Βαθμολογία
5: εξαιρετική
4: πολύ καλή
3: καλή
2: ενδιαφέρουσα
1: μέτρια
0: απαράδεκτη
Ο άλλος του εαυτός
Στην κομεντί «Συγγραφέας κατά λάθος» (A little white lie, ΗΠΑ, 2023), η συνωνυμία ενός συγγραφέα – φάντασμα ονόματι Σράιβερ στο ενεργητικό του οποίου υπάρχει μόνον ένας τίτλος (που όμως έκανε τρομερή αίσθηση στους κύκλους των διανοούμενων στην πρώτη έκδοσή του) με έναν ξοφλημένο τύπο (Μάικλ Σάνον) που ζει μέσα στη σιωπή και το αλκοόλ, θα μετατρέψει τον δεύτερο σε πρόσωπο της ημέρας κατά την διάρκεια ενός φεστιβάλ λογοτεχνίας όπου τον ως τιμώμενο πρόσωπο και τελικά δέχθηκε να πάει.
Από μόνο του αυτό το στοιχείο δημιουργεί καλές προϋποθέσεις και ο σκηνοθέτης Μάικλ Μάρεν τις εκμεταλλεύεται φτιάχνοντας ευχάριστες καταστάσεις αμηχανίας με τον «ψεύτικο» συγγραφέα να μοιάζει σαν ψάρι έξω από το νερό και έτσι ακριβώς να φέρεται κυκλοφορώντας σε ένα περιβάλλον που για εκείνον μοιάζει με παράλληλο σύμπαν.
Ανάμεσά τους μια ομοφυλόφιλη συγγραφέας με άγριες φεμινιστικές διαθέσεις (Εϊτζα Ναόμι Κινγκ), ένας «βαρεμένος» καθηγητής δημιουργικής γραφής που χρησιμοποιεί ως μέσον μεταφοράς άλογο (ο Ντον Τζόνσον σε έναν πραγματικά απροσδόκητο ρόλο), η «ψωνισμένη» διευθύντρια της σχολής που ηδονίζεται με τον αυτοπροβάλλεται (Κέιτ Λιντερ), ένας ντετέκτιβ α λά Ηρακλή Πουαρό (Tζίμι Σίμπσον) αλλά και η υπεύθυνη του φεστιβάλ (Κέιτ Χάντσον) που θαυμάζει τον Σράιβερ και δείχνει να είναι ο μόνος λογικός άνθρωπος της διοργάνωσης.
Κανείς δεν υποψιάζεται την αλήθεια, όμως κάποια στιγμή προκύπτει το ερώτημα αν αυτή είναι όντως η αλήθεια: μήπως ο ψεύτικος Σράιβερ είναι τελικά και ο πραγματικός; Και αν δεν είναι μήπως θα μπορούσε και αυτός να είναι; Το πνευματώδες χιούμορ της ταινίας που συγχρόνως σατιρίζει τον παράξενο κόσμο της λογοτεχνίας και την ματαιοδοξία των συγγραφέων είναι εκείνο που βοηθά ώστε οι κεραίες μας να είναι διαρκώς τεντωμένες. Και αυτό το χιούμορ, επίσης, είναι που καταφέρνει να επισκιάσει την επίπεδη σκηνοθεσία της ταινίας, η αισθητική της οποίας έχει κάτι από τηλεταινία της παλιάς κοπής.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL ΜΑΡΟΥΣΙ – TOWN CINEMAS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΕΛΛΗ – ΑΕΛΛΩ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΣΙΝΕΡΑΜΑ – ΑΡΤΕΜΙΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ :ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ κ.α.
Ιαπωνικό animation
Από τις τρεις νέες ταινίες που δεν ανήκουν ακριβώς σε εκείνες τις οποίες θα βάζαμε στην λίστα των προτεραιοτήτων μας, μία που κινεί το ενδιαφέρον είναι κινούμενο σχέδιο, η «Suzume» (Ιαπωνία, 2022) με την υπογραφή του κορυφαίου animateur Μακότο Σινκάι που προβλήθηκε εντός διαγωνισμού στο τελευταίο φεστιβάλ Βερολίνου (κάτι που για πρώτη φορά καταφέρνει ιαπωνική ταινία κινουμένων σχεδίων στο συγκεκριμένο φεστιβάλ).
Εχει την δομή μιας κλασικής ιστορίας ενηλικίωσης, ενταγμένης όμως μέσα σε ένα σχεδιαστικά αξιοθαύμαστο ψυχεδελικό σύμπαν, μέσω του οποίου αναδύονται σοβαρές οικολογικές ανησυχίες. Εξάλλου ο σπόρος της δημιουργίας αυτής της ταινίας βρίσκεται στον σεισμό που το 2011 έπληξε την ανατολική πλευρά της Ιαπωνίας και έδωσε την αφορμή στον Μακότο Σινκάι να ξεκινήσει ένα οδοιπορικό ανακάλυψης της χώρας και των συντριμιών της.
Ο ίδιος δήλωσε ότι την ίδια στιγμή που τα συντρίμμια τον τρόμαζαν, τον γοήτευαν κιόλας – κάτι που είναι ολοφάνερο στην ταινία του. Κεντρική ηρωίδα η Σουζούμε, ένα συνηθισμένο στην όψη, ντροπαλό κορίτσι που όμως διαθέτει υπερφυσικές δυνάμεις. Κάτοικος σε μια ήσυχη πόλη στο νησί Κιούσου της νοτιοδυτικής Ιαπωνίας,η Σουζούμε θα βρεθεί τυχαία σε μια εγκαταλελειμμένη πόλη φάντασμα όπου βρίσκεται το μυστικό για την σωτηρία της Ιαπωνίας από την τεράστια οικολογική καταστροφή που την απειλεί.
Το πλαίσιο αυτό δίνει βήμα στον Σινκάι να δουλέψει δημιουργικά τις ιδέες του, από τις οποίες δεν απουσιάζει ο τρόμος της απειλής με την μορφή ενός τεράστιου πύρινου σκουληκιού όπως και το χιούμορ ,με τον πρώτο λόγο να έχει μια χαμηλή παιδική καρέκλα με τρία πόδια, την οποία η Σουζούμε, για λόγους που δεν θα αποκαλύψουμε εδώ, δεν εγκαταλείπει ποτέ. Σε κάθε περίπτωση, μια ταινία που θα λατρέψουν οι φαν του ιαπωνικού κινουμένου σχεδίου και που πολύ πιθανόν να συγκινήσει πολλούς που δεν έχουν επαφή μαζί του.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE– ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ κ.α.
Ανευρη όπερα φαντασίας
Η τρίτη ταινία που προβάλλεται από σήμερα στις αίθουσες, η μουσική περιπέτεια φαντασίας «Ο μαγικός αυλός» (The Magic Flute – Das Vermächtnis der Zauberflöte, Γερμανία ,2022), έχει κατά κάποιο τρόπο ομοιότητες με την «Suzume». Και εδώ θα βρούμε πόρτες που οδηγούν σε παράλληλα σύμπαντα και παιδιά που θα δουν την ζωή τους να αλλάζει από την στιγμή που ανοίγουν αυτές τις πόρτες.
Καμία αντίρρηση σε μια προσπάθεια κινηματογραφικής γνωριμίας της σπουδαίας όπερας του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ «Ο μαγεμένος αυλός» με το νέο σε ηλικία κοινό που έχει συνηθίσει να βλέπει παντού δράκους, τέρατα και ξωτικά. Γιατί αυτό φαίνεται ότι ήταν το στοίχημα του πρωτοεμφανιζόμενου στην μεγάλη μήκους ταινία σκηνοθέτη Φλόριαν Ζιγκλ.
Όμως το εγχείρημα στον «Μαγικό αυλό» δείχνει τελικά ψεύτικο και σε αφήνει αδιάφορο απέναντι στην ίδια την όπερα, η οποία υποτίθεται ότι εκτυλίσσεται σε έναν παράλληλο κόσμο με αυτόν της ιστορίας της ταινίας αλλά και στον πραγματικό κόσμο της, το μουσικό οικοτροφείο όπου σπουδάζει ένας 17χρονος ταλαντούχος τραγουδιστής (εκείνος δηλαδή που θα μπει στον παράλληλο κόσμο της όπερας).
Οσο άνευρο και εντελώς προβλέψιμο είναι το ρομάντσο ανάμεσα στον σπουδαστή (ο Τζακ Γουλφ σε μια υπερβολικά συνεσταλμένη ερμηνεία) και την κοπέλα που ερωτεύεται στη σχολή (Ζαν Γκρουσό), δεν παύει να κινεί περισσότερο το ενδιαφέρον σε σχέση με τα βαρετά μουσικά ιντερμέδια του «Μαγικού Αυλού» στο παράλληλο σύμπαν.
Εν τέλει, το μόνο που θυμάσαι από την ταινία είναι οι πιο ανθρώπινες σκηνές της, ανάμεσα στον σπουδαστή και τον σνομπ αλλά με ψυχή διευθυντή της σχολής. Και διόλου τυχαία ίσως, τον υποδύεται ο ίδιος ηθοποιός που είχε υποδυθεί τον Σαλιέρι, τον άσπονδο εχθρό του Μότσαρτ στο «Αμαντέους» του Μίλος Φόρμαν. Ο Φ. Μάρεϊ Έιμπραχαμ.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL ΜΑΡΟΥΣΙ – VILLAGE PARK – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – GROUPER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – TOWN CINEMAS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ – ΣΙΝΕΡΑΜΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ κ.α.