Ξανά στους δρόμους οι γάλλοι πολίτες καθώς σήμερα πραγματοποιείται μία ακόμη απεργία κατά της πολύ αντιδημοφιλούς μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος που υιοθετήθηκε χωρίς ψηφοφορία από το γαλλικό κοινοβούλιο.
Οι πολίτες που θίγονται από τη μεταρρύθμιση καλούνται από τα συνδικάτα να κατέβουν στους δρόμους και να απεργήσουν. Πρόκειται για την ένατη γενική απεργία μέσα σε διάστημα δύο μηνών και συγκεριμένα από την 19η Ιανουαρίου και η πρώτη απεργία σε εθνικό επίπεδο που πραγματοποιείται από την υιοθέτηση του νομοσχεδίου.
Ο Εμανουέλ Μακρόν, χθες, σε συνέντευξη Τύπου, παραδέχτηκε την αντιδημοφιλία της, ωστόσο επέμεινε ότι η μεταρρύθμιση θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ πριν από το τέλος του έτους.
«Η μεταρρύθμιση αυτή δεν είναι ευχαρίστηση, δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη», είπε επικαλούμενος την υπεράσπιση του «γενικού συμφέροντος» απέναντι στη οικονομική εξάντληση των ταμείων του ασφαλιστικού συστήματος και την γήρανση του πληθυσμού.
Το βασικό μέτρο της μεταρρύθμισης είναι η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης από τα 62 στα 64 χρόνια.
Η Γαλλία είναι μία από τις λίγες χώρες της Ευρώπης που το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης είναι τόσο χαμηλό.
Οι πολέμιοι της μεταρρύθμισης την χαρακτηρίζουν «άδικη», κυρίως για τις γυναίκες και για τους εργαζόμενους σε βαρέα επαγγέλματα.
Ποια κομμάτια της Γαλλική κοινωνίας παρέλυσε η απεργία
Η σημερινή ημέρα κινητοποιήσεων ξεκίνησε με αποκλεισμούς πετρελαϊκών εγκαταστάσεων, λιμανιών, οδικών αρτηριών, αεροπορικών μεταφορών, του τομέα του φυσικού αερίου και των πανεπιστημίων.
Σε εθνικό επίπεδο, η κατάσταση επιδεινώνεται ελαφρώς σε σχέση με τα καύσιμα, καθώς το 14% των πρατηρίων αντιμετωπίζει ελλείψεις σε τουλάχιστον ένα είδος καυσίμου και το 7,13% είναι απολύτως κενά, έναντι 6% την Τρίτη.
Μόνο ένα διυλιστήριο της TotalEnergies από τα συνολικά τέσσερα, λειτουργεί σήμερα στην Γαλλία.
Το επίπεδο τροφοδοσίας σε κηροζίνη της περιφέρειας του Παρισιού και των αεροδρομίων της μέσω της Νορμανδίας «βρίσκεται σε κρίσιμο επίπεδο», ανακοίνωσε σήμερα το υπουργείο Ενεργειακής Μετάβασης, που είναι έτοιμο να επιστρατεύσει τους απεργούς.
Η Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας (DGAC) έχει ζητήσει για την σημερινή ημέρα από τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν το 30% των πτήσεών τους από το αεροδρόμιο Paris-Orly και το 20% από τα υπόλοιπα αεροδρόμια.
Τα λιμάνια της Μασσαλίας και της Βρέστης είναι τελείως αποκλεισμένα με απόφαση του συνδικάτου CGT.
Σήμερα, η γαλλική εταιρεία των σιδηροδρόμων SNCF δεν είναι σε θέση να λειτουργήσει το 50% των τρένων υψηλής ταχύτητας και το ένα τρίτο των τοπικών τρένων εξπρές.
Η κυκλοφορία του παρισινού μετρό αναμένεται να είναι «πολύ διαταραγμένη».
Η απεργία των εργαζομένων στην αποκομιδή των σκουπιδιών, που ξεκίνησε στις 6 Μαρτίου, παρατάθηκε μέχρι την Δευτέρα.
«Η διαφωνία για το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης θα παραμείνει»
Χθες, ο Εμανουέλ Μακρόν επιβεβαίωσε ότι δεν έχει την πρόθεση να διαλύσει την βουλή, να προχωρήσει σε κυβερνητικό ανασχηματισμό ή να προκηρύξει δημοψήφισμα για την μεταρρύθμιση.
Είπε ότι θέλει την επανάληψη του διαλόγου με τους κοινωνικούς εταίρους σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες, όταν θα έχει μειωθεί η ένταση.
Ο επικεφαλής του συνδικάτου CFDT Λοράν Μπερζέ απάντησε ότι πρόκειται για «κούφια λόγια (…) προς το παρόν υπάρχει μία μεγάλη κοινωνική σύγκρουση, μία κρίση της δημοκρατίας, μία κοινωνική κρίση».
Οι αναλυτές θεωρούν ότι η μεταρρύθμιση και η λαϊκή αντίδραση θα σημαδέψουν ανεξίτηλα την δεύτερη προεδρική θητεία του Εμανουέλ Μακρόν.
«Οταν θα τελειώσουν οι κινητοποιήσεις, μία τέτοιου είδους σύγκρουση, δεν μπορούμε να νομίζουμε ότι θα το σβήσουμε. Υπάρχει ένα πριν και ένα μετά, υπάρχει διαφωνία που θα παραμείνει για το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης», παραδέχθηκε ο υπουργός Εργασίας Ολιβιέ Ντυσόρ στο ραδιοφωνικό δίκτυο RTL. «Αλλά υπάρχουν θέματα που επιτρέπουν την επανάληψη του διαλόγου».
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ – ΜΠΕ