Μάχη με τον χρόνο δίνουν οι ομάδες έρευνας και διάσωσης μετά την εξαφάνιση τουριστικού υποβρυχίου που επρόκειτο να κάνει περιήγηση στο θρυλικό ναυάγιο του Τιτανικού. Στο υποβρύχιο υπάρχει η δυνατότητα παροχής οξυγόνου για 96 ώρες και από το απόγευμα της Κυριακής, όταν και χάθηκε το σήμα του, ο χρόνος έχει αρχίσει να μετρά ανάποδα.
«Εάν δεν βρίσκονται στην επιφάνεια είναι πολύ μεγάλο το πρόβλημα. Αν τώρα είναι περίπου 2 μίλια κάτω από το νερό. Ακόμα και αν τους εντοπίσουμε πρέπει να φτάσουμε σε αυτούς», ανέφερε ο πρώην διοικητής αμερικανικού υποβρυχίου, Ντέιβιντ Μάρκετ.
Κανείς δεν γνωρίζει αν το υποβρύχιο εξακολουθεί να βρίσκεται σε κατάδυση ή έχει αναδυθεί και δεν μπορεί να επικοινωνήσει.
«Καταλαβαίνουμε από τον διαχειριστή του σκάφους ότι έχει σχεδιαστεί με δυνατότητα διατήρησης 96 ωρών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης επί του σκάφους. Και έτσι χρησιμοποιούμε αυτό το διάστημα, αξιοποιώντας με τον καλύτερο τρόπο κάθε στιγμή για να εντοπίσουμε το σκάφος», λέει ο Τζον Μάουγκερ, διοικητής Ακτοφυλακής ΗΠΑ.
Το χρονικό
Το σκάφος φαίνεται πως έφυγε πριν από μερικές ημέρες για το πανάκριβο ταξίδι εμπειρίας στον βυθό του Ατλαντικού με εισιτήριο 250.000 δολάρια το άτομο.
Το πλοίο «Polar Prince» είχε φτάσει στο σημείο βύθισης του Τιτανικού 435 μίλια (700km) νότια του Newfoundland. Το ναυάγιο βρίσκεται σε βάθος 3.800m και το τουριστικό υποβρύχιο χρειάζεται 2 ώρες κατάδυσης για να φτάσει στο σημείο.
Σύμφωνα με το αμερικανικό Λιμενικό, το πλοίο «Polar Prince» έχασε την επαφή με το υποβρύχιο περίπου μία ώρα και 45 λεπτά αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του προς το ναυάγιο, την Κυριακή το μεσημέρι και ενώ βρισκόταν σε βάθος περίπου 3.000 μέτρων.
Η εταιρεία OceanGate Expeditions πραγματοποιεί περιηγήσεις εδώ και 2 χρόνια και το ταξίδι διαρκεί 8 ημέρες.
Μια πλήρης κατάδυση στο ναυάγιο του Τιτανικού, συμπεριλαμβανομένης της κατάδυσης και της ανάδυσης, φέρεται να διαρκεί συνολικά οκτώ ώρες.
Οι επιβαίνοντες
Το υποβρύχιο, που κάνει τις περιηγήσεις, έχει μήκος 6,7 μέτρων και δυνατότητα κατάδυσης έως και 4.000 μέτρα, ενώ έχει χωρητικότητα για έναν χειριστή και άλλους τέσσερις.
Το πρώτο όνομα που έγινε γνωστό ότι βρίσκεται μέσα στο υποβρύχιο ήταν αυτό του Χάμις Χάρντινγκ, βρετανός δισεκατομμυριούχος ο οποίος είναι λάτρης των νέων εμπειριών.
Κατέχει επίσης το ρεκόρ Γκίνες για την ταχύτερη περιήγηση στη Γη μέσω του Βόρειου και του Νότιου Πόλου, σε 46 ώρες, 40 λεπτά και 22 δευτερόλεπτα, μέσω αεροσκάφους.
Επιπλέον, είναι και ένας από αυτούς που έχουν κάνει το ταξίδι στο διάστημα, καθώς συμμετείχε στην πέμπτη διαστημική πτήση της Blue Origin την περασμένη χρονιά.
«Πολλοί αστροναύτες που έχω μιλήσει, μου είπαν ότι το καλύτερο μπορώ να κάνω αφού θα είμαι στο διάστημα, δεν είναι το να αιωρηθώ σε ατμόσφαιρα μηδενικής βαρύτητας, αλλά να κοιτάξω από το παράθυρο πίσω στη Γη και να τη δω όπως πραγματικά είναι. Ένα πολύ μικρό μέρος».
Ο 48χρονος Σαχζάντα Νταούντ μεγιστάνας από το Πακιστάν και ο 19χρονος γιος του Σουλεμάν είναι επίσης επιβάτες στο υποβρύχιο. Η οικογένεια του Νταούντ έχει στενούς δεσμούς με την Βρετανία και δραστηριοποιείται στον χώρο των λιπασμάτων, των τροφίμων και της ενέργειας.
Ο Στόκτον Ρας είχε εκπαιδευθεί ως πιλότος και είχε αναδειχθεί μάλιστα ως ο youngest jet transport rated pilot του κόσμου σε ηλικία 19 ετών.
Εκτός από ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της OceanGate Inc, ο Ρας ίδρυσε και ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης OceanGate Foundation που είχε ως στόχο την αξιοποίηση της υποβρύχιας τεχνολογίας για νέες ανακαλύψεις στον τομέα της ιστορίας και της αρχαιολογίας.
«Μια καινούργια προσέγγιση στην σχεδίαση των υποβρυχίων με το χειριστήριο και τις οθόνες αφής. Αν θες να πας μπροστά πατάς μπροστά, αν θες να κάνεις όπισθεν πατάς πίσω, στρίβεις δεξιά, στρίβεις αριστερά».
Μαζί τους ήταν ο Γάλλος εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ. Ειδικεύεται στις καταδύσεις και στην οδήγηση υποβρυχίων σκαφών. Περιγράφεται από την OceanGate ως «ο μεγαλύτερος εξερευνητής του Τιτανικού».
«Όλοι μπορούν να βρουν κάτι ενδιαφέρον αρχικά. Εκατομμύρια άνθρωποι ενδιαφέρονται για την κατασκευή του Τιτανικού, γιατί ήταν καινούργιο ήταν όμορφο»
Η κοινή επιχείρηση έρευνας και διάσωσης αμερικανικών και καναδικών μέσων συνεχίζεται, τόσο κάτω από το νερό όσο και στην επιφάνεια της θάλασσας.
Για δεύτερη φόρα χάνεται το σήμα υποβρυχίου μέσα στον τελευταίο χρόνο
Επεκτείνονται οι έρευνες σε πιο βαθιά νερά για την ανεύρεση του υποβρυχίου καθώς μέχρι στιγμής οι έρευνες είναι άκαρπες.
Πέρσι το υποβρύχιο είχε επαναλάβει το ίδιο ταξίδι και είχε χαθεί και πάλι το σήμα του για δύο ώρες.
Σύμφωνα με τους τότε επιβαίνοντες, η επικοινωνία με το πλοίο που βρισκόταν στην επιφάνεια γινόταν με μηνύματα καθώς σε τέτοιο βάθος δεν θα υπήρχε δυνατότητα λειτουργίας του GPS.
«Είναι πολύ δύσκολο ακόμα και να βρεθεί»
Ο Γιώργος Λεβέντης, αντιναύαρχος Π.Ν. ε.α. και κυβερνήτης υποβρυχίων, μίλησε στο LIVE NEWS και στον Νίκο Ευαγγελάτο για την εξαφάνιση.
«Είναι πολύ δύσκολο ακόμα και να βρεθεί. Είναι στο μέγιστο βάθος που μπορεί να φτάσει το σκάφος. Το ένα σενάριο είναι να έχει πάρει νερό το υποβρύχιο και το άλλο είναι να έχει πρόβλημα το ηλεκτρικό σύστημα. Το σκάφος κινείται με τέσσερις έλικες που δουλευθούν όλοι με μπαταρία. Σε περίπτωση κινδύνου απελευθερώνει τα περιττά βάρη και ανεβαίνει στην επιφάνεια. Από τη στιγμή που δεν έχει ανέβει πάνω και δεν έχει στείλει μήνυμα σημαίνει πως είχε πρόβλημα με το ηλεκτρικό του σύστημα», είπε αρχικά.
«Για τη διάσωση χρειάζονται ειδικά οχήματα, τα οποία μπορούν να κατέβουν σε μεγάλο βάθος και είναι επανδρωμένα. Η έρευνα είναι πολύ δύσκολη γιατί η περιοχή είναι γεμάτη με μεταλλικά συντρίμμια, με αποτέλεσμα η δυνατότητα ενός μικρού αντικειμένου όπως το υποβρύχιο, δεν είναι εύκολο να εντοπιστεί. Είναι σίγουρο πως είναι σε ένα σκοτεινό θάλαμο, και αναπνέουν διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο μέσα στο σκάφος πολλαπλασιάζετε, και κατά συνέπεια είναι δύσκολο και επικίνδυνο», πρόσθεσε.