψία και η ρίψη στις οποίες έχουμε χαμηλές ταχύτητες και το κλίμα είναι αρκετά δυναμικό. Ειδικά σε μια φωτιά, υπάρχει το μικροκλίμα. Μπορεί να έχει αντίθετους ανέμους, να δώσει περίεργες κλίσεις. Γι αυτό προσπαθούμε να είμαστε όσο πιο καλά προετοιμασμένοι γίνεται», περιγράφουν πάντα με ψύχραιμο βλέμμα οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας.

***

Η… πασπαρτού για τις φωτιές

Πάμε τώρα στις πυρκαγιές που μαίνονται για 9η ημέρα: Όπως έχετε καταλάβει η λέξη – πασπαρτού για τις πυρκαγιές είναι η εκκένωση. Πεντακόσιοι απομακρύνθηκαν στην Αττική, τη Βοιωτία και την Κορινθία, καμιά εικοσαριά χιλιάδες στη Ρόδο, δύο χιλιάδες τουλάχιστον στην Κέρκυρα, δεκάδες στην Κάρυστο και έπεται συνέχεια.

Το ζήτημα του ανασχεδιασμού της στρατηγικής όσον αφορά στις επιχειρήσεις κατάσβεσης και της ορθής κατανομής των δυνάμεων, απασχολεί, μαθαίνω πολύ έντονα την κυβέρνηση αλλά λύση δεν έχει ακόμη βρεθεί και τα χειρότερα είναι μπροστά. Μετεωρολόγοι και… «πυρομετεωρολόγοι» που «φοριούνται» πολύ εφέτος, σχηματίζουν προβλέψεις βγάζοντας ενίοτε το δάχτυλο στον άνεμο.

Ο συντονισμός δεν είναι ωστόσο πάντα ο επιβαλλόμενος και η επίκληση σε στοιχεία όπως το ότι σε διάστημα 12 ημερών άναψαν 600 φωτιές, δηλαδή 50 τη μέρα, βλάπτει σοβαρά και την προσπάθεια και την αξιοπιστία. Υπό τέτοιες συνθήκες λοιπόν, αν δεν γίνονταν εκκενώσεις σήμερα η χώρα θα μέτραγε μαζί με τις «πληγές» της και πολλά θύματα.

Όμως, ποιος θα αποφασίσει κεντρικά πως θα κατευθύνει και διανείμει τις δυνάμεις όταν οι φωτιές θα ανάβουν ταυτόχρονα από το βορρά στο νότο και απ΄ την ανατολή στη δύση, ως είθισται τα καλοκαίρια. Ποιος θα μπαίνει στο ελικόπτερο μαζί με τον Μητσοτάκη; Δεν ξέρω αν το ξέρετε, αλλά ο πρωθυπουργός δεν το έχει πολύ με τη …μοναξιά σε τέτοιες πτήσεις. Θέλει δίπλα του αυτούς τους 2-3 που τον διαβεβαίωσαν πριν αναλάβουν καθήκοντα ότι μπορούν να κάνουν τη δουλειά.

***

Η νύχτα της μεγάλης φυγής από το αεροδρόμιο της Ρόδου

Η εικόνα που θα περιγράψω συνέβη στο διεθνές αεροδρόμιο της Ρόδου (Διαγόρας) την Κυριακή το βράδυ, στην ώρα της μεγάλης εκκένωσης (και της μεγάλης φυγής). Να σκεφτείτε ότι εκείνο το βράδυ έρχονταν αεροπλάνα άδεια και έφευγαν γεμάτα τουρίστες που εγκατέλειπαν το νησί λόγω της φωτιάς. Στο αεροδρόμιο είχαν καταγραφεί 323 κινήσεις (δηλαδή προσγειώσεις και απογειώσεις). Οι τουρίστες συνωστίζονταν στο ισόγειο και στον πρώτο όροφο του αεροδρομίου. Ως αρμόδιος επί των μεταφορών υπουργός ο Χρήστος Σταικούρας βρισκόταν στο Διαγόρας και μαζί με τον υπουργό Επικρατείας Γιάννη Μραττάκο και τον δήμαρχο του νησιού Αντώνη Καμπουράκη φρόντισαν αμέσως να φέρουν 300 καρέκλες, την ώρα που ο κ. Τσραντόπουλος μετέφερε 40 ράντζα (κυρίως για να κοιμηθούν τα παιδάκια). Επίσης υπήρχε η μεταφορά εμφιαλωμένου νερού και διάφορα σνακ, ώστε κανείς τουρίστας που έφευγε να μείνει νηστικός ή διψασμένος.

***
Όταν ο Άδωνις κάλεσε τους υπουργούς για διακοπές στην Ρόδο

Δύο νομοθετήματα έμειναν απέξω από το χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο. Ήταν τα νομοθετήματα που επρόκειτο να αναπτύξουν οι κκ. Παπασταύρου και Σκέρτσος. Και αυτό έγινε λόγω της συζήτησης, της εκτενούς θα έλεγα συζήτησης για τις φωτιές που καίνε για εννέα μέρες. Ο Πρωθυπουργός προειδοποίησε: «Έχουμε μπροστά ένα δύσκολο καλοκαίρι με τις φωτιές -Όλοι σε απόλυτη επιφυλακή». Ο Άδωνις μίλησε με την σκέψη του στραμμένη στη Ρόδο, καλώντας όλα τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου να περάσουν τις διακοπές τους στη Ρόδο, κάτι που ο Πρωθυπουργός σημείωσε λέγοντας πως ο Άδωνις άνοιξε τον δρόμο για διακοπές στην Ρόδο.

***
Πώς η Οξφόρδη ενώνει υπουργούς

Το είχα προσέξει και στην ορκωμοσία του νέου υπουργικού συμβουλίου στο Προεδρικό Μέγαρο αυτό το «πηγαδάκι» ανάμεσα στον Γιώργο Γεραπετρίτη και τον Νότη Μηταράκη. Το είδα το ίδιο και στο περιθώριο του χθεσινού συμβουλίου. Οι δυο τους να συζητούν μακριά από υπερήφανα και περίεργα ώτα (που λέει ο λόγος). Τι ακριβώς συμβαίνει; Νέες συμμαχίες στο υπουργικό;

Ρώτησα, λοιπόν και έμαθα: Και οι δυο τους έχουν κοινή καταγωγή, λέει ο κ. Γεραπετρίτης, κάτι που δεν κατάλαβα αφού ο ένας είναι από την Κάρπαθο και άλλο από την Χίο. Ούτε είναι συγγενείς μεταξύ τους. Τι σημαίνει, λοιπόν, «κοινή καταγωγή»; Ρώτησα πάλι. Και η απάντηση που μου δόθηκε όντως ήταν έκπληξη. Και οι δύο έχουν σπουδάσει στην Οξφόρδη (σε διαφορετικές χρονιές ο καθένας). Και η Οξφόρδη λένε ότι τους συνδέει και κάνουν μεταξύ τους παρέα..

Για την ιστορία σας λέω ότι υπήρχαν, από ότι θυμάμαι κατά καιρούς και άλλοι υπουργοί απόφοιτοι της Οξφόρδης. Πρόχειρα αναφέρω τους Ευκλείδη Τσακαλώτο και Γιάννη Στουρνάρα (και οι δύο είχαν χρηματίσει υπουργοί Οικονομικών). Μάλιστα επέστρεφαν από την Οξφόρδη μαζί με το ίδιο αυτοκίνητο στην Αθήνα και μια φορά λόγω έντονου ιδεολογικού καβγά παραλίγο να πέσουν σε… χαράδρα.

***
Το γραφείο χωρίς όνομα

Στο ισόγειο της Βουλής υπάρχει μια περίεργη πινακίδα έξω από το γραφείο του Αλέξη Τσίπρα. Ή για να ακριβολογώ υπάρχει μια χάλκινη πινακίδα χωρίς να γράφει τίποτα. Ενώ όλες οι άλλες πινακίδες γράφουν το όνομα και την ιδιότητα αυτού που έχει το γραφείο. Για παράδειγμα έξω από τα γραφεία των Αντώνη Σαμαρά και Γιώργου Παπανδρέου γράφει «πρώην πρωθυπουργός». Στον Τσίπρα τίποτα. Ίσως στη Βουλή να περιμένουν τι θα γίνει με την διαδοχή εκτός εάν νομίζουν ότι ο Τσίπρας θα επιστρέψει ως… Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ (πολύ χλωμό το βλέπω).

***
Φθινοπωρινές διακοπές

Ότι και να συμβαίνει στο εσωτερικό της ακροδεξιάς, ένα είναι το σίγουρο. Αυτό που θέλει τον Ηλία Κασιδιάρη να ετοιμάζεται για διακοπές το Σεπτέμβριο καθώς θα ζητήσει άδεια ως κρατούμενος από το σωφρονιστικό κατάστημα που κρατείται. Αν αυτές οι διακοπές θα γίνουν πραγματικότητα, αυτό εξαρτάται από την αρμόδια επιτροπή που αποφασίζει για τις σχετικές άδειες.

Σε περίπτωση που το αίτημα Κασιδιάρη γίνει δεκτό τότε ο έγκλειστος για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση δεν γνωρίζουμε αν προχωρήσει σε χαλαρωτικές διακοπές ή σε προεκλογική εκστρατεία στο Δήμο Αθηναίων για τον εαυτό του ή κάποιον άλλον » εκλεκτό » του.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.