Στο δωμάτιο που συντονίζεται η κυκλοφορία των τρένων βρέθηκε το MEGA δύο εβδομάδες μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Η δημοσιογράφος του MEGA, Νέτη Φίλια, -που βρέθηκε στα κεντρικά του ΟΣΕ, εκεί που είναι ο πίνακας, που παρακολουθούν τα τρένα – μίλησε με τον υπεύθυνο, Παναγιώτη Τερεζάκη, λίγες ώρες πριν αναλάβει πρόεδρος και Διευθύνων Συμβούλος του ΟΣΕ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο κεντρικός ρυθμιστής της κυκλοφορίας των τρένων, έχει μία εικόνα όλων των συρμών, συντονίζει και καταγράφει τις τηλεφωνικές επικοινωνίες των σταθμαρχών.
Ο ρυθμιστής και οι κατά τόπους σταθμάρχες
Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ του MEGA, τη βάρδια στο συγκεκριμένο πόστο το μοιραίο βράδυ της Καθαράς Δευτέρας είχε ο Παντελής ο οποίος είχε καταλάβει ότι το τρένο πήγαινε πάλι στο ρεύμα καθόδου, ωστόσο δεν μπορούσε να έχει εικόνα για το τι γίνεται και για αυτό βασίζεται σε αυτά που του λέει ο σταθμάρχης στην κάθε περιοχή.
Επιπλέον, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας μπορεί να δει πού βρίσκεται ένας συρμός, με ένα σύστημα GPS που έχει εγκαταστήσει η Hellenic Train, από μία μεγάλη οθόνη. Ωστόσο αν και μπορεί να δει πού βρίσκεται το τρένο, δεν μπορεί να γνωρίζει εάν βρίσκεται στο ρεύμα ανόδου ή καθόδου και εάν είναι δύο τρένα στην ίδια γραμμή.
Μάλιστα, στο γραφείο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, ο σταθμάρχης, εφόσον γνωρίζει τις ενδείξεις από το ταμπλό που βρίσκεται μπροστά του, μπορεί να δει σε εμβέλεια 5, 5,5 χλμ μετά τον σταθμό, και 3,5 χλμ πριν τον σταθμό, πού βρίσκεται το τρένο.
Το συγκεκριμένο δυστύχημα στα Τέμπη, έγινε λίγα μέτρα μετά το πέρας της εν λόγω εμβέλειας.
Από πού παίρνει τις πληροφορίες ο ρυθμιστής των τρένων;
«Μέσω του ραδιοτηλεφώνου και του GSMR που βρίσκονται, επικοινωνεί με τους κατά τόπους σταθμάρχες, και του δίνουν την ώρα άφιξης και αναχώρησης των τρένων, κάθε ημερομηνίας. Αυτά τα συμπληρώνεις σε έναν πίνακα, και έτσι έχουμε μία απεικόνιση των τρένων που κινούνται. Αυτό είναι από πληροφορία από τους σταθμάρχες που βρίσκονται στους τοπικούς σταθμούς.
Σε περίπτωση που υπάρχει ένα έκτακτο περιστατικό, για παράδειγμα έχει πέσει ένας βράχος, ή έχει γίνει μία καταστροφή σε ένα σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής και θέλει να ενημερώσει όλο το δίκτυο ώστε να ακινητοποιηθούν οι συρμοί, έχει τη δυνατότητα να πατήσει ένα κόκκινο κουμπί», είπε ο κ. Τερεζάκης και συμπλήρωσε:
«Από εκεί και πέρα, όλες οι αμαξοστοιχίες, όλοι οι συρμοί ακούν αυτό το μήνυμα και υπάρχει πλήρης ενημέρωση για το τι να κάνουν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης».
Η εν λόγω οθόνη δείχνει ένα σύστημα GPS το οποίο απεικονίζει το σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Είναι ένα σύστημα που είναι μόνο πληροφοριακό και δεν μπορεί να στηριχθεί ο ρυθμιστής κυκλοφορίας, ή οι σταθμάρχες που εκτελούν την κυκλοφορία με σιγουριά για το εάν το τρένο βρίσκεται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου», συμπλήρωσε.
Μπορούσε ο ρυθμιστής να δει ότι τα 2 τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή;
Ο κ. Τερεζάκης δήλωσε πως, «μπορούσε να δει την απεικόνιση των δύο αμαξοστοιχιών αλλά δεν μπορούσε με τίποτα να καταλάβει ή να εγγυηθεί ότι κινούνται τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Ο Παντελής, επέμενε και είναι καθήκον του κάθε ρυθμιστή, να βεβαιωθεί ότι το τρένα έφυγε στη σωστή γραμμή».
Εντόπισε το λάθος ο ρυθμιστής της βάρδιας στην Αθήνα;
«Άρχισε να ψάχνει μανιωδώς, μετά από επικοινωνία με τον σταθμάρχη, να του εξηγήσει ο 59χρτονος τι έχει γίνει», αποκάλυψε χαρακτηριστικά.
«Υπάρχει ένα σχέδιο, το πώς ελέγχεται η κυκλοφορία στην Ελλάδα, στο πως ελέγχεται ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο βάσει του σχεδίου. Οι κινήσεις των τρένων ελέγχονται από 5 κέντρα τηλεδιοίκησης. Αυτό που δείχνει την πραγματική κατάσταση και κίνηση των τρένων και εξασφαλίζει την ασφάλεια των συρμών είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, κανένα άλλο σύστημα σε παγκόσμιο επίπεδο», παρατήρησε κλείνοντας ο κ. Τερεζάκης.