Περίπου 2.200 πτήσεις ακυρώθηκαν και 16.000 πραγματοποιήθηκαν με καθυστέρηση τη Δευτέρα και την Τρίτη στις ΗΠΑ. Την Τετάρτη η κατάσταση ήταν καλύτερη, με την υπηρεσία παρακολούθησης της εναέριας κίνησης FlightAware να αναφέρει από τις 8.30’ το πρωί (ανατολική ώρα) 687 ακυρώσεις πτήσεων και 1.200 καθυστερήσεις. Ουδείς όμως μπορεί να ισχυριστεί στους εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες που έζησαν ένα ταξιδωτικό εφιάλτη ότι τα πράγματα βαίνουν βελτιούμενα στα αμερικανικά αεροδρόμια.
Όντως, οι ισχυρές καταιγίδες προκάλεσαν αναταράξεις στις αεροπορικές συγκοινωνίες. Αλλά ήταν μόνο ένας παράγοντας που προκάλεσε το χάος. Οι ελλείψεις προσωπικού, τόσο στις αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ όσο και στις επιχειρήσεις ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Ομοσπονδιακής Διεύθυνσης Αεροπορίας (FAA), επιδείνωσαν δραματικά μια ήδη δύσκολη κατάσταση που είχαν δημιουργήσει οι κακές καιρικές συνθήκες, σημειώνουν οι ειδικοί σε ρεπορτάζ του CNN Business.
Ελλείψεις προσωπικού
«Το σύστημα αερομεταφορών των ΗΠΑ αδυνατεί να ανακάμψει γρήγορα από εκτεταμένα προβλήματα που δημιούργησε η κακοκαιρία επειδή δεν έχει το προσωπικό που απαιτείται για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που προέκυψαν», αποφαίνονται οι Κρις Άιζιντορ και Κάρολ Αλβαράντο του CNN.
Παρά τα 54 δισ. δολάρια, «χρήματα των φορολογουμένων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι δύο ρεπόρτερ, που εκταμίευσε η κυβέρνηση στις αεροπορικές εταιρείες για να τις κρατήσει ζωντανές κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι περισσότεροι αερομεταφορείς μείωσαν σημαντικά το προσωπικό τους κατά το πρώτο έτος της πανδημίας, όταν τα αεροπορικά ταξίδια και οι ναύλοι έπεσαν.
«Δεν τους επετράπη να κάνουν απολύσεις προσωπικού, αλλά πρόσφεραν κίνητρα πρόωρης συνταξιοδότησης για να απαλλαγούν απ’ αυτό. Πολλές εταιρείες επίσης καθήλωσαν στο έδαφος μεγαλύτερης ηλικίας και λιγότερο αποδοτικά αεροσκάφη. Και όταν επανήλθε η κανονικότητα, οι επαναπροσλήψεις προσωπικού αποδείχθηκαν πολύ πιο χρονοβόρες από το αναμενόμενο», σημειώνεται στο ρεπορτάζ του αμερικανικού ομίλου ενημέρωσης.
Υστέρηση 10%
Το αποτέλεσμα ήταν η δυνατότητα εκτέλεσης αεροπορικού έργου των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών, όπως μετράται με το λόγο των διαθέσιμων θέσεων ανά μίλια, να παραμένει μειωμένη κατά 10% το τρέχον τρίμηνο σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2019, της τελευταίας χρονιάς δηλαδή προτού ξεσπάσει η πανδημία, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αεροπορικών συμβούλων και ανάλυσης Cirium.
Η κάμψη αυτή της μεταφορικής ικανότητας των εταιρειών μετατρέπεται σε μείζον πρόβλημα σε περιόδους μεγάλης αεροπορικής κίνησης, όπως είναι η περίοδος των θερινών διακοπών. Διότι δεν είναι εύκολο να βρεθούν νέες θέσεις για επιβάτες των οποίων η πτήση έχει ακυρωθεί για τον ένα ή τον άλλο λόγο – εν προκειμένω λόγω καιρικών συνθηκών.
Ο τρόμος της Παρασκευής για το long weekend της 4ης Ιουλίου
Κρύος ιδρώτας έχει λούσει τους παράγοντες της αμερικανικής αεροπορικής αγοράς ενόψει της Παρασκευής, 29 Ιουνίου, διότι πρόκειται για την αρχή του long weekend της 4ης Ιουλίου. Καθώς πάμπολλοι Αμερικανοί ετοιμάζονται για ένα τετραήμερο διακοπών με αφορμή την αργία της Ημέρας της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ, η Διοίκηση Ασφάλειας Μεταφορών της χώρας έχει προβλέψει ότι η Παρασκευή θα είναι η ημέρα με τη μεγαλύτερη ζήτηση για αεροπορικές μετακινήσεις μετά το ξέσπασμα της πανδημίας της Covid-19.
Ένα «προβληματάκι» που επιδεινώνει τη θέση των αερομεταφορέων είναι το ότι εφέτος είναι η δεύτερη μεταπανδημική αεροπορική χρονιά και τα προβλήματα παραμένουν. Ο διευθύνων σύμβουλος της Delta Airlines Εντ Μπάστιαν δήλωσε την Τρίτη ότι τα πράγματα εφέτος είναι καλύτερα από ό,τι ήταν το περασμένο καλοκαίρι.
Σε επικοινωνία του με επενδυτές ο Μπάστιαν παραδέχθηκε ωστόσο ότι η εταιρεία του ακόμα δεν έχει αποκαταστήσει το βέλτιστο τρόπο λειτουργίας της. «Έχουμε βελτιώσεις που μπορούμε να κάνουμε. Ουσιαστικές βελτιώσεις συγκριτικά με το σημείο που βρισκόμασταν το περασμένο καλοκαίρι», είπε χαρακτηριστικά.
Ρίχνουν τις ευθύνες στις αρχές
Ο διευθύνων σύμβουλος της United Airlines Σκοτ Κίρμπι αναγνωρίζει την έλλειψη προσωπικού, αλλά αποδίδει ευθύνες γι’ αυτό στην Ομοσπονδιακή Διεύθυνση Αεροπορίας (FAA). Ο Κίρμπι είπε ότι η FAA περιόρισε τον αριθμό των πτήσεων σε αεροδρόμια με μεγάλη επιβατική κίνηση, όπως τα τρία αεροδρόμια γύρω από την πόλη της Νέας Υόρκης. Η United χρησιμοποιεί ως βάση το αεροδρόμιο Newark, το οποίο επλήγη βαρύτερα με περισσότερες καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων τις τελευταίες ημέρες του πανικού.
«Ειλικρινά, η FAA μάς κατέστρεψε αυτό το Σαββατοκύριακο. Είχαμε ακυρώσεις, είχαμε καθυστερήσεις, αλλού ήταν το προσωπικό και αλλού τα αεροσκάφη. Ο καιρός όντως επιδεινώθηκε αργά την Κυριακή και η κατάσταση επιδεινώθηκε περαιτέρω από τις ελλείψεις ελεγκτών κυκλοφορίας και άλλου προσωπικού της FAA», σημειώνει ο Κίρμπι σε σημείωμα που διένειμε στα στελέχη της εταιρείας και το οποίο έφτασε στα χέρια του CNN.
Ο αμερικανός μάνατζερ μιλά για το Σαββατοκύριακο που προηγήθηκε, κατά το οποίο η United ακύρωσε 461 πτήσεις, ενώ πραγματοποίησε άλλες 1.972 πτήσεις με καθυστερήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της FlightAware. Ο Κίρμπι ξεκαθάρισε πάντως στο memo ότι υπεύθυνη για τις αδυναμίες της FAA «δεν είναι η τρέχουσα ηγεσία», αλλά πρόσθεσε ότι «η σημερινή διεύθυνση είναι υπεύθυνη για την επίλυση του προβλήματος που κληρονόμησε».
Λακωνική ήταν η απάντηση της FAA στον μάνατζερ της United. «Θα συνεργαζόμαστε πάντα με οποιονδήποτε είναι ειλικρινά πρόθυμος να συνεργαστεί μαζί μας για να λύσουμε ένα πρόβλημα», δήλωσε στο CNN εκπρόσωπός της.
Αποποίηση ευθυνών
Τον μάνατζερ της United εξέθεσε ένα από τα μεγαλύτερα σε μέλη συνδικάτα της United, σημειώντας ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο η FAA και ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας, αλλά και η διοίκηση της εταιρείας.
«Η απογοήτευση είναι μεγάλη και αυξάνεται διαρκώς καθώς δεν διαφαίνεται λύση στον ορίζοντα, ειδικά για όσους αναγκάζονται να βρίσκονται στην υπηρεσία για πάμπολλες ώρες δίχως ξεκούραση», ανέφερε η Ένωση Αεροσυνοδών της United σε υπόμνημά της που διένειμε και στο CNN.
Πέρα από τη δυσλειτουργία που οφείλεται στη FAA, η Ένωση ανέφερε τις μεγάλες αναμονές, που υπερβαίνουν τις 3 ώρες, για τις οποίες ευθύνονται οι προγραμματιστές πληρωμάτων για τις πτήσεις της εταιρείας. Η ανακοίνωση των εκπροσώπων των αεροσυνοδών προκάλεσε άλλη της διοίκησης της United, που υποστήριξε ότι έχει βελτιώσει πολύ τις δυνατότητες επέμβασης των πληρωμάτων στα ωράριά τους με τις ψηφιοποιημένες υπηρεσίες που έχει υιοθετήσει.
«Όλη αυτή η διελκυστίνδα, όμως, λίγη παρηγοριά προσφέρει στους επιβάτες που αφήνονται βρίσκονται για άλλη μια φορά στο έλεος ενός μη λειτουργικού συστήματος αερομεταφορών», παρατηρεί ευλόγως το CNN.