«Το Φεστιβάλ, φέρνει στο προσκήνιο ένα από τα πιο δυνατά σύμβολα στην ιστορία του κόσμου και του σινεμά: τα φαντάσματα, τις μορφές που μας στοιχειώνουν και κατοικούν εκεί που η σφαίρα της φαντασίας συναντά δοξασίες, ανομολόγητους φόβους και τη διαχρονική έλξη του ανθρώπου προς το μεταφυσικό» αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους οι διοργανωτές του προσεχούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που από τις 2 ως τις 12 Νοεμβρίου θα διεξαχθεί για 64η φορά στην ιστορία του.
Πραγματικά. Αν εκ πρώτη όψεως μια σύνδεση ανάμεσα στο «Βαμπίρ» (1932) του Καρλ Ντράγιερ με το «Ουγκέτσου Mονογκατάρι» (1953) του Κέντζι Μιζογκούτσι, ή ανάμεσα στους «Κυνηγούς» (1977) του Θόδωρου Αγγελόπουλου με το «Inland Empire» (2006) του Ντέιβιντ Λιντς, δείχνει μάλλον ανέφικτη, το αφιέρωμα «Φαντάσματα» που προγραμματίζει το 64ο Φεστιβάλ φαίνεται να έχει διαφορετική γνώμη. Οι τέσσερις προαναφερθείσες ταινίες (αλλά και αρκετές άλλες) εντάσσονται σε αυτό το αφιέρωμα το οποίο επιμελείται ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης και διεθνούς φήμης κριτικός κινηματογράφου, Ντένις Λιμ, ως guest curator.
Άλλες ταινίες που θα βρούμε στο αφιέρωμα είναι οι «Duvidha» (1973) του Μάνι Κάουλ μια μεταφυσική ιστορία αγάπης που βασίζεται σε ένα λαϊκό παραμύθι από την Ινδία, «D’ est» (1993) της Σαντάλ Ακερμάνπου αφουγκράζεται το καίριο μομέντουμ και παίρνει αποτυπώνει τον αχό μιας κοσμοϊστορικής αλλαγής της πτώσεις του κομμουιστικού καθεστώτος στη Σοβιετική Ενωση που φτάνει ως τις μέρες μας και η ταινία «Pulse» (2001) του Κιγιόσι Κουροσάουα, μια ταινία τρόμου που σχολιάζει την απομόνωση του Διαδικτύου.
«Τέχνη της ψευδαίσθησης και της αναζωογόνησης, το σινεμά είναι ίσως το πιο στοιχειωτικό από όλα τα μέσα» θα πει ο ίδιος ο Ντένις Λιμ αναλύοντας το σκεπτικό του:. «Τα φαντάσματα είναι κινηματογραφικά στην ουσία τους, αυτόματες διαταραχές στον χώρο και τον χρόνο. Είμαι ενθουσιασμένος που συνεργάζομαι με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε ένα πρόγραμμα που συγκεντρώνει πολλές διαφορετικές κινηματογραφικές απεικονίσεις που μας στοιχειώνουν και ελπίζω το αφιέρωμα να φωτίσει τη βαθιά συγγένεια μεταξύ φαντασμάτων και ταινιών» σημειώνει ο Ντένις Λιμ.