Σβήνουν οι ελπίδες όσο περνούν οι ώρες, για τον εντοπισμό άλλων επιζώντων από το πολύνεκρο ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου, με τον αριθμό των διασωθέντων να έχει «παγώσει» στους 104.

Οι αγνοούμενοι από την τραγωδία φτάνουν τους 568 σύμφωνα με τους υπολογισμούς.

Εν τω μεταξύ τη Δευτέρα θα απολογηθούν οι 9 συλληφθέντες – εκ των οποίων ο ένας νοσηλεύεται φρουρούμενος στο νοσοκομείο της Καλαμάτας- για τη διακίνηση των μεταναστών του ναυαγίου της Πύλου μετά από προθεσμία που έλαβαν από τον ανακριτή. Κατηγορούνται για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης που αφορά την παράνομη είσοδο μεταναστών, πρόκληση ναυαγίου και έκθεση ζωής σε κίνδυνο.

Την ίδια ώρα σύμφωνα με μαρτυρίες, πάνω στο πλοιάριο επέβαιναν περίπου 700 άτομα, με περισσότερα από 300 να βρίσκονται εγκλωβισμένα στα αμπάρια. Το μοιραίο ταξίδι των μεταναστών ξεκίνησε σύμφωνα με τα νεότερα δεδομένα από την Αίγυπτο και όχι από την Λιβύη όπως είχε αρχικά ειπωθεί και είχε ως προορισμό την Ιταλία. Οι φωτογραφίες λίγο πριν από τη βύθιση του πλοίου μαρτυρούν ότι εκατοντάδες άνθρωποι στοιβαγμένοι σαν τσουβάλια, χωρίς σωσίβια και σωστικά μέσα. Γυναίκες και παιδιά που ήταν κλεισμένοι στα αμπάρια.

«Σκάφος τους πλησίασε και τους πετούσαν μπουκάλια νερού. Αυτό έφερε το ρίσκο του ναυαγίου»

H ακτιβίστρια, Ναουάλ Σούφι, ήταν ο πρώτος άνθρωπος που επικοινώνησε με το αλιευτικό που ναυάγησε στην Πύλο λίγη ώρα πριν το μοιραίο δυστύχημα. Μιλά για νεκρούς πάνω στο σκάφος, ανάμεσά τους και ένας 16χρονος, αλλά και τους λόγους που έγινε, σύμφωνα με όσα της είπαν οι επιβαίνοντες.

H Ναουάλ Σούφι, ακτιβίστρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα, έχει απασχολήσει τις τελευταίες ώρες τη δημοσιότητα, καθώς φαίνεται πως ήταν η πρώτη που ειδοποίησε της Αρχές για το σκάφος που βρισκόταν σε κίνδυνο στα ανοιχτά της Πύλου και τελικά στέρησε τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους.

Η ακτιβίστρια, μέσω μίας προσωπικής ιστοσελίδας που χρησιμοποιεί για τη δράση της στο Facebook, λίγες ώρες μετά το ναυάγιο στην Πύλο, προχώρησε σε ανάρτηση.

Συγκεκριμένα, έγραψε πως οι πρόσφυγες το μόνο που ζητούσαν ήταν να σωθούν οπουδήποτε. Επίσης, τονίζει πως δεν είχαν πρόβλημα να κατέβουν στην Ελλάδα αλλά και πως το δυστύχημα προκλήθηκε καθώς ένα πλοίο είχε πλησιάσει για να τους βοηθήσει και τους πέταγε μπουκάλια με νερό. Τότε προκλήθηκε πανικός που οδήγγησε στο πολύνεκρτο ναυάγιο.

Η ανάρτησή της

«Την ημέρα της 13ης Ιουνίου 2023 δέχτηκα κλήση από ένα σκάφος με 750 άτομα που είχαν φύγει από το Λιβύη, από το Τομπρούκ. Οι άνθρωποι που επέβαιναν ζητούσαν βοήθεια. Αρχικά με κάλεσε μία γυναίκα. Ήταν ένα κορίτσι 20 χρονών από τη Συρία, από την πόλη Νταράα. Ήταν 20 χρονών και παρέμεινε εγκλωβισμένη στο αμπάρι μαζί με άλλα γυναικόπαιδα. Όλες οι κλήσεις που δέχτηκα κατά τη διάρκεια της ημέρας έκαναν λόγο για επείγουσες καταστάσεις πάνω στο σκάφος. Έκαναν λόγο για έξι νεκρούς ανθρώπους στο σκάφος, έξι σορούς, ανάμεσά τους ενός 16χρονου αγοριού και άλλων ανθρώπων που αρρώστησαν», έγραψε.

«Ο άντρας (σ.σ που συνομιλούσα) μου είπε για ένα πλοίο που πλησίασε το σκάφος τους και το έδεσε με δύο σχοινιά. Το ένα σχοινί συνδεόταν με το πάνω μέρος του σκάφους και το άλλο με το μπροστινό. Τη στιγμή που τα σκάφη συνδέθηκαν άρχισαν να τους πετούν μπουκάλια με νερό. Πετούσαν μπουκάλια νερού κάθε πέντε λεπτά κι αυτό προκάλεσε μεγάλο πανικό στο σκάφος και αυτό έφερε το ρίσκο του ναυαγίου εκείνη τη στιγμή. Κινδύνευαν να αναποδογυρίσει το σκάφος, επειδή τους έριχναν μπουκάλια με νερό και επειδή τα σχοινιά ήταν συνδεδεμένα με αυτόν τον τρόπο. Αυτή ήταν η τελευταία φορά που μίλησα μαζί τους. Μου είπαν ότι απομακρύνθηκαν από το πλοίο, έλεγαν συνέχεια ότι ήταν εμπορικό, αλλά δεν μπόρεσα να το ταυτοποιήσω. Αυτό που μπορώ να πω είναι πως καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας ποτέ δεν εξέφρασαν την επιθυμία να συνεχίσουν μέχρι να φτάσουν την Ιταλία. Αυτό το σκάφος που με καλούσε, οι άνθρωποι που με καλούσαν, δεν είπαν ποτέ ότι δεν θέλουν να πάνε στην Ελλάδα, αντίθετα, παρακαλούσαν, έλεγαν ότι ίσως αυτή είναι η τελευταία τους νύχτα. Συνεχώς παρακαλούσαν και έλεγαν ότι οποιαδήποτε ακτοφυλακή τους έκανε», συνέχισε.

Βρήκε τον αδερφό του μετά το ναυάγιο – Η συγκινητική στιγμή που συναντιούνται

Την ίδια στιγμή συγκλονίζουν οι μαρτυρίες διασωθέντων, ενώ συγκινητικές στιγμές εκτυλίσονται στο λιμάνι της Καλαμάτας με συγγενείς που έρχονται και αναζητούν τους δικούς τους ανθρώπους.

Ανάμεσά τους και ο Φάρντι, ο οποίος έσπευσε στην Καλαμάτα για να μάθει νέα για τον αδερφό του που ταξίδευε με το μοιραίο πλοίο. Αρχικά πίστευε ότι ο αδερφός του δεν ήταν ζωντανός αλλά ευτυχώς διαψεύστηκε. Η στιγμή που τον βλέπει στο λιμάνι της Καλαμάτας είναι σπαρακτική.

Οι δυο τους κλαίνε αγκαλιασμένοι με τον επιζώντα να ξεσπά σε λυγμούς μετά τα όσα έχει ζήσει και τον αδερφό του να προσπαθεί να του δώσει κουράγιο. Οι δυο τους συναντιούνται και αγκαλιάζονται ενώ έχουν ανάμεσά τους τα κάγκελα του λιμανιού, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι συγγενείς δεν μπορούν να μπουν στον χώρου που διαμένουν οι διασωθέντες.

Λιμενικό: Δεν έγινε καμία προσπάθεια πρόσδεσης του σκάφους

Εξηγήσεις για τα αίτια της τραγωδίας και διευκρινίσεις στα σενάρια για το τι προκάλεσε την κλίση και τελικά το βύθισμα του σκάφους με τους εκατοντάδες μετανάστες στην Πύλο έδωσε στην ΕΡΤ το πρωί της Παρασκευής ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού επιμένοντας ότι «δεν έγινε καμία προσπάθεια πρόσδεσης τους σκάφους».

Σχολιάζοντας την πληροφορία για το εάν έχουν χρησιμοποιηθεί σχοινιά στο πλοίο εξήγησε ότι το λιμενικό δεν έκανε κάτι τέτοιο αλλά τα σχοινιά τα είχαν πετάξει ναύτες από το εμπορικό πλοίο που τους πέταξαν εφόδια.

Μιλώντας στην εκπομπή «Συνδέσεις» ο κ. Αλεξίου υποστήριξε ότι η βύθιση του σκάφους των διακινητών, παρουσία παραπλεόντων σκαφών του λιμενικού σώματος έγινε όταν οι μετανάστες από τις αφρικανικές χώρες, άγνωστο για ποιο λόγο, μετακινήθηκαν προς μια κατεύθυνση αλλάζοντας την ευστάθεια του πλοίου με τους 750 ανθρώπους.

Ο ίδιος επιβεβαίωσε μάλιστα και την πληροφορία ότι ο καπετάνιος του σκάφους πνίγηκε στο πολύνεκρο ναυάγιο ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι έρευνες διάσωσης και εξερεύνησης των αγνοουμένων, αν και οι ελπίδες έχουν σχεδόν εξανεμιστεί.

«Συνεχίζουμε κανονικά τις έρευνες. Δεν έχουμε μπει καν στην κουβέντα του να σταματήσουμε. Υπάρχουν πρωτόκολλα» δήλωσε στην ΕΡΤ ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού.

«Η ευθύνη της επιχείρησης είναι του κράτους που έχει το FIR και της Frontex»

Ο δικηγόρος, Κώστας Ντάλτας, είπε πως είναι απάνθρωπο να αποδίδει κάποιος ευθύνες στο Λιμενικό αυτή τη στιγμή ενώ ξεκαθάρισε πως με βάση τις διεθνείς συνθήκες πως όποιος έχει το FIR των χωρικών, έχει υποχρέωση έρευνας και διάσωσης.

«Η Ελλάδα έχει επικυρώσει τη σύμβαση από το 1996. Έξι χώρες δεν το έχουν επικυρώσει. Η σύμβαση αυτή μαζί με το FIR σε υποχρεώνει όταν υπάρχει κίνδυνος ζωής στη θάλασσα να γίνει επιχείρηση έρευνας και διάσωσης είτε το θέλει το σκάφος είτε όχι. Όταν είναι διεθνή τα ύδατα, τότε αρμοδιότητα να επέμβει έχει η χώρα που ανήκει η σημαία του σκάφους αλλά το σκάφος δεν είχε σημαία. Η διεθνείς συνθήκες λένε πως όποιος έχει το FIR των χωρικών, έχει υποχρέωση έρευνας και διάσωσης. Η Frontex, η δουλειά της είναι να πρέπει βοήθεια. Η ευθύνη της επιχείρησης είναι του κράτους που έχει το FIR και της Frontex. Όταν υπάρχει κίνδυνος ζωής πρέπει να υπάρξει διάσωσης».

«Τα σκάφη της Frontex έχουν κάμερες. Εάν δεν υπήρξαν πρέπει να εξηγήσουν γιατί»

Ο Κώστας Ντάλτας είπε πως όλα τα πλωτά και τα αεροσκάφη έχουν κάμερες που μεταδίδουν την εικόνα ζωντανά και πως θα έπρεπε να έχει δοθεί το υλικό ή να δοθεί ην εξήγηση του γιατί δεν υπήρξε.

«Ένα πλοίο ακυβέρνητο πάνω στην θάλασσα, δεν χρειάζεται γνώσεις για να καταλάβει κάποιος πως είναι σε κίνδυνο. Εύχομαι η χώρα μου να μην έχει ευθύνη και στο τέλος της ημέρας η δικογραφία να λέει πως δεν είχαμε ευθύνη. Τα σκάφη της Frontex έχουν κάμερες. Επομένως, θα πρέπει σίγουρα να υπάρχει ή εάν δεν υπάρχει το βιντεοληπτικό υλικό θα έπρεπε να δοθεί μία εξήγηση γιατί δεν υπήρξε. Το γνωρίζω γιατί είχαμε μία υπόθεση παλιά όπου είχα 8 ώρες λήψη από κάμερα αεροσκάφους. Όλα τα πλωτά και τα αεροσκάφη έχουν κάμερες που μεταδίδουν την εικόνα ζωντανά».

Ο Γρηγόρης Γρηγορόπουλς είπε πως η Frontex μέχρι την ώρα που ανέλαβε μία φρεγάτα, εκείνη ήταν υπεύθυνη για την επιχείρηση.

«Το σκάφος το παρακολουθούσαν σε όλη τη διαδρομή. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες εμπλοκής. Η Frontex είναι αυτή που εμποδίζει τη διέλευση βαρκών ανάμεσα στα νησιά της Ελλάδας και στην Τουρκία. Οι Ιταλοί ήταν ενήμεροι».