Σε εξέλιξη βρίσκεται στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας η προανάκριση για το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου που λαμβάνει διαστάσεις ασύλληπτης τραγωδίας.
Αντικρουόμενες είναι οι πληροφορίες για τους διακινητές. Κατά ορισμένες πηγές εξετάζονται έξι ή οκτώ άτομα για να διαπιστωθεί αν πρόκειται για τους διακινητές. Πάντως, σύμφωνα με το Γραφείο Τύπου του Λιμενικού Σώματος «δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός συλλήψεων ατόμων που φέρονται ως διακινητές των παράτυπων μεταναστών που επέβαιναν στο μοιραίο αλιευτικό σκάφος».
Όπως μετέδωσε ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Κώστας Γαζούλης ανακρίνονται σύμφωνα με πληροφορίες 8 άτομα και σύμφωνα με άλλες πληροφορίες ενδέχεται να προκύψει για 3 ή 4 άτομα σύλληψη.
Σημειώνεται ότι, όπως ανακοίνωσε το γραφείο Τύπου του Λιμενικού Σώματος, πριν από λίγο, σύμφωνα με νεότερη καταμέτρηση που έγινε μετά το πέρας της μεταφοράς των σορών στην Καλαμάτα, ο αριθμός των νεκρών είναι 78 και όχι 79, μεταξύ των οποίων και μία γυναίκα.
Το γεγονός αυτό μεγαλώνει τους φόβους για την ύπαρξη γυναικών και παιδιών στα αμπάρια του συγκεκριμένου αλιευτικού. Στο μεταξύ έχου διασωθεί 104 μετανάστες, εκ των οποίων 43 είναι Αιγύπτιοι (πέντε ανήλικα ανάμεσα τους) 12 Πακιστανοί, 47 Σύριοι (τρία ανήλικα ανάμεσα τους) και δύο Παλαιστίνιοι.
Τι οδήγησε στην ανατροπή του σκάφους
Μιλώντας στο MEGA ο Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ, ανέφερε πως το σκάφος ήταν υπερφορτωμένο και δεν υπήρχε δυνατότητα μετακίνησης των ατόμων.
«Όπως προκύπτει από τη φωτογραφία, δυνατότητα μετακίνησης των ατόμων πάνω σε αυτό το σκάφος δεν υπήρχε. Ήταν φορτωμένο πλήρως. Τα θύματα που έχουν ανασυρθεί, καθώς και αυτοί που διασώθηκαν, είναι μεταξύ αυτών που βλέπουμε στη φωτογραφία. Μέσα, όμως, στο κύριο κατάστρωμα, κατά την ανατροπή δεν υπάρχει δυνατότητα διάσωσης», είπε.
Ακόμη, τόνισε πως σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο δεν μπορούσε να παρέμβει το ελληνικό Λιμενικό, ενώ εκτίμησε πως στο αλιευτικό βρίσκονταν περίπου στα 600 άτομα.
Ο κος Γρηγορόπουλος απέκλεισε το ενδεχόμενο να ευθύνεται για το ναυάγιο η μετακίνηση των προσφύγων πάνω στο αλιευτικό, λόγω της υπερφόρτωσης του σκάφους, ενώ κατά την εκτίμησή του το πιθανότερο σενάριο αφορά τη δημιουργία ενός μικρού κυματισμού από παρακείμενο πλοίο που οδήγησε στην ανατροπή του σκάφους.
«Το πιο πιθανό αίτιο είναι κάποιο παρακείμενο πλοίο να πέρασε και να έκανε κύματα. Το πλοίο, έτσι όπως είναι φορτωμένο, έχει οριακά ευστάθεια. Μπορούσε από ένα μικρό κυματισμό να ανατραπεί. Αυτό που περιέγραψαν κάποιοι διασώστες είναι ότι υπήρξε ένα κούνημα και αμέσως έγινε ανατροπή. Επομένως, ήταν οριακή η ευστάθεια του σκάφους», εξήγησε.
Δεν υπάρχει καμία σύλληψη
Το πρωί της Πέμπτης το λιμενικό ανακοίνωσε ότι δεν υπάρχει καμία σύλληψη ακόμα και δεν ισχύουν τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για έξι συλλήψεις, που επικαλούνται κύκλους του υπουργείου.
Επιπλέον από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, έγινε γνωστό ότι οι επιχειρήσεις συνεχίζονται με δύο σκάφη του Λιμενικού, έξι παραπλέοντα σκάφη και ένα εναέριο μέσο.
Ενδέχεται να απαγγελθούν κατηγορίες σε συγκεκριμένα πρόσωπα από τους διασωθέντες, εφόσον είναι διαπιστωθεί ότι ήταν οι διακινητές. Αρχικά είχε γίνει λόγος για τρεις που είχαν μεταφερθεί από το μεσημέρι της Τετάρτης, στο κεντρικό Λιμεναρχείο Καλαμάτας για προανάκριση, ενώ αργότερα ο αριθμός ανέβηκε στους οκτώ.
Μιλώντας στο Mega το πρωί της Πέμπτης 15/6 ο Νίκος Αλεξίου εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού, ανέφερε ότι συνεχίστηκαν οι έρευνες στη διάρκεια όλης της νύχτας με τη συμβολή και ενός C-130 που έριχνε φωτοβολίδες και σκάφη, ενώ το πρωι προστέθηκε νέο εναέριο μέσο – ελικόπτερο.
«Η ενεργοποίηση που έγινε χθες ήταν από το ελληνικό Λιμενικό κατόπιν ειδοποίησης από τον ιταλικό θάλαμο επιχειρήσεων και επιστρατεύτηκε κι ένα εναέριο μέσο της Frontex το οποίο περιπολούσε στην περιοχή. Δικαιοδοσία στην συγκεκριμένη περιοχή έχει η Ελλάδα από άποψη έρευνας και διάσωσης, δεν παίζει ρόλο εάν είναι εκεί η Frontex. Ούτως η άλλως παρόλο που έχει γίνει 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, είναι σε διεθνή ύδατα, αλλά δικαιοδοσίας της Ελλάδας σε επίπεδο έρευνας και διάσωσης», ανέφερε αρχικά.
Και συνέχισε σχετικά με την βοήθεια της Ελλάδας αλλά και της Frontex: «Το πλοίο αφού εντοπίστηκε και από τα ελικόπτερα του Λιμενικού αλλά και από το αεροπλάνο της Frontex, εν συνεχεία προσεγγίστηκε από παραπλέοντα πλοία που είχε επιστρατεύσει το ελληνικό Λιμενικό. Από το πρώτο φορτηγό πήραν τροφοεφόδια και στη συνέχεια αρνήθηκαν οποιαδήποτε συνδρομή. Από το 2ο φορτηγό αρνήθηκαν ακόμα και τα τροφοεφόδια. Εμείς ως Ελλάδα ενεργοποιήσαμε τις δικές μας δυνάμεις και ό,τι προβλέπεται από τα σχέδια για τα παραπλέοντα πλοία και ήμασταν στο σημείο. Επιχειρήσαμε και τηλεφωνικά να συνεννοηθούμε μαζί τους και να προσπαθήσουμε να τους βοηθήσουμε,αρνήθηκαν κατηγορηματικά και είπαν ότι θέλουν να παραμείνουν στο πλωτό και να πάνε Ιταλία και δεν θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα. Αυτό είπαν και στο πλωτό το δικό μας».
Γιατί δεν παρενέβη το ελληνικό Λιμενικό αφού είδε ότι πρόκειται για λαθραία διακίνηση μεταναστών;
«Είναι ένα αλιευτικό σκάφος 25-30 μέτρων, πάρα πολύ παλιό σκάφος με πολλούς ανθρώπους πάνω στο εξωτερικό κατάστρωμα. Το βράδυ όταν έφτασε το Λιμενικό και το είδαν μακροσκοπικά, όταν ο άλλος σου αρνείται κατηγορηματικά κάθε βοήθεια, δεν μπορείς με το ζόρι να του επιβάλλεις να εκτρέψει την πορεία του γιατί αυτό που θα καταφέρναμε να κάνουμε είναι να προκαλέσουμε ένα ναυτικό ατύχημα νωρίτερα από την ώρα που συνέβη», τόνισε ο κ. Αλεξίου.
«Ανάλογα με την περιοχή των θαλασσίων ζωνών και ανάλογα με το έγκλημα που τελείται, έχει διαφορετικές δυνατότητες πράξεως. Εν προκειμένω οποιαδήποτε ενέργεια κάναμε και να τους τραβήξουμε χωρίς τη θέλησή τους, με 100-200 άτομα στο εξωτερικό κατάστρωμα και με την μετατόπιση που έγινε και πιθανότατα προκάλεσε την βύθιση του πλοίου, αν παρεμβαίναμε για το είχαμε προκαλέσει νωρίτερα εμείς οι ίδιοι. Δεν μπορείς με το ζόρι να εκτρέψεις ένα πλοίο. Μιλάμε για ανθρώπους και όχι για φορτίο. Δεν μπορείς να κάνεις επεμβάσεις όταν αυτός που μιλάς αντιδρά. Εμείς μιλούσαμε με διαφορετικούς ανθρώπους και θα δούμε στην πορεία μέσω της προανακριτικής διαδικασίας», τόνισε χαρακτηριστικά.