Στο Προεδρικό Μέγαρο μετέβη ο Κώστας Τασούλας και παρέδωσε στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου τα τελικά αποτελέσματα των εκλογών της 21ης Μαΐου.
Νωρίτερα, η υπηρεσιακή υπουργός Εσωτερικών, Καλλιόπη Σπανού επέδωσε στον κ. Τασούλα τον πίνακα με τα επίσημα εκλογικά αποτελέσματα.
Το μεσημέρι, θα ξεκινήσει η διαδικασία των διερευνητικών εντολών, με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου να καλεί τον αρχηγό του πρώτου κόμματος, δηλαδή τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Τι προβλέπει το Σύνταγμα
Το Σύνταγμα προβλέπει τον «μηχανισμό» των διερευνητικών εντολών, για την αναζήτηση των δυνατοτήτων σχηματισμού κυβέρνησης συνεργασίας που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής (με την απόλυτη πλειοψηφία των 151 βουλευτών) ή έστω την ανοχή της (με 120 ψήφους επί των παρόντων που προϋποθέτει ότι ένας συγκεκριμένος αριθμός βουλευτών θα απέχει από την ψηφοφορία).
Αφού επιστρέψει την εντολή o αρχηγός του πρώτου κόμματος χωρίς χρονοτριβή, θα ακολουθήσει ο μεγάλος ηττημένος των εκλογών Αλέξης Τσίπρας ως αρχηγός του δεύτερου κόμματος, ο οποίος είχε ήδη προδιαγράψει τις κινήσεις τους απορρίπτοντας εδώ και καιρό τα σενάρια περί «κυβέρνησης ηττημένων», κάτι, βεβαίως, που και να ήθελε δεν προκύπτει ούτε αριθμητικά ούτε πολιτικά μετά την καθίζηση του εκλογικού ποσοστού του. Άρα, ασχέτως αν θα κρατήσει την διερευνητική εντολή που θα λάβει για όλο το διάστημα που προβλέπει το Σύνταγμα (τριήμερο) για επαφές με άλλα κόμματα, εν προκειμένω μόνο με το ΠαΣοΚ, καθώς το ΚΚΕ δεν το συζητά καν, κάτι τέτοιο δεν θα είχε κανένα νόημα.
Το πιθανότερο, λοιπόν, είναι να την επιστρέψει σε εύλογο χρόνο. Όσον αφορά το ΠαΣοΚ, το οποίο είχε δηλώσει πριν τις εκλογές ότι δεν θα καταθέσει την διερευνητική εντολή «όπως κάνει η ΝΔ», ούτε θα «κάψει» ολόκληρο εκλογικό σύστημα «όπως κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ», αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα εξαντλήσει το προβλεπόμενο τριήμερο προκειμένου να αξιοποιήσει την συνταγματική εντολή ώστε να καταθέσει την δική του πολιτική πρόταση, πλέον καθίσταται αμφίβολη η χρησιμότητα μιας τέτοιας στάσης.
Τα εκλογικά ποσοστά είναι τόσο καταλυτικά, που δεν αφήνουν περιθώρια ούτε καν για διερεύνηση δυνατότητας σχηματισμού κυβέρνησης συνεργασίας –με ποιον άλλωστε. Ακόμα και η θεσμική προσήλωση στο γράμμα και το πνεύμα του Συντάγματος θα έμοιαζε εν προκειμένω ανώφελη.
Πόσο θα κρατήσει η διαδικασία
Έτσι, δεν αποκλείεται η διαδικασία των διερευνητικών εντολών να εξελιχθεί πολύ γρήγορα χωρίς την εξάντληση των προθεσμιών. Το αντίθετο, δεδομένων των εκλογικών συσχετισμών που διαμορφώθηκαν, θα κινδύνευε να προσδώσει σε μια ουσιαστική διεργασία διαβούλευσης και διαπραγμάτευσης μεταξύ των κοινοβουλευτικών κομμάτων για τον σχηματισμό κυβέρνησης, έναν «φιλολογικό» χαρακτήρα.
Εφόσον, λοιπόν, δεν καρποφορήσει ο γύρος των διερευνητικών εντολών, όπως και αναμένεται να συμβεί, τότε βάσει του άρθρου 37 του Συντάγματος η Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί να καλέσει τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Bουλής, τότε θα επιδιώξει τον σχηματισμό εκλογικής κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Bουλής και σε περίπτωση αποτυχίας και αυτής της προσπάθειας τότε θα αναθέσει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Eπικρατείας ή του Aρείου Πάγου ή του Eλεγκτικού Συνεδρίου τον σχηματισμό υπηρεσιακής κυβέρνησης, όπως και αναμένεται να συμβεί, για να διενεργήσει εκλογές και θα διαλύσει τη Bουλή, ενώ πριν την διάλυσή της, η νέα Βουλή θα κληθεί να ορκισθεί και να εκλέξει τον Πρόεδρο «της μιας ημέρας», με την χώρα να οδεύει προς την επόμενη εκλογική αναμέτρηση.