Τα τρία λειτουργίας της έκλεισε η Ενωση Δικαιούχων Εργων Μουσικής (ΕΔΕΜ) και αποφάσισε να παραθέσει – προ ημερών – στον Τύπο το όραμα και τις μελλοντικές προοπτικές της καθώς και στοιχεία από τις έως τώρα δράσεις της.
Αυτό που προέκυψε – πέρα από τα οικονομικά νούμερα στην απόδοση των δικαιωμάτων στους δημιουργούς – είναι η ΕΔΕΜ – όπως και ο έτερος οργανισμός διαχείρισης δικαιωμάτων Αυτοδιαχείριση – είναι ότι (θα) έχουν να αντιμετωπίσουν σειρά γεγονότων, για να μπορούν να είναι συνεπείς στο έργο είσπραξης και δίκαιης διανομής των δικαιωμάτων.
Από την μία πρέπει να πειστεί ο χρήστης – από τον 15χρονο ακροατή έως, για παράδειγμα την επιχείρηση εστίασης – ότι η ακρόαση και η δημόσια εκτέλεση μουσικής, εμπεριέχει το δικαίωμα αμοιβής για τον δημιουργό και από την άλλη να τα βρει με τον έτερο συλλογικό διαχειριστή την Αυτοδιαχείριση ώστε όλοι οι δημιουργοί να αντιπροσωπεύονται από έναν οργανισμό ώστε η συγκέντρωση των δικαιωμάτων να μην παρουσιάζει δυσλειτουργίες. Αν στα παραπάνω προσθέσουμε την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική, όπου και εδώ εγείρονται θέματα δικαιωμάτων αλλά και την παγκόσμια τάση, καλλιτέχνες να πωλούν τα δικαιώματά τους, σε εταιρείες έναντι ανδρών αμοιβών, τότε τα επόμενα χρόνια θα έχουν πολλές ιδιαιτερότητες και στην Ελλάδα.
Στην εκδήλωση της τριετούς λειτουργίας της Ενωσης, παραβρέθηκαν ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΕΔΕΜ κος Χρήστος Νικολόπουλος, η Αντιπρόεδρος κα Λίνα Νικολακοπούλου, ο Γραμματέας κος Παρασκευάς Καρασούλος, ο Ταμίας κος Θάνος Φουργιώτης και τα μέλη του ΔΣ Φίλιππος Γράψας, Κώστας Καλδάρας, η Αντιπρόεδρος Εποπτικού Συμβουλίου κα Φωτεινή Λαμπρίδη καθώς και τα μέλη του προηγούμενου ΔΣ, Φοίβος Δεληβοριάς, Ελένη Γιαννατσούλια και Μαίρη Φασουλάκη.
Μεταξύ άλλων μάθαμε ότι η ΕΔΕΜ συνεχίζει να επεκτείνεται δυναμικά εκπροσωπώντας πάνω από 3.500 δικαιούχους, ενώ από την αρχή της λειτουργίας της τον Ιούνιο 2020 έως σήμερα έχει διανείμει 21 εκατ. ευρώ μικτά και 15 εκατ. ευρώ καθαρά δικαιώματα στα μέλη της, επιτυγχάνοντας κάθε νέα διανομή να είναι καλύτερη από την προηγούμενη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις πηγές είσπραξης τα οποία αποδεικνύουν ότι η αγορά των πνευματικών δικαιωμάτων έχει αλλάξει ριζικά και ενώ η δημόσια εκτέλεση μουσικής και οι συναυλίες παραμένουν η μεγαλύτερη πηγή εσόδων με το εντυπωσιακό ποσοστό του 43,76%, αντίστοιχη ανοδική δυναμική παρουσιάζουν τα δικαιώματα από το ιδιωτικό αντίγραφο με ποσοστό 20,68% και από τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση με 19,44%. Όπως μάλιστα σημειώθηκε η ΕΡΤ να θέλει να συνομιλήσει για να αποδώσει μουσικά δικαιώματα.
Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης της λειτουργίας και της εταιρικής διακυβέρνησης, η ΕΔΕΜ έχει συνάψει συμβάσεις εκπροσώπησης του ρεπερτορίου της με Οργανισμούς του εξωτερικού, ανανεώνει τις στρατηγικές της και εισάγει νέες πρακτικές για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των μελών της και της ευρύτερης κοινότητας της μουσικής.
Σημαντικό παραμένει πάντα το γεγονός ότι η κουλτούρα της προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων στην κοινωνία αποτελεί καθήκον της εκάστοτε Πολιτείας, που οφείλει να προστατεύσει το ελληνικό τραγούδι και τους ανθρώπους του. Η απόδοση των πνευματικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα – και όχι μόνο – παραμένει για χρόνια ανοιχτή πληγή που εύκολα δεν θα κλείσει. Η «ρομαντική» έκκληση της ΕΔΕΜ προς την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ να τα βρουν, να ενωθούν και να δημιουργηθεί ένας (κοινός) οργανισμός διαχείρισης δικαιωμάτων καταδεικνύει ότι πρέπει να κυλήσει πολλή νερό στον μύλο των καλλιτεχνών – δημιουργών.