Η Μαρία Κάλλας έχει αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι της στο λυρικό τραγούδι. Η κορυφαία ελληνίδα υψίφωνος γεννήθηκε πριν από έναν αιώνα, όμως έφυγε από τη ζωή βιαστικά, στα 53 χρόνια, αφήνοντας πίσω της μια τεράστια κληρονομιά. Η μουσική, από τη στιγμή που συναντήθηκε μαζί της, έγινε το όχημα της στα δύσκολα και στα εύκολα ή, όπως συνήθιζε να λέει η ίδια, η γλώσσα που γνώριζε καλύτερα. Το ταλέντο της ήταν αδιαμφισβήτητο κι έτσι η καριέρα της ξεκίνησε νωρίς, με την ίδια να κάνει το οπερατικό της ντεμπούτο το 1941 ως Βεατρίκη στο Boccaccio στον κινηματογράφο Παλλάς με την Εθνική Λυρική Σκηνή με την οποία θα τραγουδήσει μεγάλες επιτυχίες της τα επόμενα τέσσερα χρόνια: Tosca, Tiefland, Cavalleria Rusticana, Fidelio, και Der Bettelstudent.
Το 1945 η Μαρία Κάλλας αποφασίζει να αφήσει την Ελλάδα και να επιστρέψει στις ΗΠΑ. Το 1947 γνωρίζει τον μελλοντικό της σύζυγο, Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι, ο οποίος κερδίζει την εμπιστοσύνη της και σύντομα γίνεται μάνατζέρ της. Με την υποστήριξη του συζύγου της , η Κάλλας σταδιακά κατακτά κάθε σκηνή στην Ιταλία. Η δεκαετία του ’50 είναι η πιο σημαντική για την καριέρα και τη ζωή της.
Η διεθνής της καριέρα ξεκινά και συμπίπτει με την κυκλοφορία των δίσκων βινυλλίου. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940, ελάχιστες όπερες ήταν διαθέσιμες σε δίσκους, καθώς για την πλήρη ηχογράφησή τους απαιτούνταν από 80 έως και 100 δίσκοι 78 ή αργότερα 45 στροφών. Με τη μετάβαση όμως στο βινύλλιο, σχεδόν ολόκληρες οι όπερες μπορούσαν να χωρέσουν σε ένα διπλό ή τριπλό σετ δίσκων (πλην βεβαίως εκείνων του Wagner).
Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες ήθελαν να υπογράψουν συμβόλαια με τα πιο λαμπρά αστέρια του λυρικού τραγουδιού. Ετσι, στη διάρκεια της δεκαετίας του ’50, κι ενώ η φωνή της βρίσκεται σε άριστη φόρμα, η Κάλλας ηχογραφεί μαζικά μία σειρά από όπερες. Οι ηχογραφήσεις εκείνης της περιόδου αποτελούν τη βασική δισκογραφία αναφοράς για την Κάλλας.
Οι δίσκοι της δεν σταμάτησαν ποτέ να επανεκδίδονται και να αποκτούν νέο φανατικό κοινό ανά την υφήλιο. Ακολουθούν μερικές από τις κορυφαίες ηχογραφήσεις της Μαρίας Κάλλας, οι οποίες κρατούν ζωντανές σε κάθε άκουσμα τις εμβληματικότερες στιγμές του μεγάλου της μύθου.
Νόρμα, Μπελλίνι
Η Νόρμα ήταν ο αγαπημένος ρόλος της Κάλλας και η όπερα που τραγούδησε περισσότερο από όλες στις κορυφαίες σκηνές όλου του κόσμου. Είναι ίσως και ο πιο δύσκολος ρόλος στο παγκόσμιο ρεπερτόριο της όπερας, καθώς έχει τεχνικές και συναισθηματικές απαιτήσεις, που φοβίζουν τις περισσότερες σοπράνο. Η Κάλλας ηχογράφησε δύο φορές την Νόρμα, το 1954 και το 1960. Εκείνη του 1954 θεωρείται η καλύτερη, παρά τις όποιες τεχνικές ελλείψεις.
Τραβιάτα, Βέρντι
Η Τραβιάτα ήταν ο δεύτερος πιο αγαπημένος ρόλος της Κάλλας και είναι τραγικό που δεν έχουμε κάποια ηχογράφηση με καλύτερο ήχο από αυτήν εδώ, από μία παράσταση στη Λισσαβώνα το 1958. Αξίζει πάντως κάποιος να παραβλέψει τον ήχο της ορχήστρας για να θαυμάσει την τελειότητα της απόδοσης του ρόλου από την Κάλλας.
Τόσκα, Πουτσίνι
Η Μαρία Κάλλας ερμήνευσε για πρώτη φορά την Τόσκα του Πουτσίνι σε ηλικία μόλις 19 χρονών για την Εθνική Λυρική Σκηνή. Δεν ήταν όμως αυτή η ερμηνεία που έμεινε στην ιστορία ως η καλύτερη απόδοση όπερας του Πουτσίνι που έγινε ποτέ. Το 1953, με φωνή πολύ πιο μεστή και ώριμη, η Κάλλας ηχογράφησε την αριστουργηματική αυτή εκτέλεση της Τόσκα υπό τη διεύθυνση του κορυφαίου Βίκτορ Ντε Σάμπατα.
Μήδεια, Κερουμπίνι
Η Μήδεια υπήρξε άλλη μία από τις κορυφαίες στιγμές της Κάλλας, είτε την ερμήνευε στη Σκάλα του Μιλάνο, είτε στη Βενετία, είτε στη Ρώμη, στο Ντάλας ή στο Λονδίνο. Το κοινό λύσσαγε να την ακούσει σε αυτόν το ρόλο. Αυτή, άλλωστε, είναι και η όπερα με την οποία αποχαιρέτησε το ελληνικό κοινό το 1961.
Κάρμεν, Μπιζέ
Η Κάλλας δεν ερμήνευσε ποτέ Κάρμεν επί σκηνής και μάλιστα λόγω δικής της άρνησης. Εχει μείνει, άλλωστε, στην ιστορία η φράση της: «Ποτέ! Ποτέ αυτά τα πόδια (δείχνοντας τα πόδια της) δεν θα ανέβουν στη σκηνή ως πόδια της Κάρμεν!». Παρόλα αυτά, το 1964 τελικά η Κάλλας μπήκε στο στούντιο ηχογράφησης και παρέδωσε άλλη μια καταπληκτική ερμηνεία που λατρεύτηκε σε ολόκληρο τον κόσμο.
«Μαρία Κάλλας: Η απόλυτη ντίβα»
Στις 2 Ιουλίου αποκλειστικά με «Το Βήμα της Κυριακής».