Το κόστος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εκτοξεύτηκε στις ΗΠΑ ρίχνοντας λάδι στη φωτιά του πληθωρισμού τον περασμένο μήνα. Όμως, απ’ ότι φαίνεται αυτή η πορεία θα αντιστραφεί τον Ιούνιο, επιφέροντας τελικά επιβράδυνση σε έναν από τους πιο δημοφιλείς, για τους Αμερικανούς, δείκτες τιμών.
Ο βασικός πληθωρισμός, ο οποίος συνήθως παρατίθεται χωρίς τις τιμές των τροφίμων και της ενέργειας, αποδείχθηκε σταθερός φέτος, παρόλο που το ονομαστικό επιτόκιο έχει πέσει. Στα στοιχεία του Μαΐου που δημοσιεύθηκαν την Τρίτη, η αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διατήρησή του πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα.
Ωστόσο, όπως αναφέρει το Bloomberg, οι κορυφαίοι δείκτες τιμών αυτοκινήτων που καταρτίστηκαν από ιδιωτικές εταιρείες όπως η Manheim έχουν ήδη αρχίσει να πέφτουν, και οι μειώσεις λογικά θα αρχίσουν να φαίνονται στα επίσημα δεδομένα για τις τιμές καταναλωτή στην επόμενη μηνιαία έκθεση του Bureau of Labor Statistics, που αναμένεται στις 12 Ιουλίου.
Μια εναλλακτική μέτρηση των «βασικών» τιμών καταναλωτή, η οποία εξαιρεί τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς και τα τρόφιμα και την ενέργεια, απεικονίζει τον μεγάλο αντίκτυπο που είχαν τα παλαιά πλέον δεδομένα για τις τιμές των αυτοκινήτων στους πιο πρόσφατους αριθμούς πληθωρισμού του BLS. Συμπεριλαμβανομένων των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ο βασικός δείκτης αυξήθηκε κατά 0,44% τον Μάιο, υποδηλώνοντας μικρό αποπληθωρισμό. Αλλά εξαιρουμένων αυτών, ο βασικός δείκτης σημείωσε άνοδο μόλις 0,3%.
«Ευχάριστη έκπληξη»
Οι μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας εστίασαν την προσοχή σε δείκτες όπως ο Δείκτης Αξίας Μεταχειρισμένων Οχημάτων στις ΗΠΑ της Manheim που συνήθως δίνουν μια προηγούμενη ματιά στις αλλαγές της αγοράς. Παρόλο που τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αποτελούν λιγότερο από το 3% του δείκτη τιμών καταναλωτή, οι μηνιαίες αλλαγές ήταν τόσο μεγάλες που μερικές φορές αποτελούν κύριο θέμα.
Μετά την άνοδο κάθε μήνα από τον Δεκέμβριο έως τον Μάρτιο, ο δείκτης Manheim υποχώρησε 3,1% τον Απρίλιο και υποχώρησε άλλο 2,7% τον Μάιο. Σύμφωνα με την Bloomberg, ένας παρόμοιος δείκτης της Black Book έχει επίσης καταγράψει πτώση και τους δύο τελευταίους μήνες.
Παρόλα αυτά, δεν έχει απαραιτήτως εξαλειφθεί όλη η καθώς η δεσμευμένη ζήτηση και η ανασυγκρότηση αποθεμάτων να διατηρήσουν τη ζήτηση αυτοκινήτων ισχυρή και τις τιμές να σκαμποαναβάζουνκάθε μήνα.
Τι είπε το Bloomberg Economics…
«Οι καταναλωτές γίνονται πιο απαιτητικοί στα μοτίβα δαπανών τους, περιορίζοντας τις δαπάνες και στις δύο ευαίσθητες στα επιτόκια κατηγορίες, όπως αυτοκίνητα και προαιρετικές αγορές αγαθών… Με περισσότερους καταναλωτές να δυσκολεύονται να πληρώσουν για αυτοκίνητα, η ζήτηση για αυτοκίνητα μπορεί να μην διαρκέσει».
Ωστόσο, και άλλες κατηγορίες στον βασικό δείκτη υποδηλώνουν επίσης χαμηλότερο πληθωρισμό στο μέλλον. Τα ενοίκια, το μεγαλύτερο συστατικό του δείκτη τιμών καταναλωτή, σημείωσαν μηνιαίες αυξήσεις τον Μάιο που ήταν μικρότερες από ό,τι στο μεγαλύτερο μέρος του περασμένου έτους, και αναμένεται μεγαλύτερη επιβράδυνση στο μέλλον. Επίσης οι αυξήσεις στις τιμές των υπηρεσιών εξαιρουμένων των ενοικίων επίσης επιβραδύνονται. Αυξήθηκαν 4,6% τους 12 μήνες έως τον Μάιο, τη μικρότερη ετήσια αύξηση σε 15 μήνες.