Κλείνοντας φέτος 30 χρόνια από την πρώτη ετήσια έκδοσή του, ο παραδοσιακός, ετήσιος κινηματογραφικός οδηγός της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου που όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος αφορά μια συνοπτική κάλυψη όλων των κινηματογραφικών δρώμενων για την χρονιά που μας πέρασε, δίνει και πάλι το παρών στα βιβλιοπωλεία όπου εδώ και λίγο καιρό μπορεί να βρεθεί.
Στο βιβλίο «Κινηματογράφος 2022» καταγράφονται όλες οι ταινίες που κυκλοφόρησαν στις ελληνικές αίθουσες από την 1η Ιανουαρίου έως την 31η Δεκεμβρίου 2022. Για την κάθε ταινία υπάρχει το κείμενο ενός κριτικού έτσι όπως δημοσιεύθηκε στο μέσο όπου εργάζεται. Υπάρχουν επίσης κείμενα για ελληνικά και ξένα κινηματογραφικά φεστιβάλ, αναλυτικό, σχολιασμένο box office της χρονιάς, καταγραφή όλων των κινηματογραφικών εκδόσεων που κυκλοφόρησαν πέρσι, όλων των θανάτων καλλιτεχνών ή απασχολούμενων με το σινεμά (Ελλήνων και ξένων) που επίσης σημειώθηκαν πέρσι και άλλα θέματα που άπτονται του κινηματογράφου.
Όλα αυτά μέσα στις 480 σελίδες του «Κινηματογράφος 2022» που αν μη τι άλλο είναι ο πιο χρήσιμος ετήσιος οδηγός για όσους ενδιαφέρονται για τον κινηματογράφο.
Στο εξώφυλλο του βιβλίου, βλέπουμε μια σκηνή από την ελληνική ταινία – έκπληξη της περασμένης χρονιάς, τα «Μαγνητικά πεδία» του Γιώργου Γούση, η οποία κατάφερε να γίνει talk of the town το καλοκαίρι του ’22 όταν διανεμήθηκε στα θερινά σινεμά πριν συνεχίσει την καριέρα της στην ψηφιακή πλατφόρμα CINOBO.
H ετήσια ψηφοφορία των μελών της Π.Ε.Κ.Κ -με την οποία κάθε χρόνο οι Έλληνες κριτικοί κινηματογράφου αναδεικνύουν την καλύτερη ελληνική και ξένη ταινία της χρονιάς – φέτος έφερε στην κορυφή αφενός την ταινία του Γ. Γούση και αφετέρου την ταινία «Drive My Car» του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι.
Βεβαίως, ο οδηγός μας φέρνει μπροστά σε διάφορα πολύ σοβαρά ζητήματα σε ότι αφορά το μέλλον του κινηματογράφου της αίθουσας. Μαζί με τις επανεκδόσεις, κατά την διάρκεια της περασμένης χρονιάς κυκλοφόρησαν συνολικά 309 ξένες και 64 ελληνικές ταινίες στις αίθουσες σε όλες τις μορφές κινηματογράφου (μεγάλου μήκους μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, κινούμενα σχέδια).
Προκύπτει ότι 5.515.358 εισιτήρια κόπηκαν έναντι των 3.101.351 που είχαν κοπεί το μισερό – λόγω πανδημίας – 2021 (5.131.636 για τις ξένες και 383.722 εισιτήρια για τις ελληνικές ταινίες).
Από την μια πλευρά αυτό σημαίνει ότι σε σχέση με το 2021 υπήρξε άνοδος της τάξης του 77,84%. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, η άμεση και πραγματική συνέπεια της πανδημίας στα εισιτήρια φαίνεται σε σύγκριση με το 2019, και είναι μία πτώση της τάξης του 42,29%. «Πτώση που μοιάζει πολύ δύσκολο να γεφυρωθεί, μιας και έχουν αλλάξει πια οι συνθήκες θέασης της οποιασδήποτε ταινίας» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκδοση.
Ειρωνικά, αυτή η πτώση των εισιτηρίων στα σινεμά συνάδει με τη πτώση των πωλήσεων αυτών των κινηματογραφικών οδηγών που άρχισαν να εκδίδονται στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και με τα χρόνια είδαμε ότι οι πωλήσεις τους μειώνονταν δραματικά.
Δυσάρεστο και απογοητευτικό ίσως, είναι όμως και ηρωικό διότι βλέπουμε ότι ο οδηγός δεν έχει ακόμα παραδοθεί στην διαδικτυακή πραγματικότητα αλλά επιμένει στην παράδοση, να κυκλοφορεί και σε χαρτί. Επιμένει να στολίζει τις βιτρίνες των βιβλιοπωλείων, επιμένει να προασπίζει την έννοια του βιβλίου, του εντύπου, έτσι όπως επιμένουν οι κινηματογραφικές αίθουσες να εξακολουθούν να υπάρχουν ανάμεσά μας, με κόπο, με τεράστια έξοδα αλλά και πιστές στον αρχικό τους στόχο, όσο και αν οι συνθήκες θέασης του κινηματογράφου έχουν πια αλλάξει._