Στις 2 Απριλίου, το Παρίσι θα αποφασίσει εάν τα 15.000 ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά σκούτερ της πρωτεύουσας θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν.
Το δημαρχείο έχει ζητήσει δημοψήφισμα ρωτώντας τους κατοίκους: «Συνεχίζουμε ή δεν συνεχίζουμε να ενοικιάζουμε σκούτερ;»
Αυτά τα ενοικιαζόμενα σκούτερ, τα οποία μπορεί κανείς να παραλάβει χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή για κινητά και μετά να τα αφήσει οπουδήποτε, έχουν αποτελέσει θέμα διχασμού. Κάποιοι κάτοικοι λένε ότι κλείνουν τα πεζοδρόμια, είναι επικίνδυνα για τους πεζούς και γενικά φράζουν τους δρόμους.
Είναι επικίνδυνα τα ηλεκτρικά σκούτερ;
Μόνο το 2022, η αστυνομία ανέφερε περισσότερα από 400 ατυχήματα με συσκευές ηλεκτρικής κινητικότητας όπου τραυματίστηκαν 459 άτομα.
Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσε ότι οι αναβάτες ηλεκτρικών σκούτερ ήταν πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς από τους ποδηλάτες. Η μελέτη από το Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και το Νοσοκομείο St Mary’s διαπίστωσε ότι οι αναβάτες ήταν λιγότερο πιθανό να φορούσαν κράνος και πιο πιθανό να είναι μεθυσμένοι.
Η δήμαρχος της πόλης, Αν Ινταλγκό, είπε ότι κλίνει προς την απαγόρευση, αλλά θα αφήσει τους κατοίκους της πόλης να αποφασίσουν μέσω της ψηφοφορίας.
Γιατί η ψηφοφορία προκάλεσε διαμάχη;
Η εταιρεία ενοικίασης ηλεκτρονικών σκούτερ Lime προσέφερε 10 λεπτά δωρεάν βόλτες σε χρήστες που εγγράφονται για να ψηφίσουν στο δημοψήφισμα. Το Παρίσι είναι μία από τις πόλεις με τη μεγαλύτερη χρήση της υπηρεσίας και οι κάτοικοι της πόλης έχουν προθεσμία έως τις 2 Απριλίου για να εγγραφούν στον εκλογικό κατάλογο.
«Αποδείξτε ότι είστε εγγεγραμμένος για να ψηφίσετε και λάβετε δωρεάν 10 λεπτά βόλτα, δωρεάν», ανέφερε το email στους πελάτες της Lime.
Ο Αντιδήμαρχος των Πρασίνων, αρμόδιος για τις μεταφορές και τους δημόσιους χώρους, Ντέιβιντ Μπελιάρ είπε στο Twitter ότι η πρόταση για «αγορά ψηφοφόρων ειλικρινά δεν είναι όμορφη».
Αργότερα διευκρίνισε ότι η εταιρεία δεν παραβίασε το νόμο επειδή η ψηφοφορία δεν υπόκειται στα ίδια πρότυπα με τις δημοτικές εκλογές. Αλλά ο Μπελιάρ είπε επίσης στο ραδιόφωνο France Inter ότι «μειώνει τη συζήτηση στο επίπεδο των καταναλωτών» προσθέτοντας ότι ήταν μεταξύ χρηστών σκούτερ και κατοίκων καθώς και με τον τρόπο οργάνωσης της πόλης.
Η Lime λέει ότι η επιχείρηση είναι απολύτως νόμιμη και η πρωτοβουλία της είχε σκοπό να ενθαρρύνει τον μέγιστο αριθμό ατόμων να συμμετάσχουν στην ψηφοφορία.
Γιατί εξετάζεται η απαγόρευση;
Ο Μπελιάρ είπε επίσης στον γαλλικό Τύπο ότι η πόλη είχε προχωρήσει όσο πιο μακριά μπορούσε όσον αφορά τους κανονισμούς. Υπάρχουν ήδη απαγορεύσεις για την οδήγηση στα πεζοδρόμια, τη χρήση κινητών τηλεφώνων και τη χρήση ακουστικών. Σε ορισμένες περιοχές υπάρχουν όρια ταχύτητας. Όσοι αψηφούν αυτούς τους κανόνες αντιμετωπίζουν πρόστιμα έως και 1.500 ευρώ.
Ωστόσο, η πόλη εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα και έχει λάβει την απόφαση να διεξαγάγει δημοψήφισμα πριν ανανεωθούν οι άδειες για τους τρεις βασικούς φορείς εκμετάλλευσης – Lime, Dott και Tier.
Το euronews υπογραμμίζει πως μια απαγόρευση θα μπορούσε να παρακινήσει και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις να αρχίσουν επίσης να σκέφτονται να απαλλαγούν από τα ηλεκτρικά σκούτερ.