Στον χορό των απολύσεων έχει εισέλθει για τα καλά η Meta, η μητρική του Facebook, του Instagram και του WhatsApp, ακολουθώντας τον δρόμο που χάραξαν μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες όπως η Amazon, η Google και η Microsoft με χιλιάδες περικοπές θέσεων. Πρόσφατα, η μητρική εταιρεία της Google, Alphabet, ανακοίνωσε ότι προβαίνει στην περικοπή 12.000 θέσεων εργασίας, δηλαδή περίπου το 6% του εργατικού της δυναμικού. Η Microsoft ανακοίνωσε επίσης ότι απολύει 10.000 υπαλλήλους, ενώ η Amazon 18.000.
Πώς όμως η εταιρεία που ανακοίνωσε τον Οκτώβριο του 2021 το μεγαλεπήβολο σχέδιο της να αλλάξει τον κόσμο και να εισαγάγει σε αυτόν την εικονική πραγματικότητα, έχει προχωρήσει σε δύο μεγάλα κύματα απολύσεων του προσωπικού της που φτάνουν τους 21.000 εργαζομένους συνολικά.
Το χρονικό των απολύσεων
Η Meta ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα το σχέδιό της να απολύσει περίπου 10.000 υπαλλήλους ή περίπου το 13% του εργατικού δυναμικού της ως μέρος αυτού που ο διευθύνων της σύμβουλος Mark Zuckerberg αποκάλεσε «έτος αποτελεσματικότητας». Αυτή η ανακοίνωση ακολουθεί έναν παρόμοιο γύρο απολύσεων τον περασμένο Νοέμβριο που επηρέασε περισσότερους από 11.000 υπαλλήλους της εταιρείας. Επιπρόσθετα, η Meta στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της εταιρείας, σχεδιάζει να «παγώσει» την αναζήτηση υπαλλήλων για 5.000 θέσεις εργασίας που δεν έχουν ακόμη καλυφθεί, ενώ στοχεύει να κάνει πιο απλή την οργάνωσή της καταργώντας τα πολλαπλά επίπεδα διοίκησης και ακυρώνοντας έργα χαμηλότερης προτεραιότητας
«Είναι σκληρό, όμως δεν υπάρχει τρόπος να αποφευχθεί» εξηγεί ο Zuckerberg στην μακροσκελή ανακοίνωσή του, στην οποία από τη μία κάνει λόγο για ταλαντούχους εργαζομένους και από την άλλη εξηγεί τα νέα του σχέδια που περιλαμβάνουν απολύσεις.
Οι εν λόγω περικοπές θέσεων έρχονται μετά από χρόνια προσλήψεων με ιλιγγιώδεις ρυθμούς στην προσπάθεια της Meta να ανταποκριθεί στις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες της «οικογένειας» των εφαρμογών της, που μεγάλωνε συνεχώς, με την πανδημία του κορωνοϊού να λειτουργεί καταλυτικά σε αυτό. Μάλιστα, η εταιρεία πέρυσι έφτασε να απασχολεί 87.000 εργαζομένους. Όμως, καθώς η παγκόσμια οικονομία επιδεινώθηκε, η αγορά ψηφιακής διαφήμισης γνώρισε σημαντική συρρίκνωση (η Μeta έχασε 4% από τα έσοδά της από διαφημίσεις κατά το δ’ τρίμηνο του 2022) και ο ανταγωνισμός μεταξύ των εφαρμογών μεγαλώνει , η εταιρεία ξεκίνησε τις περικοπές στο προσωπικό. Πάντως, οι εν λόγω εξελίξεις δεν αποτέλεσαν έκπληξη για τους εργαζομένους που παρακολουθούσαν με αγωνία τις κινήσεις του Zuckerberg να «διώξει» από την εταιρεία οτιδήποτε δεν αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας της.
To TikTok, η Apple και το ChatGPT
Επιπλέον, το περιβάλλον των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει αλλάξει. Πέρα από την μείωση της δαπάνης για ψηφιακή διαφήμιση, η εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει και τις αλλαγές απορρήτου της Apple στο λειτουργικό της σύστημα για κινητά, που περιορίζουν την ικανότητά της να συλλέγει δεδομένα από χρήστες iPhone -δηλαδή να προσφέρει στοχευμένη διαφήμιση-, ενώ η δημοφιλία του TikTok απειλεί την ίδια της την ύπαρξη αλλά και τα ήδη περιορισμένα διαφημιστικά της έσοδα.
Σε μια προσπάθεια να κερδίσει της εντυπώσεις και να βρει την θέση του σε ένα ευμετάβλητο ψηφιακό περιβάλλον, ο Zuckerberg ανακοίνωσε την ανάπτυξη του Metaverse, ενός εικονικού σύμπαντος μέσα στο οποίο οι χρήστες θα μπορούν να αλληλεπιδρούν, «σβήνοντας» τα σύνορα μεταξύ πραγματικής και εικονικής ζωής. Η εν λόγω επένδυση δισεκατομμυρίων δολαρίων, αν και το πρώτο καιρό έκλεψε τις εντυπώσεις, πλέον η λάμψη της έχει σβήσει.
Αντίθετα, το ChatGPT της OpenAI έχει τραβήξει πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας, παίρνοντας τη θέση του Metaverse στους τίτλους των ειδήσεων ως η τεχνολογία που θα αλλάξει την καθημερινότητα των ανθρώπων. Και αυτό γιατί το ChatGPT έγινε διαθέσιμο στο ευρύ κοινό, το οποίο μπόρεσε να το δοκιμάσει και με αυτόν τον τρόπο να το εντάξει στα εργαλεία που χρησιμοποιεί. Το metaverse, ωστόσο, παραμένει για πολλούς ακόμα κάτι απροσδιόριστο.
Ωστόσο, η Meta συνεχίζει να ξοδεύει δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη των τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας που απαιτούνται για την οικοδόμηση του Metaverse. Αξίζει να αναφερθεί ότι η θυγατρική της Meta «Reality Labs»που ασχολείται με το Metaverse, ανακοίνωσε ζημιές ύψους 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2022, έναντι ζημιών 10,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021.