Καθώς οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να «παλεύουν» με μια αβέβαιη οικονομία, τις απολύσεις και την επιστροφή των εργαζομένων στο γραφείο, αντιμετωπίζουν μια άλλη, δυνητικά μεγαλύτερη πρόκληση -να ανακαλύψουν πώς να δεσμεύσουν και να διαχειριστούν τους νέους εργαζομένους της Gen Z.
Μέχρι το 2025, η Gen Z θα αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. Ωστόσο, η προσέλκυση, η διαχείριση και η διατήρηση αυτών των νεότερων εργαζομένων θα πρέπει να ακολουθήσει μια διαφορετική προσέγγιση, σύμφωνα με την Tara Salinas, καθηγήτρια επιχειρηματικής ηθικής στο Πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο.
Οι διαπροσωπικές σχέσεις
Ενώ αυτή η γενιά έχει καλές τεχνολογικές δεξιότητες, οι οργανισμοί θα πρέπει να αντιμετωπίσουν μια έλλειψη άλλων ικανοτήτων που είναι απαραίτητες για να είναι επιτυχείς, όπως αναφέρει το CNBC.
«Οι νέοι εργαζόμενοι της Gen Z είναι ψηφιακοί ιθαγενείς και επικοινωνούσαν πάντα στο διαδίκτυο, επομένως οι διαπροσωπικές τους δεξιότητες πάσχουν», ανέφερε η Salinas. «Δέχθηκαν ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα λόγω της Covid-19 που άλλαξε τον τρόπο που χρειαζόμαστε να αλληλεπιδράσουμε μαζί τους στο χώρο εργασίας».
Οι εταιρείες πρέπει να βελτιώσουν την προσέγγισή τους όσον αφορά τη συνεργασία με τη Gen Z, είπε η Salinas, και τεχνολογικά εργαλεία όπως το ChatGPT και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν να το επιτύχουν. Τα προγράμματα καθοδήγησης και η οργανωτική κουλτούρα είναι επίσης σημαντικά.
Τεχνολογικές δεξιότητες
Η Gen Z μπορεί να είναι η πρώτη γενιά που εισήλθε στο εργατικό δυναμικό με εγγενείς ψηφιακές δεξιότητες, αλλά σύμφωνα με τη Salinas αυτό είναι εις βάρος της προσωπικής επικοινωνίας και της διαπροσωπικής δυναμικής. Για να διαχειριστούν αποτελεσματικά αυτούς τους εργαζομένους και να τους προετοιμάσουν με επιτυχία, οι εταιρείες πρέπει να δώσουν βάση στις δεξιότητές τους.
Σε αντάλλαγμα, η Gen Z μπορεί να παρέχει στις εταιρείες απαραίτητες γνώσεις για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και νεότερα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT.
«Οι εταιρείες χάνουν μια φοβερή ευκαιαιρία εάν δεν αξιοποιήσουν τις δεξιότητες που έχει αυτή η γενιά», τόνισε η Salinas.
«Φυσικά, το ChatGPT δεν πρόκειται να είναι η τελευταία πρόοδος που θα ταράξει τον επιχειρηματικό κόσμο», είπε, επομένως οι εταιρείες θα πρέπει να προχωρήσουν στην εισαγωγή της Gen Z στο εργατικό δυναμικό με τρόπο που να έχει απήχηση σε αυτήν τη γενιά που επικεντρώνεται στην τεχνολογία.
«Οι εξελίξεις θα συνεχίσουν να έρχονται και από επιχειρηματική σκοπιά, είναι συντριπτικές», ανέφερε.
Η οργανωτική κουλτούρα
Ενώ η Gen Z έχει πολλά να προσφέρει σε μια εταιρεία, περιμένουν πολλά σε αντάλλαγμα. Στην πραγματικότητα, ένας από τους κύριους λόγους που θα εγκαταλείψουν τη δουλειά τους, είναι εάν οι εταιρικές αξίες δεν ταιριάζουν με τις προσωπικές τους αξίες.
«Πολλές εταιρείες βλέπουν τον πολιτισμό ως δευτερεύον πράγμα», είπε η Salinas, αλλά με τη Gen Z γίνεται κεντρικό. Εάν η «κουλτούρα μιας εταιρείας δεν ευθυγραμμίζεται με αυτό που περιμένουν οι εργαζόμενοι της Gen Z, θα φύγουν».
«Θέλουν να εργαστούν σε μια εταιρεία που πραγματικά επενδύει στον κόσμο», πρόσθεσε. «Τα προηγούμενα χρόνια, όταν μιλούσαμε για τους millennials, χρειαζόταν απλά να βάλουμε τραπέζια πινγκ πονγκ στο γραφείο».
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Gen Z ενηλικιώθηκε σε μια εποχή που περισσότεροι εργοδότες μιλούσαν ανοιχτά για τη φροντίδα της ψυχικής υγείας των εργαζομένων.
«Υπάρχει μια τόσο διαφορετική προσέγγιση τώρα», είπε. «Η αυτοφροντίδα, η ψυχική υγεία και τα παγκόσμια ζητήματα είναι σημαντικά για αυτούς και, αν δεν είναι μέρος της κουλτούρας της εταιρείας σας, αυτό είναι αρνητικό για τους υπαλλήλους της Gen Z», πρόσθεσε η Salinas.
Αμοιβαία επωφελής καθοδήγηση
Ενώ η ευελιξία και η εξ αποστάσεως εργασία εξακολουθούν να αποτελούν κορυφαία προτεραιότητα, οι εργοδότες πρέπει να αναγνωρίσουν ότι οι νεότεροι εργαζόμενοι εξετάζουν επίσης την εξέλιξη της σταδιοδρομίας και την καθοδήγηση όταν αποφασίζουν να ενταχθούν ή να εγκαταλείψουν μια εταιρεία.
Όλα σχετίζονται με την εταιρική κουλτούρα, δήλωσε η Salinas. Οι εταιρείες πρέπει να ενσωματώσουν στην κουλτούρα τους μια επένδυση στην επαγγελματική ανάπτυξη και την καθοδήγηση των εργαζομένων της Gen Z. « Δώστε τους ευκαιρίες να αναπτύξουν τις δεξιότητες που δεν είχαν πριν ενταχθούν στην εταιρεία σας».
Η καθοδήγηση γίνεται κρίσιμη για τους εργαζόμενους που θέλουν να μάθουν περισσότερα, αλλά μπορεί επίσης να προσφέρει στους ηλικιωμένους υπαλλήλους κάποια γνώση των νέων τεχνολογιών.
«Λειτουργεί αμφίδρομα για την Gen Z. Κανονικά, θεωρούμε έναν μέντορα ως ένα ηλικιωμένο άτομο που καθοδηγεί ένα νεότερο άτομο. Αντιστρέψτε το με τη Gen Z», ανέφερε η Salinas. «Οι υπάλληλοι της Gen Z μπορούν να καθοδηγούν περισσότερο έμπειρους υπαλλήλους στην τεχνολογία που δεν γνωρίζουν τόσο καλά».