Με …αρρυθμίες στο «μέτωπο» των αφίξεων ξεκίνησε η φετινή τουριστική σεζόν. Όμως, όσο πλησιάζουμε προς την υψηλή τουριστική περίοδο (Ιούλιο – Αύγουστο), οι δημοφιλείς ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί, ακόμα και εκείνοι που εμφάνισαν υστέρηση στις πρώιμες αφίξεις σε σχέση με πέρυσι, αρχίζουν να μπαίνουν σε ρυθμούς κανονικότητας.
Κοινή εκτίμηση των παραγόντων του τουρισμού είναι ότι, παρά τις διαφορετικές ταχύτητες που καταγράφηκαν στην εκκίνηση της νέας σεζόν, η χρονιά θα είναι εξίσου καλή με την περσινή και πιθανόν να ξεπεράσει ακόμα και τα μεγέθη του 2019. Όπως αναφέρουν, η τουριστική κίνηση ενισχύεται άμεσα, με τις πληρότητες να ανεβάζουν ήδη ταχύτητα στο 70% – 80%. Ιδιαίτερη βαρύτητα, επισημαίνουν, θα έχει ο Σεπτέμβριος, ο οποίος με βάση τις κρατήσεις είναι καλύτερος ακόμη και από τον Αύγουστο!
Προς την κατεύθυνση αυτή …δείχνουν και τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για την επιβατική κίνηση του πρώτου πενταμήνου στο σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων, σύμφωνα με τα οποία η συνολική εικόνα για το σύνολο της χώρας είναι θετική. Ειδικότερα, για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2023, το σύνολο των διακινούμενων επιβατών στα αεροδρόμια (αφίξεις – αναχωρήσεις εξωτερικού και εσωτερικού), ανήλθε σε 18.057.033, έναντι 14.067.021 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 16.298.548 επιβατών το 2019. Προκύπτει δηλαδή, αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 28,4% σε σχέση με το 2022 και κατά 10,8% σε σχέση με το 2019.
Δημοφιλέστερος τουριστικός προορισμός της χώρας αναδεικνύεται πλέον η Αθήνα, με τις αφίξεις από το εξωτερικό να παρουσιάζονται αυξημένες κατά 24,8% σε σχέση με πέρυσι και κατά 9,1% σε σχέση με το 2019!
Η πρωτεύουσα που ανήκε έως τώρα στους city break προορισμούς (όπως και η Θεσσαλονίκη), αρχίζει να αποκτά χαρακτηριστικά κανονικού προορισμού, με αύξηση των επισκέψεων και των διανυκτερεύσεων κατά τη θερινή περίοδο. Συνολικά, κατά τους πέντε πρώτους μήνες του 2023, η επιβατική κίνηση στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 9,15 εκατ., αυξημένη κατά 39,9% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2019. Για πρώτη φορά μάλιστα τον Μάιο, η διαφορά σε σχέση με την «χρυσή» για τον τουρισμό χρονιά του 2019, ήταν διψήφια, φτάνοντας το 11,1%.
Την ίδια στιγμή, ανοδικά κινούνται φέτος από το ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν η Κρήτη, η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Σκιάθος, η Κως, η Ζάκυνθος, η Κεφαλονιά και η Θεσσαλονίκη.
Για τα δύο μεγάλα αεροδρόμια της Κρήτης, το Ηράκλειο και τα Χανιά (+9,5% οι διεθνείς αφίξεις τον Μάιο), φέτος από τέλη Μαρτίου έως τα τέλη Οκτωβρίου υπάρχουν περισσότερες διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις (+2%), ενώ με θετικό πρόσημο στην επιβατική κίνηση, σε σχέση με πέρυσι, κινούνται από το Μάιο και οι άλλοι προαναφερθέντες προορισμοί.
Πάντως, στην Κρήτη, ο προβληματισμός που καταγράφεται φέτος έχει να κάνει κυρίως με τη μείωση των διανυκτερεύσεων και τις πληρότητες των ξενοδοχείων κατά το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου, που είναι χαμηλότερες του αναμενομένου. Επίσης, «μούδιασμα» προκαλεί και η …υστέρηση από την σκανδιναβική αγορά.
Τι συμβαίνει με τη Μύκονο
Την ίδια στιγμή, στη Μύκονο, η διεθνής επιβατική κίνηση κατέγραψε το Μάιο πτώση 17,5%, σε σχέση με τον ίδιο μήνα το 2022. Συγκριτικά με το Μάιο του 2019, η μείωση ξεπερνά το 22%. Πάντως, σημειώνεται ότι η τουριστική σεζόν στη Μύκονο ξεκινά το Μάιο, με τα περισσότερα ξενοδοχεία να ανοίγουν μετά τις 20 του μηνός.
Ενδεικτικό της όλης κατάστασης είναι το γεγονός, ότι υπερπολυτελή και ιδιαίτερα ακριβά ξενοδοχεία της Μυκόνου, αυτή τη στιγμή ανακοινώνουν εκπτώσεις και προσφορές για τους επόμενους μήνες, που φτάνουν έως και το 25% – 30%. Από την άλλη, το «νησί των ανέμων» φέτος καταγράφει ρεκόρ στην κρουαζιέρα, με τις επισκέψεις των κρουαζιεροπλοίων να είναι περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά. Όμως, οι επισκέπτες αυτοί μένουν στο νησί για λίγες ώρες και αναχωρούν.
Επίσης, η Σαντορίνη, το Μάιο κατέγραψε μείωση της κίνησης από το εξωτερικό κατά 3,2% σε σχέση με το Μάιο του 2022, που είχε μεγάλη αύξηση. Ωστόσο, σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019, η διεθνής επιβατική κίνηση στη Σαντορίνη ήταν αυξημένη κατά 25,7%.
Ως δυσμενείς παράγοντες για τις κρατήσεις σε αυτούς τους δύο προορισμούς, καταγράφονται οι υψηλές τιμές, ο υπερτουρισμός και η αρνητική δημοσιότητα με επίκεντρο φαινόμενα αισχροκέρδειας και εγκληματικότητας (στη Μύκονο). Οι ξενοδόχοι και άλλοι επιχειρηματίες των δύο νησιών δηλώνουν συγκρατημένα αισιόδοξοι ότι η φετινή χρονιά θα είναι τουλάχιστον εξίσου καλή με την περσινή και ενδεχομένως να επιφυλάσσει θετικές εκπλήξεις κατά τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.
Με πιέσεις ξεκίνησε η νέα τουριστική σεζόν και για άλλους προορισμούς, όπως τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία του προγραμματισμού των αεροπορικών εταιρειών. Ειδικότερα, για τη Σάμο οι προγραμματισμένες θέσεις για το διάστημα Μαρτίου – Οκτωβρίου είναι μειωμένες κατά 21,8%, παρότι τον Μάιο το νησί είχε υψηλότερη ταξιδιωτική κίνηση από τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Επίσης, για την Καλαμάτα, ο προγραμματισμός των αεροπορικών θέσεων δείχνει για το ίδιο διάστημα -33,7% θέσεις.
Τι προκαλεί τις …αρρυθμίες
Με αφορμή τις …αρρυθμίες στην έναρξη της φετινής τουριστικής σεζόν, επιχειρηματίες του κλάδου δηλώνουν συγκρατημένα αισιόδοξοι για αναθέρμανση της ζήτησης, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο, στοχεύοντας σταθερά σε επιδόσεις υψηλότερες από εκείνες του 2019. Παράλληλα, επισημαίνουν, ότι φέτος υπάρχει μεγάλη ζήτηση για το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, όπου οι τιμές είναι χαμηλότερες, αλλά και ο κόσμος λιγότερος στους δημοφιλείς προορισμούς.
Οι ίδιοι, αναγνωρίζουν ότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν περιορίσει σε μεγάλο βαθμό το διαθέσιμο εισόδημα του μέσου ευρωπαίου ταξιδιώτη, ο οποίος πλέον στρέφεται στο μαζικό μοντέλο τουρισμού και τα πακέτα all inclusive, προκειμένου να μπορέσει να ελέγξει το κόστος των διακοπών του. Επίσης, αναφέρουν, ότι οι αυξημένες σε διψήφιο ποσοστό (τουλάχιστον 10%) τιμές των πακέτων, διαμόρφωσαν ένα περιβάλλον έντονης υποτονικότητας στην έναρξη της σεζόν.
Στους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση για τους ελληνικούς προορισμούς, οι επιχειρηματίες του κλάδου εντάσσουν και τον ισχυρό ανταγωνισμό που μαίνεται στη λεκάνη της Μεσογείου, μιλώντας κυρίως για το μεγάλο ανταγωνισμό από την Τουρκία, την οποίας τα πακέτα είναι κατά 30% φθηνότερα από τα ελληνικά. Όπως αναφέρουν, τα πακέτα που προσφέρει η γειτονική χώρα, λόγω της υποτίμησης του νομίσματός της και του γενικότερου οικονομικού περιβάλλοντος που επικρατεί, έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον των Γερμανών -και όχι μόνο- που αναζητούν εναλλακτικούς και πιο οικονομικούς προορισμούς για τις διακοπές τους.