Ως τη στιγμή που η χώρα ήρθε αντιμέτωπη με διαχρονικές αμαρτίες χαρακτήρισε το δυστύχημα στα Τέμπη ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Μια τραγωδία, η οποία δε θα έπρεπε ποτέ να είχε συμβεί. Είναι αδιανόητο να σκεφτόμαστε ότι στην Ελλάδα του 2023 μπορεί να βρίσκονται δύο τρένα στην ίδια γραμμή, σε αντίθετη φορά και κανείς να μην το έχει αντιληφθεί. Και πιστεύω ότι όλοι οι πολίτες έχουν -μέσα στον θυμό και στην οργή τους- αντιληφθεί ότι στο ατύχημα αυτό συμπυκνώνονται παθογένειες πολλών δεκαετιών τις οποίες όμως έχουμε μία υποχρέωση πια, δραστικά, να αντιμετωπίσουμε» ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Να βάλουμε όλοι πλάτη για να αλλάξει η χώρα»

Σε ερώτηση επιβαίνουσας του μοιραίου τρένου, η οποία ρώτησε «αν ήμουν κόρη σας κ. Πρωθυπουργέ και μετά από αυτό που έπαθα, σας έλεγα πως φοβάμαι και θέλω να αλλάξω χώρα, τι θα με συμβουλεύατε;» ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε:  «Θα έλεγα στην Ευδοκία η οποία έχει ηλικία -απ’ ό,τι κατάλαβα λίγο μεγαλύτερη από τη μεγαλύτερη μου κόρη- ότι έχει κάθε λόγο να είναι θυμωμένη, να φοβάται, να ανησυχεί. Δε γίνεται σήμερα ένα νέο παιδί να μπαίνει στο τρένο και να αισθάνεται ότι μπορεί να του συμβεί κάτι τόσο τραγικό. Θα της έλεγα όμως ότι πρέπει τελικά να επιμείνει. Να βάλει και αυτή πλάτη για να αλλάξει αυτή η χώρα».

«Ανεδείχθη η η δυνατότητα του κρατικού μηχανισμού να αντιδράσει γρήγορα»

Απαντώντας σε ερώτηση του Σταύρου Θεωδωράκη σχετικά με την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Μέσα από αυτή τη τραγωδία -τουλάχιστον- ανεδείχθη η δυνατότητα του κρατικού μηχανισμού να αντιδράσει γρήγορα και να αντιμετωπίσει το κατεπείγον. Και το κατεπείγον εκείνη τη στιγμή, είναι να σώσουμε ζωές. Μιλάω για την ΕΜΑΚ. Μιλάω για τα ασθενοφόρα. Μιλάω για το νοσοκομείο της Λάρισας, το οποίο άνοιξε μέσα σε δύο ώρες για να υποδεχτεί τραυματίες. Αυτή είναι η προτεραιότητα εκείνη τη στιγμή. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι άνθρωποι, τα νέα παιδιά που βρέθηκαν στο μοιραίο αυτό βαγόνι -στα βαγόνια τα πρώτα- και είδαν με τα μάτια τους αυτή την τραγωδία να εξελίσσεται, θα πρέπει να το διαχειριστούν με τη δικιά μας υποστήριξη. Αλλά το πρώτο μας μέλημα εκείνη τη στιγμή, ήταν να σώσουμε ανθρώπινες ζωές και βέβαια μετά δυστυχώς η εξαιρετικά μακάβρια αποστολή του εντοπισμού των σορών, της ταυτοποίησής τους, ώστε να μπορούν αυτές να αποδοθούν στις οικογένειές τους  για να κηδευτούν».

«Δεν υπήρχε τίποτα εύφλεκτο στο εμπορικό τρένο»

Ο πρωθυπουργός έβαλε τέλος στα σενάρια σχετικά με το ότι το εμπορικό τρένου κουβαλούσε εύφλεκτα, αδήλωτα υλικά. Συγκεκριμένα τόνισε: «Το γνωρίζουμε αυτό πια με βεβαιότητα. Γνωρίζουμε ακριβώς τι μετέφερε το εμπορικό τρένο. Δεν υπήρχε τίποτα εύφλεκτο. Η σύγκρουση ήταν τόσο βίαιη και τόσο σφοδρή που προκάλεσε, αυτό μας λένε οι ειδικοί, μία πρώτη ανάφλεξη και προφανώς στη συνέχεια υπήρχαν εύφλεκτα υλικά -λάδια- τα οποία πήρανε φωτιά όταν έγινε η σύγκρουση. Άρα, σε αυτό θέλω να το απαντήσω κατηγορηματικά γιατί ξέρετε -όχι μόνο στη χώρα μας- πια παντού ευδοκιμούν οι θεωρίες συνωμοσίες. Δεν υπήρχε τίποτα ύποπτο στην εμπορική αμαξοστοιχία».

«Η κόρη μου έχει πάρει το συγκεκριμένο δρομολόγιο»

«Θα πάρει χρόνο για να αισθανθούμε ξανά ανέμελοι μπαίνοντας στο τρένο. Θα πάρει χρόνο, διότι… Όχι για να ξαναλειτουργήσουν τα τρένα. Το πρώτο μέλημα από την πρώτη στιγμή ήταν να εξασφαλίσουμε ως κυβέρνηση ότι τα τρένα θα επαναλειτουργήσουν με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Αλλά θα πάρει καιρό να αισθανθούμε πάλι ανέμελοι μπαίνοντας στο τρένο και πρέπει να σας πω ότι αυτό το οποίο αισθανθήκαμε όλοι σε αυτή τη τραγωδία, είναι ότι θα μπορούσε να συμβεί σε εμάς. Θα μπορούσε να συμβεί στα παιδιά μας. Η κόρη μου έχει πάρει αυτό το συγκεκριμένο δρομολόγιο, Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως όλοι μπορούσαμε να δούμε τους εαυτούς μας, τους συγγενείς μας, τους φίλους μας, τα νέα παιδιά, τις οικογένειές μας, τα παιδιά μας ανάμεσα στα θύματα  αυτής της τραγωδίας» απάντησε ο πρωθυπουργός σε σχετική ερώτηση.

«Έγιναν μια σειρά από ανθρώπινα λάθη αλλά εάν η συνολική κατάσταση ήταν διαφορετική το ατύχημα πιθανώς δεν θα είχε συμβεί»

Σχετικά με το ποιος έχει την ευθύνη του δυστυχήματος ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε: «Προφανώς και έγιναν μια σειρά από ανθρώπινα λάθη, αλλά εάν τα πράγματα στα τρένα ήταν διαφορετικά, αν ενδεχομένως είχαμε διαφορετική εκπαίδευση, εάν είχαμε φροντίσει να ολοκληρώσουμε την περιβόητη σύμβαση 717, είναι πολύ πιθανό το ατύχημα αυτό να μην είχε συμβεί. Άρα, πρέπει να ψάξουμε σε δύο διαφορετικά πεδία ερευνών. Με ρωτήσατε όμως για τις διοικήσεις. Οι διοικήσεις ήδη έχουν απομακρυνθεί, όπως έφυγε και ο ίδιος ο υπουργός. Αναγνωρίζοντας από την πρώτη στιγμή».

«Η Hellenic Train δεν έκανε αυτά που έπρεπε – Θα ξαναμιλήσουμε ανοιχτά για να βρούμε ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας»

«Πρέπει να θυμηθούμε ότι η Hellenic Train πουλήθηκε το 2018 για 45 εκατ. ευρώ. Ήθελαν να την πουλήσουν για 300 και τότε κατηγορούμασταν για ξεπούλημα. Πουλήθηκε για 45 εκατ. ευρώ και διεγράφησαν ταυτόχρονα χρέη, τα οποία ξεπερνούσαν τα 700 εκατ. ευρώ. Γιατί έγινε αυτό; Διότι τα τρένα μας -όπως είχατε την ευκαιρία να αναδείξετε και στην εκπομπή σας- ήταν βαθύτατα προβληματικά. Άρα, για ‘μένα το ζητούμενο, επειδή θέλω να είμαι δίκαιος, δεν ήταν τόσο το τίμημα, όσο τι θα έκανε η Hellenic Train από εδώ και στο εξής για να αποκτήσουμε σύγχρονα και ασφαλή τρένα κάτι το οποίο δεν έκανε. Σίγουρα όχι στο βαθμό που θα έπρεπε γιατί νομίζω ότι από ένα σημείο και πέρα δεν υπήρξε πραγματική πίστη από όλους τους εμπλεκόμενους ότι πρέπει να επενδύσουμε στο σιδηρόδρομο. Ένα από τα πράγματα τα οποία θα κάνω λοιπόν, επειδή έχω…Αυτό το οποίο θα κάνουμε και έχω μία συζήτηση επ’ αυτού με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό -η οποία είναι δρομολογημένη για τις επόμενες μέρες- είναι να ξαναμιλήσουμε ανοιχτά με την Hellenic Train και να βρούμε ένα νέο πλαίσιο όπου και τα δύο μέρη θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν» σχολίασε για την Hellenic Train.

«Να μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι τα σαπάκια η Hellenic Train»

«Θα καθίσουμε κάτω με τη Hellenic Train και θα καθίσουμε κάτω και με την Ιταλική κυβέρνηση και θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο. Εμένα δεν με ενδιαφέρει κατά ανάγκη να πάρω -ως κράτος- μερίδιο στη Hellenic Train, αλλά αυτό το οποίο με ενδιαφέρει είναι να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι -να το πω- τα «σαπάκια» ενδεχομένως τα οποία αποσύρει από την Ιταλία».

Σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε τη δέσμευση της κυβέρνησης του να επενδύσει χρήματα στην τακτική συντήρηση του δικτύου και να επεκτείνει λελογισμένα το σιδηροδρομικός δίκτυο της χώρας, μέχρι την Αλεξανδρούπολη. «Και ο εκσυγχρονισμός της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τα σύνορα. Είναι έργα τα οποία για τα οποία υπάρχουν πόροι. Είναι έργα τα οποία θα πάρουν πολύ χρόνο να υλοποιηθούν και προφανώς -γιατί θα με ρωτήσετε σίγουρα και για αυτό- η ολοκλήρωση της περιβόητης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης της βασικής κεντρικής γραμμής όπως και τα έργα που θα φέρουν τα τρένα μέχρι την Πάτρα. Η χώρα χρειάζεται μία κεντρική γραμμή, η οποία θα είναι απολύτως Ευρωπαϊκών προδιαγραφών από την Πάτρα, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στα σύνορα με σύνδεση σε όλα μας τα λιμάνια».

«Ο ΟΣΕ είναι η μεγάλη «τρύπα» του Ελληνικού Δημοσίου»

«Κύριε Θεοδωράκη, ο ΟΣΕ υπήρξε διαχρονικά -και επί ημερών Νέας Δημοκρατίας- η μεγάλη «τρύπα» του Ελληνικού Δημοσίου. Με χρέη συσσωρευμένα, τα οποία έκαναν την Ολυμπιακή να φαντάζει πολύ μικρή, ως προβληματική. Αν δεν κάνω λάθος 16 δις διεγράφησαν -αν θυμάμαι καλά- την εποχή των μνημονίων. Είναι χρέη. Αυτά είναι χρήματα τα οποία έδωσε ο Έλληνας φορολογούμενος. Πολλές φορές για τρένα τα οποία πηγαινοέρχονταν άδεια. Για έργα τα οποία ουδέποτε υλοποιήθηκαν και θυμάστε και ‘σεις ιστορίες -πολλές αναδύθηκαν από τη δημοσιογραφική έρευνα- για τρένα στα οποία προστίθεντο, τα οποία διαχειριζόντουσαν κάποιοι άλλοι. Μιλάμε για ιστορίες οι οποίες πραγματικά ισοδυναμούν όχι απλά με αυτό που αποκαλούμε «βαθύ κράτος», με μαύρη τρύπα. Τριτοκοσμικές πραγματικά καταστάσεις που αφορούσαν τον ΟΣΕ για τις οποίες σίγουρα διαχρονικά έχουν ευθύνες οι παρατάξεις που κυβέρνησαν. Μέχρι τουλάχιστον τις εποχές των μνημονίων, όπου μπήκε, έγινε το ακριβώς ανάποδο. Μπήκε ένα πάρα πολύ βαθύ μαχαίρι…Έτσι κόπηκαν όλα, μαχαίρι. Κόπηκαν τα χρήματα για τη στήριξη. Έφυγαν πάρα πολλοί άνθρωποι και από τότε πασχίζουμε, πασχίζουν με αυτούς οι Κυβερνήσεις να βρουν μία καινούρια ισορροπία και στα πλαίσια αυτής της περιόδου πρέπει να εξετάσουμε και την ιστορία της περιβόητης σύμβασης 717. O ΟΣΕ ήταν ένα πάρα πολύ βολικό «μαγαζί» για να στήνονται εργολαβίες από διάφορους για έργα, τα οποία ήταν υπερκοστολογημένα, για έργα τα οποία δεν ολοκληρώνονταν» ανέφερε για τον ΟΣΕ.

«Έχουμε πάει καλά στα δύο μεγάλα έργα σταθερής τροχιάς στη χώρα»

Αναφερόμενος στα έργα υποδομών που προωθεί η κυβέρνηση του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε: «Θα σας πω μόνο ότι αυτή η κυβέρνηση έβαλε μπρος το μεγαλύτερο έργο υποδομών που γίνεται στη χώρα σήμερα που είναι η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Και αυτή η κυβέρνηση βέβαια κατάφερε και ξεμπλόκαρε το Μετρό της Θεσσαλονίκης και θα έχουμε στις αρχές του ‘24 και Μετρό και αρχαία. Άρα στα δύο κρίσιμα έργα υποδομών σταθερής τροχιάς της χώρας που αφορούν την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, πιστεύω ότι έγινε πρόοδος. Θα ήθελα περισσότερα πράγματα στα λεωφορεία. Καταφέραμε, έχουμε ήδη μεγάλα, μεγάλους διαγωνισμούς οι οποίοι τρέχουν για την αντικατάσταση λεωφορείων, με λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας. Δεν μας τιμά η εικόνα των λεωφορείων μας, αλλά πιστεύω πράγματι ότι μία πολιτική δημοσίων μεταφορών -με έμφαση κυρίως στα λεωφορεία και στα τρένα μας- μπορεί να είναι αντικείμενο και πρέπει να είναι αντικείμενο ενδεχομένως ενός αυτόνομου υπουργείου, το οποίο δε θα χάνεται μέσα στη μεγάλη εικόνα των σημαντικών έργων υποδομής, τα οποία αναμφισβήτητα προχωράνε».

«Θα συζητήσω την υποψηφιότητα Καραμανλή μαζί του, όταν έρθει η ώρα»

«Ο κύριος Καραμανλής; Θα πρέπει να παραιτηθεί από τα ψηφοδέλτια ή ο λαός θα αποφασίσει;» ήταν η ερώτηση που τέθηκε από τον Σταύρο Θεωδωράκη, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να απαντάει:  «Ο κ. Καραμανλής. Να σας πω ότι αμέσως μετά, όταν βρεθήκαμε μαζί, έθεσε στην διάθεσή μου -όχι απλά έθεσε στη διάθεσή μου την παραίτησή του με το τυπικό ξέρετε τρόπο- παραιτήθηκε αμέσως και αυτό τον τιμά. Θα μου πείτε «αυτονόητο»; Ναι. Αλλά πόσες φορές το έχουμε δει; Ας το αναγνωρίσουμε τουλάχιστον αυτό. Και βέβαια ο κ. Καραμανλής πήγε χθες στην Βουλή, μίλησε, παρουσίασε την άποψή του θεσμικά ως όφειλε. Θα κριθεί κι αυτό. Τώρα το ζήτημα των ψηφοδελτίων επιτρέψτε μου να το συζητήσω μαζί του, όταν έρθει η ώρα».

«Η σύμβαση 717 θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο»

«Μπορώ να κάνω και μπορούμε να κάνουμε μια σειρά από άμεσες παρεμβάσεις. Μπορούμε να ολοκληρώσουμε την σύμβαση την περιβόητη 717 το αργότερο μέχρι τον Σεπτέμβριο πιστεύω, έχοντας μιλήσει και με τους αναδόχους ώστε να παραληφθεί πλήρως από τον ΟΣΕ. Δεν θα δώσουμε κι άλλα λεφτά. Τα λεφτά τα οποία δώσαμε παραπάνω είχαν να κάνουν και με το γεγονός ότι η αρχική δουλειά η οποία έγινε, ήταν ημιτελής κι ότι σ’ ένα κομμάτι του συστήματος μπήκε ένας εξοπλισμός ο οποίος ήταν για πέταμα».

«Εκκινεί και πάλι η συνταγματική αναθεώρηση στην επόμενη Βουλή – Ανάγκη συντονισμού του κράτους»

«Αυτό που μπορώ να σας πω -και είναι η πρώτη φορά που το λέω και θα μιλήσω πιο αναλυτικά στη συνέχεια, γιατί θα χρειαζόμασταν μια τελείως ξεχωριστή εκπομπή- είναι στη πρόθεσή μου να εκκινήσουμε και πάλι τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης στην επόμενη Βουλή, η οποία θα είναι προτείνουσα Βουλή για να κάνουμε σημαντικές αλλαγές στο Σύνταγμα. Όπου δυστυχώς την τελευταία φορά δεν προφτάσαμε να κάνουμε, και σε αυτές προφανώς συμπεριλαμβάνεται και επιτέλους η αλλαγή του άρθρου 16 για τα πανεπιστήμιά μας, αλλά όχι μόνο. Υπάρχουν ζητήματα που αφορούν το ίδιο το πολιτικό σύστημα, και το πώς μπορούμε να παρέμβουμε ενδεχομένως και στον εκλογικό νόμο και στην διάρθρωση της εξουσίας. Ένα πράγμα στο οποίο θα επιμείνω παρότι έχει λοιδορηθεί πολύ κι έχει δεχτεί κριτική, είναι σε αυτό το οποίο αποκαλούμε «επιτελικό κράτος». Να του δώσουμε ένα άλλο όνομα αν θέλετε, να μην το πούμε «επιτελικό». Να το πούμε «συντονιστικό». Αλλά πραγματικά αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν σήμερα να κυβερνάται μια χώρα, χωρίς να υπάρχουν μηχανισμοί προγραμματισμού, λογοδοσίας και αξιολόγησης. Αυτό είναι το επιτελικό κράτος».

«Εκλογές τον Μάιο»

«Μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητος ότι οι εκλογές θα γίνουν το Μάιο. Δεν θα γίνουν τον Ιούλιο. Και δεν θα γίνουν -θα ήταν και αδιανόητο να λέγαμε ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Ιούλιο- διότι μπορεί να χρειαστεί δεύτερη κάλπη. Πολύ πιθανό. Και δεν θα πάμε να κάνουμε εκλογές τον Αύγουστο. Και φυσικά έχουμε και την περίοδο των Πανελληνίων, την οποία πρέπει να προστατεύσουμε ως «κόρη οφθαλμού». Εκμαιεύσατε, είδατε, κάποιες ειδήσεις από την συνέντευξη» ανέφερε ο πρωθυπουργός για την ημερομηνία των επερχόμενων εκλογών εκλογές.

«Καλύτερο το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής – Δεν παίρνουν γρήγορα αποφάσεις οι κυβερνήσεις ευρείας συνεργασίας»

«Για ‘μένα κι επιτρέψτε μου να μεταφέρω μερικές φορές τις συζητήσεις που έχω με τους ομολόγους μου, το σύστημα το οποίο έχουν, της ενισχυμένης αναλογικής, ένα σύστημα το οποίο πάντα πίστευα και πιστεύω ότι είναι το καλύτερο για τη χώρα. Τι είναι αυτό; Ένα αναλογικό σύστημα το οποίο δίνει όμως… Αυξημένες πιθανότητες στο πρώτο κόμμα να μπορέσει να σχηματίσει κυβέρνηση. Σας διαβεβαιώνω το ζηλεύουν όλοι. Όλοι το ζηλεύουν. Διότι τελικά οι κυβερνήσεις συνεργασίας -ναι ωραία η κουλτούρα τη ευρύτερης συναίνεσης- αλλά όταν πρέπει να πάρουμε κάποιες αποφάσεις πιο γρήγορα, όταν πρέπει να δώσουμε έμφαση στην αποτελεσματικότητα -επιτρέψτε μου να σας πω- ότι δεν δουλεύουν τόσο καλά.  Και εν πάση περιπτώσει αυτοί οι οποίοι υπερασπίζονται την κάλπη της απλής αναλογικής, να μας πουν από τώρα με ποιους θέλουν να κυβερνήσουν. Διότι, εγώ δεν την υπερασπίζομαι, άρα δεν έχω αυτή την υποχρέωση. Το θεωρώ απολύτως λογικό ότι αυτοί οι οποίοι ισχυρίζονται ότι θέλουν να κάνουν προοδευτική διακυβέρνηση στη χώρα, στην πρώτη κάλπη πρέπει να καθίσουν και να τα βρούν πριν τις εκλογές. Όχι μετά τις εκλογές» ήταν το σχόλιο του για την πιθανή δημιουργία συνεργασίας μετά τις εκλογές.

«Να αλλάξουμε τη χώρα αλλά να αλλάξουμε κι εμείς»

Όσον αφορά το αίτημα του κόσμου για «αλλαγή» το οποίο προκύπτει από τις δημοσκοπήσεις, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σχολίασε: : Μπορεί να αφορά και εμένα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι για κάποιους αφορά εμένα. Δεν έχω αυταπάτες. Ξέρω να διαβάζω τις μετρήσεις. Πρέπει να σας πω όμως ότι παρά τα μεγάλα σκαμπανεβάσματα και παρά το γεγονός ότι σίγουρα δεχτήκαμε ένα αναμενόμενο δημοσκοπικό χτύπημα, δεν είναι συνηθισμένο -τουλάχιστον στην ιστορία της μεταπολίτευσης- το κόμμα εξουσίας και ο Πρωθυπουργός να προηγείται έστω και με πιο μειωμένα νούμερα σε σχέση με το παρελθόν ενός αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ο οποίος δεν είναι καινούργιος. Έχει υπάρξει Πρωθυπουργός. Αλλά αυτά αφορούν τις δημοσκοπήσεις. Σήμερα είναι έτσι, αύριο μπορεί να είναι αλλιώς… Το αίτημα λοιπόν για αλλαγή -ενδεχομένως να κλείσω με αυτό που σας είπα στην αρχή- να ξαναθυμηθούμε την κουβέντα του Άγγελου. Τι μας είπε; «Να αλλάξουμε, να αλλάξουμε τη χώρα αλλά να αλλάξουμε κι εμείς». Ήταν η πιο αισιόδοξη κουβέντα που άκουσα μέσα σ’ αυτήν την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών. Δεν το λέω επειδή είναι συντοπίτης μας, αλλά όταν ο Καζαντζάκης μίλησε για την ανάληψη της ευθύνης. Ότι εγώ θα αλλάξω τον κόσμο Κι αν δεν τον αλλάξω, εγώ θα αποτύχω».