Την διαβεβαίωση ότι η διερεύνηση για τα αίτια της ανείπωτης τραγωδίας στα Τέμπη «θα φτάσει μέχρι τέλους», έδωσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ενώπιον των μελών της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. «Είναι προφανές ότι το πεδίο αυτό δεν επιδέχεται πολιτικής αντιπαράθεσης σε ένα επίπεδο που θα οδηγούσε σε οξύνσεις, σε μη νηφάλια συζήτηση», είπε τονίζοντας ότι η Δικαιοσύνη προχωρά με ταχείς ρυθμούς και σε έναν μήνα η επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα είναι σε θέση να παραδώσει το πόρισμά της.
Ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι το τραγικό δυστύχημα ήταν αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας λαθών, μολονότι, όπως ανέφερε με έμφαση, ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο συγκεκριμένο σημείο και ενώ ήταν υποχρέωση των σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία πάνω στον πίνακα, αυτό δεν συνέβη. Όπως εξήγησε υπήρξε μία χειροκίνητη χάραξη της διαδρομής, καθώς και μια εσφαλμένη τοποθέτηση των κλειδιών, ενώ δεν υπήρξε η αναγκαία εκ των υστέρων παρακολούθηση επί του πίνακα που θα έδινε ακριβώς το στίγμα του τρένου και την εικόνα ότι κινούνται οι αμαξοστοιχίες αντίθετα στην ίδια γραμμή.
Ακόμα και ο κόκκινος σηματοδότης παρακάμφθηκε, κάτι που θα μπορούσε να αποφευχθεί μέσω του συστήματος ETCS, που αφορά την αυτόματη αλληλεπίδραση του τρένου με το σηματοδότη. «Κόκκινος ήταν ο σηματοδότης και δόθηκε εντολή για παράκαμψη του κόκκινου», είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ωστόσο ότι «κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει τις όποιες ατέλειες υπάρχουν» και «δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι για τις τυχόν πλημμέλειες, τις καθυστερήσεις και τα λάθη».
«Ελάχιστη υποχρέωση η συγγνώμη»
«Είναι το δικό μας χρέος και από την πρώτη στιγμή υπήρξε ανάληψη της ευθύνης. Διατύπωσα κι εγώ προσωπικά συγγνώμη, εκ μέρους της κυβέρνησης, για ό,τι συντελέστηκε», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας, προσθέτοντας ωστόσο ότι «μια συγγνώμη δεν μπορεί να υποκαταστήσει αυτή την τραγική κατάληξη την οποία είχαμε, αυτό το αδιανόητο το οποίο συνέβη». «Είναι όμως μία ελάχιστη υποχρέωση αναλαμβάνοντας αυτό το ελάχιστο τίμημα», τόνισε.
Ακόμα, δεσμεύτηκε ότι όλο το σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο περιλαμβάνει σηματοδότηση, το ETCS και όλα τα κέντρα τηλεδιοίκησης της χώρας από άκρη σε άκρη, θα έχει τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2023 και «άρα, στην πραγματικότητα, από Οκτώβριο, θα έχουμε μία σοβαρότατη αναβάθμιση σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά μέσα». Ενώ διέψευσε τα επιχειρήματα που διατυπώνονται από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ για την πορεία της επίμαχης σύμβασης 717 επί των ημερών του, και συγκεκριμένα ότι είχε παραδοθεί το 70%. «Η πραγματικότητα είναι ότι αυτό το οποίο είχε παραδοθεί το 2016, ήταν λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου, λειτουργικά παραδοθέν, είπε, σημειώνοντας μάλιστα ότι για αυτό το 33% «υπήρξαν σοβαρότατα ζητήματα» (ένα μέρος του δεν ήταν πιστοποιημένο) και ότι από το 2016 έως το 2019 «δεν υπήρξε τίποτε άλλο». Και όπως ενημέρωσε, από αυτό το 33% που παραδόθηκε, το 15% έγινε από την αρχή. Βάσει των όσων είπε, από το 2021 έως σήμερα, εκτελέστηκε ένα πρόσθετο έργο 52%, με πρωτόκολλα παραλαβής, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει παραδοθεί τυπικά το 70% του έργου.
Η μοιραία αλληλουχία λαθών
«Τίποτε δεν μπορεί να φέρει πίσω τα θύματα αυτής της μεγάλης καταστροφής και ούτε είναι παρηγοριά, ότι, σε κάποιο σύντομο χρόνο τα τρένα μας θα είναι πιο ασφαλή. Για τον λόγο αυτό, για μία ακόμη φορά θέλω να εκφράσω τη μεγάλη μου λύπη, μια μεγάλη συγνώμη για ότι συνέβη και μία δέσμευση στην Κυβέρνηση συλλογικά, ότι θα εξαντλήσουμε κάθε μέσο, έτσι ώστε, αυτό να μην συμβεί ποτέ ξανά και να φτάσει μέχρι τέλους η έρευνα η οποία αφορά τα αίτια του μεγάλου δυστυχήματος», υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης.
Όσον αφορά τα δεδομένα στα οποία κατέληξε ο ίδιος, προκάλεσαν ιδιαίτερη αίσθηση οι επισημάνσεις του για την «αλληλουχία λαθών» που σημειώθηκαν το μοιραίο εκείνο βράδυ, πέραν του γεγονότος ότι οι δυο σταθμάρχες που είχαν προβλεφθεί, δεν βρίσκονταν στην θέση τους την κρίσιμη ώρα. Όπως εξήγησε, το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, «λειτουργούσε απολύτως». «Επαναλαμβάνω και θέλω να καταγραφεί ρητά στα πρακτικά. Το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, λειτουργούσε απολύτως», είπε. Όμως ο σταθμάρχης «αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη που, προφανώς, θα είχε προλάβει το κακό, έκανε χειροκίνητη δρομολόγηση και εκεί συνέβησαν μία σειρά, μια αλληλουχία από τραγικά γεγονότα, τα οποία σωρευτικά οδήγησαν στο να έχουμε το δυστύχημα».
Συγκεκριμένα: «Δεν έγινε η αυτόματη χάραξη και μολονότι λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας, θεώρησε, κατά πάσα βεβαιότητα ο σταθμάρχης, ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, ενώ ήταν στην κάθοδο και τελικώς, έκανε διαγώνια κίνηση και βρέθηκε στην αντίθετη τροχιά και επιπλέον, δεν βρέθηκε ο σταθμάρχης μπροστά στον πίνακα ελέγχου». Αλλά ακόμα και μετά την χειροκίνητη χάραξη πορείας, ο σταθμάρχης είχε για 5,5 χιλιόμετρα να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας. «Άρα και δεν έγινε αυτόματη χάραξη και θεωρήθηκε εσφαλμένα ότι τα κλειδιά ήταν στην άνοδο ενώ ήταν στην κάθοδο και δεν υπήρξε επιβεβαίωση για το σε ποια γραμμή βρισκόταν μέσα από τον πίνακα της τηλεδιοίκησης που ήταν εκεί και λειτουργούσε», ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης, διαπιστώνοντας ότι «όλα αυτά συνέβησαν σωρευτικά και επιπλέον, δεν υπήρξε και μία αντίδραση όταν, εν τέλει, η αμαξοστοιχία βρέθηκε στο ανάποδο διάζωμα». Ήταν δε σαφής ότι η αυτόματη χάραξη που «θα γλίτωνε το κακό» και ήταν κανονιστική υποχρέωση του σταθμάρχη από την στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στην Λάρισα. «Δικλείδες υπήρχαν. Δεν ήταν σε ένα τυφλό σημείο. Δεν ήταν τυφλό το σημείο», είπε χαρακτηριστικά, ενώ διέψευσε κατηγορηματικά ότι ο σταθμάρχης ήταν «ρουσφέτι». «Εγώ έχω να σας πω το εξής: Ότι ο κύριος “ρουσφέτης”, που θα τον λέγατε εσείς, προήλθε από την κινητικότητα», είπε απαντώντας στην αντιπολίτευση.
Η αντιπολίτευση
Απαντώντας στους ισχυρισμούς του κ. Γεραπετρίτη ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς τόνισε ότι η σύμβαση 717 είχε εκτελεστεί στο στο 72% «και χωρίς κανένα νομικό πρόβλημα», ενώ επιτέθηκε στην κυβέρνηση και τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή για την Σύμβαση Hellenic Train- Δημοσίου που πέρασε το καλοκαίρι από την Βουλή και η οποία απομείωνε τις υποχρεώσεις της Hellenic Train για επενδύσεις πάνω από 600 εκατομμύρια ευρώ και «εξαφάνισε» και την υποχρέωση του Δημοσίου να αναπτύξει εγκαίρως τα συστήματα ασφαλείας. «Εδώ πρόκειται για συναλλαγή», είπε χαρακτηριστικά.
Να διαλευκανθούν πλήρως τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος ζήτησε και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Χρήστος Γκόκας «χωρίς να επικαλούμαστε αόριστες γενικές παθογένειες ή να ζητάμε μια συγγνώμη για όλο το πολιτικό σύστημα ή να αποπροσανατολίζουμε, με διάφορους τρόπους μικροπολιτικής διαχείρισης», όπως είπε, τονίζοντας ότι «συγκεκριμένες ευθύνες, ολιγωρίες και αδράνειες, σε συγκεκριμένη χρονική διακυβέρνηση της χώρας, που είναι μια τετραετής θητεία -δεν είναι ένας μήνας, ένας χρόνος, ούτε μπορούμε να μιλάμε για άγνοια του Πρωθυπουργού».
Ενώ από την πλευρά του ΚΚΕ ο Χρήστος Κατσώτης τόνισε ότι «δεν φταίει ούτε η κακιά η ώρα, ούτε η κακιά η χώρα, ούτε η κακιά στιγμή, όπως προβάλλεται από διάφορους μηχανισμούς, ούτε το ανθρώπινο λάθος ή οι παθογένειες ή οι κακοδαιμονίες, όπως και σήμερα εδώ ειπώθηκε, που αθωώνει μία εγκληματική πολιτική». «Φταίει το κυνήγι του κέρδους που κυριαρχεί παντού και δολοφονεί. Φταίνε όσοι κυβέρνησαν και κυβερνούν αυτή τη χώρα», πρόσθεσε. Αν θα αποδοθούν ευθύνες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Hellenic Train «που ήταν απούσα από τον τόπο του δυστυχήματος», διερωτήθηκε ο Βασίλης Βιλιάρδος από την Ελληνική Λύση, ενώ εκ μέρους του ΜέΡΑ25 ο Γιώργος Λογιάδης τόνισε: «Απέραντη θλίψη, θυμός και οργή. Για μας ως ΜέΡΑ25 είναι ένα έγκλημα σε αναμονή. Είναι πρόβλημα βαθιά πολιτικό».