Νέες φωτιές στο πολιτικό σκηνικό άναψε η τροπολογία της κυβέρνησης που επιχειρεί να βάλει «μπλόκο» στο μόρφωμα Κασιδιάρη ενόψει των εκλογών της 21ης Μαΐου με τον τελικό λόγο να έχει ο Άρειος Πάγος που στις 5 Μαΐου θα ανακηρύξει επίσημα τους συνδυασμούς.
Η τροπολογία προκάλεσε την έντονη αντίδραση του αντιπροέδρου του Αρείου Πάγου Χρήστου Τζανερίκου. Ο αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου, έκανε λόγο για «πρωτοφανή για τα δικαστικά χρονικά ρύθμιση, που θεσμοθετεί την Ολομέλεια πολιτικού τμήματος του Αρείου Πάγου», καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για παρέμβαση στη Δικαιοσύνη.
Άμεση ήταν η απάντηση του υπουργείου Εσωτερικών, που υποστήριξε πως σέβεται την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, αλλά η νομοθέτηση ανήκει στην αρμοδιότητα της Βουλής.
Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση
Για ερασιτεχνικούς χειρισμούς κατηγόρησε την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ το ΠΑΣΟΚ κάνει λόγο για πρόχειρη νομοθετική ρύθμιση.
«Το μόνο που καταφέρνει ο κ. Μητσοτάκης όμως με αυτές τις συνταγματικές ακροβασίες είναι να προσδίδει αντισυστημικά χαρακτηριστικά και να φουσκώνει τα ποσοστά της ακροδεξιάς», λένε από τον ΣΥΡΙΖΑ.
«Αν είχε εισακουστεί η πρότασή μας για εισαγωγή του ζητήματος στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, δε θα είχαμε φτάσει στις σημερινές δυσάρεστες εξελίξεις», λέει το ΠΑΣΟΚ.
Είναι αδιανόητος θεσμικά ο διάλογος ανωτάτων δικαστικών με τον υπουργό Εσωτερικών τονίζει ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος κάλεσε τον αντιπρόεδρο του Αρείου Πάγου να απέχει από κάθε διαδικασία.
«Προτείνω να οριστεί νομοθετικά ως αρμόδιος ο υφιστάμενος μείζων σχηματισμός του Αρείου Πάγου, η Ολομέλειά του, κατά τις ισχύουσες ως προς αυτήν ρυθμίσεις. Θεωρώ αυτονόητο ότι ο κ. Αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου θα προβεί σε δήλωση αποχής από οποιαδήποτε σχετική διαδικασία».
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Χάρης Καστανίδης, σε ανάρτησή του στο Twitter, λέει ότι η σύγκρουση του αντιπροέδρου του Αρείου Πάγου με την κυβέρνηση οδηγεί στην ανάγκη διαφορετικής ρύθμισης την οποία θα προτείνει αύριο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
«Πυρά» συνταγματολόγων κατά Τζανερίκου
Πρωτοφανής, επιθετική και απροσδόκητη» χαρακτηρίζουν συνταγματολόγοι την παρέμβαση του αντιπροέδρου του Αρείου Πάγου Χρήστου Τζανερίκου αναφορικά με την τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση για το κόμμα Κασιδιάρη.
Με δηλώσεις τους στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ οι καθηγητές θέτουν μάλιστα και θέμα αυτοεξαίρεσης του κ. Τζανερίκου από τις διαδικασίες του Α1 τμήματος του Αρείου Πάγου όταν θα κληθεί να αποφασίσει για το κόμμα Κασιδιάρη.
Πιο συγκεκριμένα, ο καθηγητής Δημοσίου Δικαίου Χαράλαμπος Ανθόπουλος δήλωσε ότι μένει έκπληκτος με το επιθετικό ύφος και το απροσδόκητο ύφος λόγου για ανώτατο δικαστή.
«Το επιχείρημα ότι αυτό δεν έχει ξαναγίνει δεν είναι εύλογο καθώς ούτε μια τέτοια υπόθεση είχε ξαναγίνει. Η ρύθμιση είναι δικαιολογημένη λόγω της κρισιμότητας του θέματος και μου φαίνεται αδικαιολόγητη η παρέμβαση του κ. Τζανερίκου» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο καθηγητής Διοικητικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών κ. Πάνος Λαζαράτος δήλωσε από την πλευρά του ότι «θεωρεί θεσμικά απαράδεκτο να διεξάγονται τέτοιες συζητήσεις αυτή τη στιγμή».
Αναφερόμενος δε στην πρωτοβουλία του κ. Τζανερίκου είπε ότι «η ενέργειά του τον οδηγεί σε αυτοεξαίρεση από τη διαδικασία που έρχεται σε λίγες ημέρες στο Άρειο Πάγο».
«Μίλησε για φωτογραφική αντιμετώπιση ως προς το πρόσωπό του. Αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση» σημείωσε επίσης ο κ. Λαζαράτος και τόνισε ότι «είναι μια γενική και αφηρημένη ρύθμιση που εξοπλίζει με πολύ περισσότερες εγγυήσεις την απόφαση που θα λάβει ο Άρειος Πάγος».
Ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ Αντώνης Μανιτάκης σημείωσε ότι ο ίδιος δεν βλέπει εκ πρώτης όψεως ανεπίτρεπτη συνταγματικά παρέμβαση, ούτε στο έργο, ούτε στην οργάνωση, ούτε στη λειτουργία του δικαστηρίου. «Η αύξηση αυτή που αποφασίζεται πιστεύω ότι παρέχει μεγαλύτερα εχέγγυα και αντικειμενικότητας και απρόσωπης και ορθής κρίσης αφού θα αποφασίζει ένας διπλάσιος αριθμός δικαστών» τόνισε.
Ο Συνταγματολόγος Κώστας Μποτόπουλος ανέφερε: «Το ότι αυτό δεν έχει ξαναγίνει δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι είναι παράνομο. Πάντως πράγματι αυτό είναι ένα ζήτημα που αποτελεί interna corporis. Δηλαδή θα μπορούσε να αφεθεί στο Δικαστήριο. Όμως ξαναλέω ότι από μόνη της αυτή η νομοθετική ρύθμιση όσο και αν έχει τα προβλήματα που είπαμε (ότι δεν είναι αναγκαία και συνιστά κακή νομοθέτηση) δεν νομίζω ότι είναι παράνομη».
Τι προβλέπει η τροπολογία
«Στις βουλευτικές εκλογές λαμβάνουν μέρος συνδυασμοί υποψηφίων κόμματος, συνδυασμοί συνασπισμού περισσότερων του συνεργαζόμενων κομμάτων, συνασπισμοί ανεξάρτητων υποψηφίων, μεμονωμένοι υποψήφιοι. Για κατάρτιση συνδυασμού Πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά oι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) κόμμα να έχει ιδρυθεί νόμιμα.
β) Ο πρόεδρος, γενικός γραμματέας, τα μέλη διοικούσας επιτροπής, νόμιμος εκπρόσωπος και πραγματική ηγεσία του κόμματος να έχουν καταδικασθεί οποιονδήποτε βαθμό κάθειρξη για τα αδικήματα των κεφαλαίων του Δεύτερου Βιβλίου του Ποινικού Κώδικα, οποιαδήποτε ποινή για εγκλήματα του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα που επισύρουν ποινή ισόβιας κάθειρξης.
Η αποστέρηση του δικαιώματος κατάρτισης συνδυασμών, σύμφωνα παρούσα περίπτωση, ισχύει για χρονική διάρκεια επιβληθείσας ποινής και υπολογίζεται από ημέρας οριστικής καταδικαστικής απόφασης. Η έκτιση ποινής παραγραφή αυτής ασκεί επιρροή υπολογισμό του ανωτέρω χρονικού διαστήματος. πλαίσιο του παρόντος άρθρου, πραγματική ηγεσία έχει έννοια ότι πρόσωπο άλλο από εκείνο που κατέχει τυπικά θέση προέδρου, γενικού γραμματέα, μέλους διοικούσας επιτροπής νόμιμου εκπροσώπου συγκεκριμένες πράξεις του εμφανίζεται να ασκεί διοίκηση του κόμματος, να έχει τοποθετήσει εικονική ηγεσία, να έχει ηγετικό πολιτικό ρόλο προς εκλογικό σώμα.
γ) Η οργάνωση και δράση του κόμματος να εξυπηρετεί ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Η κρίση περί του ότι δράση του πολιτικού κόμματος εξυπηρετεί ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος δύναται να λάβει χώρα όταν υφίσταται καταδίκη οποιονδήποτε βαθμό υποψηφίων βουλευτών ιδρυτικών μελών διατελεσάντων προέδρων για τα αδικήματα των άρθρων 134, 187 και 187Α του Ποινικού Κώδικα. περίπτωση συνασπισμού κομμάτων οι ανωτέρω προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν για καθένα από τα κόμματα που απαρτίζουν συνασπισμό. Η συνδρομή των προϋποθέσεων παρούσας ελέγχεται αυτεπαγγέλτως από Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου, σύνθεση του οποίου συμμετέχουν Πρόεδρος αυτού και όλα τα μέλη του, λαμβάνει δύναται να σχετική τεκμηρίωση από τις κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές άλλες αρχές.
Προς υποβοήθηση κρίσης του, δικαίωμα να υποβάλουν υπόμνημα στοιχεία τεκμηρίωσης μέχρι τη λήξη προθεσμίας παρ. του άρθρου 34, έχουν:
τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί Κομμάτων που έχουν εκλέξει αντιπροσώπους Βουλή των Ελλήνων στις τελευταίες γενικές βουλευτικές εκλογές από τους συνδυασμούς του ίδιου κόμματος συνασπισμού,
τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί, που έχουν εκλέξει αντιπροσώπους στις τελευταίες εκλογές για ανάδειξη των Ελλήνων αντιπροσώπων Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου περίπτωση αυτεπάγγελτου ελέγχου υποβολής υπομνημάτων στοιχεία τεκμηρίωσης για τα οριζόμενα, καλεί οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο ελεγχόμενο κόμμα, να λάβει γνώση και να υποβάλει υπόμνημα τις απόψεις του».