Αποφασισμένη να «εκδιώξει» τα αυτοκίνητα από το Παρίσι το 2025 εμφανίζεται η δήμαρχος της Πόλης του Φωτός Αν Ινταλγκό. Σκοπός της είναι να ανοίξει τους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας στα «καθαρά» μέσα μεταφοράς και ένα απ’ αυτά είναι και τα πατίνια, που έχουν γίνει πολύ της μόδας εσχάτως όχι μόνο στη Γαλλία αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο, κατά κύριο λόγο στην ηλεκτρική τους εκδοχή. Η διάδοσή τους σε πολλές περιπτώσεις έγινε όμως με άναρχο τρόπο. Και το αποτέλεσμα είναι να μετατρέπονται συχνά από περιβαλλοντική ευλογία σε συγκοινωνιακή κατάρα.
Τα θύματα της άναρχης και «αρρύθμιστης» οδήγησης πατινιών είναι κατ΄ αρχάς οι πεζοί (διότι οι πατινέρ θεωρούν ότι τους ανήκουν και τα πεζοδρόμια), είναι οι άλλοι εποχούμενοι, είναι και οι ίδιοι οι χρήστες του μέσου. Τρεις οδηγοί πατινιού έχασαν τη ζωή τους και 459 τραυματίστηκαν το 2022 σε δυστυχήματα που σημειώθηκαν μόνο στο Παρίσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομικής Διεύθυνσης της πόλης.
Η άκρως επικίνδυνη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί οδήγησε τη δήμαρχο του Παρισιού Αν Ινταλγκό να απαγορεύσει προσωρινά την ελεύθερη χρήση πατινιών, τις εταιρείες αυτόματης ενοικίασης πατινιών σε διάφορα σημεία της πόλης δηλαδή, που λειτουργούν κατά το πρότυπο της Velib και της Autolib, των εταιρειών ενοικίασης ποδηλάτων και μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντίστοιχα.
Τάξη στο χάος
«Ως εδώ και μη παρέκει», είπε την περασμένη Τετάρτη και ο υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας Κλεμάν Μπον, ο οποίος παρατήρησε ότι «η ανεπαρκής ρύθμιση της χρήσης του ηλεκτρικού πατινιού προκαλεί ανεπίτρεπτα ατυχήματα», όχι μόνο στο Παρίσι αλλά σε ολόκληρη τη χώρα. Ο Μπον εκπόνησε ένα σχέδιο κυκλοφορίας του δημοφιλούς αυτού νέου μέσου μεταφοράς, «η χρήση του οποίου μοιάζει αρκετές φορές χαοτική στα μάτια των συμπολιτών μας», όπως χαρακτηριστικά είπε.
Τα μέτρα που προτείνει το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο και θα ανακοινώσει σύντομα επισήμως η γαλλική κυβέρνηση (πιθανότατα την Κυριακή, κατά της πληροφορίες του «Figaro») «είναι το αποτέλεσμα διαβουλεύσεων όλων των εμπλεκομένων πλευρών», διευκρίνισε ο υπουργός. Και περιλαμβάνουν την αύξηση του κατώτατου ορίου ηλικίας του μέσου, τον τετραπλασιασμό των προστίμων που ισχύουν σήμερα για τους παραβάτες, αλλά και τη δημιουργία ενός Παρατηρητηρίου για τη «μικροκινητικότητα».
Διπλοκάβαλο, stop και φλας
Κατ’ αρχάς η κατώτατη ηλικία που επιτρέπεται να έχει κανείς για να χρησιμοποιεί ηλεκτρικό πατίνι αυξάνεται από τα 12 στα 14 χρόνια. «Το νεαρό της ηλικίας των οδηγών πατινιών και η απειρία τους είναι αιτίες των υψηλών κινδύνων που αντιμετωπίζουν στους δρόμους», σημειώνει το υπουργείο Μεταφορών.
Δεύτερο μέτρο είναι η μεγάλη αύξηση των προστίμων που επιβάλλονται στους οδηγούς των πατινιών που οδηγούν ανεύθυνα και επικίνδυνα. Τα πρόστιμα θα αυξηθούν από τα 35 στα 135 ευρώ σε περιπτώσεις σοβαρών παραβάσεων, όταν δηλαδή επιβαίνουν δύο άτομα στο πατίνι ή όταν κινείται κάποιος με αυτό σε δρόμους ή λωρίδες κυκλοφορίας που απαγορεύεται.
Τρίτον, για να γίνονται πιο εύκολα αντιληπτά από τους οδηγούς άλλων οχημάτων τα πατίνια θα πρέπει να εφοδιαστούν με κόκκινο φανάρι «stop», που θα ανάβει δηλαδή όταν φρενάρει ο οδηγός του πατινιού. Θα πρέπει επίσης να αποκτήσουν «φλας» που θα πληροφορούν τους άλλους, οδηγούς και πεζούς, για την αλλαγή πορείας του πατινιού.
Το υπουργείο Μεταφορών προβλέπει επίσης τη δημιουργία ενός Εθνικού Παρατηρητηρίου Μικροκινητικότητας που θα έχει ως αποστολή «την κωδικοποίηση των κανόνων χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών στη Γαλλία, την καλύτερη πληροφόρηση των χρηστών για την αποτροπή ατυχημάτων και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του μέσου». Το Παρατηρητήριο «θα εκπροσωπεί όλους τους χρήστες των μέσων μικροκινητικότητας, καθώς και τις συλλογικότητες».
Τα πατίνια κοινής χρήσης
Πρόθεση της γαλλικής κυβέρνησης είναι η ρύθμιση και των εταιρειών ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών. Οι εταιρείες του κλάδου θα υποχρεούνται να υπογράφουν μια σύμβαση αδειοδότησης και επίσης να βελτιώσουν τους τρόπους επαλήθευσης της ηλικίας των χρηστών, να περιορίζουν την ανώτατη ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν τα πατίνια ανάλογα με τις ισχύουσες διατάξεις σε κάθε περιοχή όπου κινούνται αυτά και επίσης να φροντίσουν ώστε να μην σταθμεύουν τα οχήματα εκτός των προβλεπόμενων θέσεων.
Για τον σκοπό αυτό το κάθε πατίνι θα διαθέτει πομπό εντοπισμού της θέσης του (GPS). Επίσης, οι εταιρείες ενοικιάσεως αναλαμβάνουν για περιβαλλοντικούς λόγους την υποχρέωση να φροντίσουν ώστε τα πατίνια που χρησιμοποιούν να έχουν διάρκεια ζωής άνω των 5 ετών. Τέλος υποχρεούνται να αναλαμβάνουν υπεύθυνα την ανακύκλωση των οχημάτων και των μπαταριών τους μέσω των εξουσιοδοτημένων επιχειρήσεων ανακύκλωσης στη Γαλλία.
Μη υποχρεωτικό το κράνος
Το σχέδιο της γαλλικής κυβέρνησης δεν προβλέπει την καθιέρωση υποχρεωτικής χρήσης κράνους. Αλλά «ο προβληματισμός παραμένει ανοιχτός», όπως σημείωσε ο Κλεμάν Μπον. Μιλώντας στη γαλλική τηλεόραση ο υπουργός εξήγησε ότι προς το παρόν η κυβέρνηση επέλεξε να μην επιβάλει την χρήση κράνους στους πατινέρ. «Η χρήση του κράνους συνιστάται ανεπιφύλακτα και θα το περιλάβουμε στις επικοινωνιακές μας εκστρατείες για τη μετακίνηση με ελαφρά δίκυκλα, όπως είναι εξάλλου και τα ποδήλατα», τόνισε ο Μπον.
Στο σχέδιο σύμβασης που θα υπογράφουν εξάλλου οι ενοικιαστές ηλεκτρικών πατινιών ή ποδηλάτων (ηλεκτρικών και μη) προβλέπεται δέσμευση για την «ανάπτυξη μέτρων που θα στοχεύουν στην ενθάρρυνση της υπεύθυνης συμπεριφοράς από τους χρήστες, όπως είναι η χρήση κράνους και η καταπολέμηση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ».