Άλλαξαν πολλά τους τελευταίους τρεις μήνες στο Αιγαίο. Επικρατεί μια εκνευριστική για τους πιλότους ηρεμία, με την συνεχή μηδενική πτητική δραστηριότητα από πλευράς των Τούρκων. Ούτε μια πρόκληση, ούτε μια αερομαχία, τη στιγμή που στο πρόσφατο παρελθόν διεξάγονταν δεκάδες καθημερινώς, Μέρα νύχτα. Κι αν καμμιά φορά απογειωνόταν και κανένα τουρκικό ελικόπτερο από τουρκική φρεγάτα και κατά… λάθος παραβίαζε τον εθνικό εναέριο χώρο, έβλεπες τους Τούρκους πιλότους να μην έχουν διάθεση για πρόκληση. Γρήγορα εισέρχονται στο δικό τους FIR. Αλλά η Πολεμική Αεροπορία όταν βλέπει στα ραντάρ παραβίαση δεν έχει άλλη επιλογή σηκώνει μαχητικά για αναγνώριση και αν χρειαστεί αναχαίτιση. Ωστόσο δεν χρειάστηκε. Αλήθεια πώς περνούν τις ημέρες χωρίς τουρκική πτητική δραστηριότητα οι Έλληνες πιλότοι;

Μ-346
(ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΜΥΝΑΣ/EUROKINISSI)

«Έχουμε γίνει πλέον μια κανονική πολεμική αεροπορία, όπως οι πολεμικές αεροπορίας της Ευρώπης», εξηγεί στο Βήμα ανώτατος αξιωματικός (Ι) της Πολεμικής Αεροπορίας, για να συμπληρώσει: «Κάνουμε ασκήσεις σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, συντήρηση αεροσκαφών, ξεκούραση πληρωμάτων, εξοικονόμηση πόρων, κάτι που είχαμε να κάνουμε χρόνια, από το 1974».

Άλλαξαν πολλά από τότε που έγινε το άτυπο μορατόριουμ στο Αιγαίο, μετά τους σεισμούς στην Τουρκία. Και έως τώρα η νέα τουρκική κυβέρνηση διατηρεί αυτή την ηρεμία στο Αιγαίο, παρά το γεγονός ότι οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας βρίσκονται πάντοτε σε ετοιμότητα: «Μακάρι να συνεχιστεί και άλλο, αλλά εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να βρισκόμαστε σε ετοιμότητα. Δεν είμαστε αδαείς».

Ακόμα και στο εξωτερικό άλλαξαν ορισμένοι κανόνες όσον αφορά τα ελληνοτουρκικά. Να, πάρτε για παράδειγμα την άσκηση «Air Defender 23» που διεξάγεται τούτες τις ημέρες στη Γερμανία και θεωρείται ως η μεγαλύτερη άσκηση από τότε που άρχισε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Στην άσκηση μετέχουν 25 χώρες, 250 αεροσκάφη και περίπου 10.000 μέλη των ενόπλων δυνάμεων.

Στιγμιότυπο από συνέντευξη Τύπου για το Air Defender 23 στο ΒερολίνοREUTERS/Annegret Hilse

Στείλαμε και εμείς 3 F-16 block50, έστειλαν και οι Τούρκοι άλλα 2 F-16, αλλά αυτή τη φορά οι Γερμανοί δεν έβαλαν τα ελληνικά να παρκάρουν στην μία άκρη του αεροδρομίου και τα τουρκικά στην άλλη (υπό τον φόβο… επεισοδίων), όπως συνέβαινε στα χρόνια των ελληνοτουρκικών κρίσεων. Τουλάχιστον τα πάρκαραν κοντά το ένα με το άλλο και ίσως μετάσχουν και σε κοινές εξόδους.

Άλλαξαν, όπως σας είπα πολλά στην Πολεμική Αεροπορία τους τελευταίους τρεις μήνες με το άτυπο μορατόριουμ. Δεν είναι μόνον ότι ήρθαν συνολικά 15 Rafale και ετοιμάστηκαν συνολικά 8 F-16 Viper αυξήθηκε και ο αριθμός γυναικών πιλότων μαχητικών. Σε λίγο ορκίζονται από την Σχολή Ικάρων και άλλες ιπτάμενες πιλότοι μαχητικών, μόλις πρόσφατα ήρθε στον Αγχίαλο και έπιασε δουλειά στα F-16 και μια Ελληνίδα νέα πιλότος φορώντας με καμάρι την «πουλάδα» της ιπταμένης στην στολή της.

***
Ποιος είπε ότι τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις

«Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις». Η φράση αυτή έγινε τίτλος βιβλίου. Μόνο που ο συγγραφέας, ο Ουμπέρτο Εκο, άλλο ήθελε να πει…Μπορεί να μη θέλουμε με τίποτα μια κακή είδηση να διαταράξει την καλοκαιρινή μας ηρεμία, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν όντως ειδήσεις. Ειδήσεις υπάρχουν και τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, έστω αν καμμιά φορά είναι καταστροφικές. Όπως για παράδειγμα φυσικές καταστροφές, πυρκαγιές, πτώση αεροσκάφους (Ήλιος) και… εκλογές. Ο πρώτος που απέπεμψε τις εκλογές Αύγουστο μήνα ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου στη δεκαετία του ’80 όταν έκανε λόγο για τα «μπάνια του λαού» που δεν μπορεί κανείς να τα διαταράξει. Έκτοτε «τα μπάνια του λαού» χρησιμοποιήθηκαν πολλές φορές από πολλούς πρωθυπουργούς μη θέλοντας να προσφύγουν σε πρόωρες εκλογές. Και έρχεται τώρα ο Μητσοτάκης ο οποίος θέτει ένα καινούργιο δίλημμα: «Αυτοδυναμία ή τρίτη κάλπη τον Αύγουστο». Μα αυγουστιάτικα εκλογές; Σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας της ΝΔ; Και τα έξοδα, όπως και η κόπωση του εκλογικού σώματος δεν τα υπολογίζει κανείς; Τα μπάνια του λαού; Πάντως όπως μου μετέφεραν αρμοδίως από το γαλάζιο στρατόπεδο το δίλημμα αυτό του Μητσοτάκη περισσότερο στόχο έχει να συσπειρώσει τη βάση της ΝΔ ώστε να πάει να ψηφίσει στις εκλογές της 25ης Ιουνίου και τίποτα άλλο.

***
Μετά τους θανάτους η αντιπαράθεση για το ΕΚΑΒ

Μόλις δύο 24ωρα μετά το τραγικό περιστατικό στην Κω, με τον θάνατο πάνω σε καρότσα αγροτικού οχήματος 63χρονης που ασθένησε και δεν υπήρχε ασθενοφόρο να τη μεταφέρει στο νοσοκομείο, έρχεται άλλος ένας θάνατος, αυτή τη φορά μιας νεότατης γυναίκας (μόλις 19 ετών), σχεδόν ετοιμόγεννης, δίπλα από το κέντρο της Αθήνας, να αναδείξει με εκκωφαντικό τρόπο το μέγεθος της εγκατάλειψης του ΕΣΥ, στα χέρια των κυβερνώντων. Όλα αυτά τα τραγικά περιστατικά στάθηκε η αφορμή ή αιτία εάν θέλετε να ξεσπάσει πολιτική κόντρα ανάμεσα στα κόμματα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης λέει ότι η αναβάθμιση του ΕΣΥ θα είναι η πρώτη προτεραιότητα της νέας του κυβέρνησης. ο Νίκος Ανδρουλάκης επισκέφθηκε το ΕΚΑΒ για να μάθει τι ακριβώς συνέβη και γιατί άργησε το ασθενοφόρο, ο δε Τσίπρας είχε συνάντηση με παραπληγικούς: «Φτιάξαμε την κοινωνία μας και τη ζωή μας χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν συμπολίτες μας που δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτή» τονίζει σε ανάρτησή του ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Τσίπρας, μετά τη συνάντησή του με εκπροσώπους του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών», έγραψε σε ανάρτησή του. Τη Δευτέρα ο Νίκος Ανδρουλάκης θα βρεθεί σε δημόσιο νοσοκομείο στο Πανεπιστημιακό «Αττικόν. Θα έχει ενδιαφέρει τι θα δει και θα δηλώσει.

***
Ένας βρετανικός «Θρίαμβος» στον βυθό του Αιγαίου

Θα σας πάω τώρα 81 χρόνια πίσω στον βυθό του Αιγαίου, όπου υπήρχε χωρίς κανείς έως τώρα να το εντοπίσει το κουφάρι ενός βρετανικού υποβρυχίου. Βρίσκεται σε βάθος 203 μέτρων και έπειτα από πολυετή έρευνα εντοπίστηκε το βρετανικό υποβρύχιο που αγνοούνταν από το 1942 και είχε βυθιστεί αύτανδρο, με 64 άτομα πλήρωμα. Πρόκειται για το Η.Μ.S TRIUMPH, του οποίου τα ίχνη εξαφανίστηκαν πριν από 81 χρόνια στο Αιγαίο. Από τότε το υποβρύχιο είχε γίνει αντικείμενο έρευνας διαφόρων ομάδων από την Αγγλία, τη Μάλτα και τη Ρωσία που κατά καιρούς επισκέπτονταν την Ελλάδα με στόχο την εύρεση του χαμένου υποβρυχίου, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Το μυστήριο λύθηκε από τον ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη και την ομάδα του. «Η έρευνα για το Η.M.S. TRIUMPH ξεκίνησε το 1998. Είναι η δυσκολότερη και η πλέον πολυδάπανη αποστολή που έχω πραγματοποιήσει στη ζωή μου» είπε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο: «Η ιστορία του υποβρυχίου είναι πολυδιάστατη και μοναδική στα ναυτικά χρονικά καθώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εθνική αντίσταση και τις μυστικές υπηρεσίες της εποχής που έδρασαν στην κατοχή» προσθέτει.

***
Οι υπηρεσιακοί με τους Τούρκους ομολόγους τους

Τηλεφωνική επικοινωνία είχε ο υπηρεσιακός υπουργός Εθνικής Άμυνας, Αλκιβιάδης Στεφανής με τον Τούρκο ομόλογό του, Γιασάρ Γκιουλέρ προκειμένου ο Έλληνας υπουργός να τον συγχαρεί για την ανάληψη των νέων καθηκόντων του. Αρχικά ο κ. Στεφανής είχε αποστείλει συγχαρητήρια επιστολή, αλλά δεν περιορίστηκε σε αυτήν ήθελε και τηλεφωνική συνομιλία. Ο Γιασάρ Γκιουλέρ ανέλαβε στις 5 Ιουνίου τα «ηνία» του τουρκικού υπουργείου Άμυνας, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον απερχόμενο Χουλουσί Ακάρ. Υπενθυμίζω ότι χθες, τηλεφωνική επικοινωνία είχαν και ο υπηρεσιακός υπουργός Εξωτερικών Βασίλης Κασκαρέλης με τον νέο υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας Χακάν Φιντάν.

***
Το μπόι μας είναι μεγάλο σε σχέση με το πραγματικό μέγεθός μας

Ξέρετε, σε προεκλογικές περιόδους και στη διάρκεια των υπηρεσιακών κυβερνήσεων οι βραβεύσεις στελεχών για ηρωισμό είναι σπάνιο φαινόμενο. Ωστόσο ο Α/ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος βράβευσε τους 14 κομάντος και τα δέκα μέλη του πληρώματος που πήραν μέρος στην επιχείρηση απεγκλωβισμού Ελλήνων ομογενών από το φλεγόμενο Σουδάν. Ήταν μια συγκινητική εκδήλωση κατά την οποία ο Α/ΓΕΕΘΑ είπε: «Δούλεψε πάρα πολύς κόσμος για να πάει και να γυρίσει ασφαλής η αποστολή, υπό ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες σε μία εμπόλεμη περιοχή. Δούλεψε πολύς κόσμος, ο οποίος δουλεύει καθημερινά για να μπορούν να πραγματοποιούνται επικίνδυνες αποστολές. Βραβεύσαμε τον κίνδυνο και όχι μόνο την συμμετοχή. Βραβεύσαμε το παραπάνω και όχι την κανονική διάσταση της καθημερινότητάς μας. Ήταν δύσκολες και πρωτόγνωρες οι συνθήκες και δεν επιχείρησαν πολλά κράτη να κάνουν αυτό που κάναμε εμείς. Το μπόι μας είναι πολύ μεγάλο, σε σχέση με το πραγματικό μέγεθός μας.