Συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου Titan, με τις ελπίδες να εξανεμίζονται ώρα με την ώρα για τους πέντε επιβαίνοντες, καθώς το χρονικό περιθώριο των 40 ωρών για την επάρκεια οξυγόνου εξαντλήθηκε.
Η Αμερικανική Ακτοφυλακή επιβεβαίωσε την άφιξη του ερευνητικού σκάφους Atalante στο χώρο των ερευνών, αλλά και την κατάδυση του ρομπότ Victor 6000 στον Ατλαντικό. Στην περιοχή βρίσκεται και το καναδικό πλοίο Horizon Arctic, το οποίο έχει δικό του υποβρύχιο
The French vessel L’Atalante is preparing their ROV to enter the water. #titanic
— USCGNortheast (@USCGNortheast) June 22, 2023
The Canadian vessel Horizon Arctic has deployed an ROV that has reached the sea floor and began its search for the missing sub. #Titanic
— USCGNortheast (@USCGNortheast) June 22, 2023
Τα τρία σενάρια
Καθώς οι προσπάθειες διάσωσης συνεχίζονται υπάρχουν τρία σενάρια, για το τι μπορεί να έχει συμβεί στο υποβρύχιο Titan.
- Καταστροφική βλάβη
Ο καθηγητής θαλάσσιας ρομποτικής στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, το εργαστήριο του οποίου ασχολείται με μη επανδρωμένα υποβρύχια, Stefan Williams τονίζει στο Insider ότι πιθανότατα το Titan έχει υποστεί κάποιου είδους καταστροφική βλάβη. Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε διαρροή ή σε διακοπή ρεύματος.
Υπάρχει επίσης η πιθανότητα μικρή πυρκαγιά από ηλεκτρικό βραχυκύκλωμα να έχει θέσει σε κίνδυνο τα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος, τα οποία χρησιμοποιούνται για την πλοήγηση και τον έλεγχο του σκάφους.
«Το χειρότερο σενάριο είναι να παραβιαστεί το περίβλημα πίεσης, οδηγώντας σε καταστροφική κατάρρευση. Θα συνέβαινε αρκετά γρήγορα και θα υπήρχαν ελάχιστες πιθανότητες επιβίωσης» δήλωσε ο Williams. Ένας πιλότος υποβρυχίου, που προσελήφθη για να αξιολογήσει το υποβρύχιο του Τιτανικού, προειδοποίησε το 2018 ότι το σύστημα παρακολούθησης του κύτους του θα εντόπιζε βλάβη μόνο «χιλιοστά του δευτερολέπτου πριν από μια κατάρρευση».
- Έχει μπλεχτεί στα συντρίμμια του Τιτανικού
Το υποβρύχιο, που κινείται με ηλεκτρικούς προωθητήρες, μπορεί να μεταφέρει πέντε άτομα σε βάθος 13.123 ποδιών, σύμφωνα με τον ιστότοπο της OceanGate. Ένα σενάριο είναι ότι μπορεί να είναι ακόμα άθικτο και οι επιβάτες του ζωντανοί, αλλά το σκάφος μπορεί να έχει κολλήσει κοντά στον πυθμένα του ωκεανού. Μπορεί, για παράδειγμα, να έχει μπλεχτεί στα συντρίμμια του Τιτανικού, τα οποία βρίσκονται σε βάθος περίπου 12.500 ποδιών κάτω από το νερό.
Ο Frank Owen, συνταξιούχος αξιωματούχος του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας και διευθυντής προγράμματος για τη διαφυγή και διάσωση υποβρυχίων, δήλωσε στον Guardian ότι τα συντρίμμια στον πυθμένα του ωκεανού υπάρχουν για περισσότερο από έναν αιώνα. «Υπάρχουν κομμάτια του παντού. Είναι επικίνδυνο», είπε. «Αυτή η προοπτική είναι απίθανη, αλλά όχι αδύνατη» δήλωσε ο Williams στο Insider.
- Μπορεί να περιφέρεται στην επιφάνεια
Υπάρχει πιθανότητα το υποβρύχιο να έχει ήδη βγει στην επιφάνεια και να περιμένει να βρεθεί. «Αυτό θα ήταν το καλύτερο σενάριο, αν και φαίνεται όλο και πιο απίθανο όσο περνούν οι ώρες» δήλωσε ο Williams. Ο απόστρατος υποναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού Chris Parry δήλωσε την Τρίτη στο Sky News ότι αν το σκάφος είχε βγει στην επιφάνεια «θα είχε βρεθεί ήδη».
«Βασανιστικός θάνατος»
Ο Κώστας Κατσαρός, χειριστής στα υποβρύχια του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και του βαθυσκάφους «Θέτις» μιλώντας χθες (21/6) στην ΕΡΤ αναφέρθηκε στις δύσκολες ώρες που περνούν οι επιβάτες του υποβρυχίου.
«Τα συμπτώματα της υποθερμίας που θα έχουν λόγω του κρύου και η έλλειψη οξυγόνου είναι μακρύς και βασανιστικός θάνατος που κανείς σε υποβρύχιο δε θέλει να τον ζήσει» σημείωσε. «Είναι σημαντικό να ξέρουμε τα αποθέματα οξυγόνου που έχουν οι άνθρωποι. Είναι σημαντικό να εντοπιστεί (το βαθυσκάφος) και να δούμε με ποιο τρόπο θα μπορέσουν να το βγάλουν. Αν είναι απλώς μπλεγμένο ίσως με κάποιο μεγάλο ρομπότ να μπορέσουν να του δώσουν τη δυνατότητα να μετακινηθεί» τόνισε ο κ. Κατσαρός, αναφέροντας τις δυνατότητες που είχε ο χειριστής του βαθυσκάφους για να ξεφύγει από μια επικίνδυνη κατάσταση.