Σήμερα Κυριακή στις 11:00 το πρωί απολογείται ο σταθμάρχης Λάρισας για το δυστύχημα στα Τέμπη με τραγικό απολογισμό 57 θανάτους επιβατών, κυρίως νέων παιδιών από 20 έως 25 ετών.
Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς απολογείται σήμερα μετά τη νέα προθεσμία που ζήτησε και πήρε, χθες, Σάββατο, 4 Μαρτίου, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η έρευνα αστυνομικών και δικαστικών αρχών για την απόδοση των ευθυνών.
Νέα στοιχεία θα επικαλεστεί ο σταθμάρχης
Σύμφωνα με τον Στέφανο Παντζαρτζίδη, δικηγόρο του κατηγορούμενου σταθμάρχη της Λάρισας, από την έρευνα έχουν προκύψει νέα, καθοριστικά στοιχεία για την υπόθεση της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη και για το λόγο αυτό αιτήθηκε και έλαβε χθες τη νέα προθεσμία. Τα νέα στοιχεία «είναι στοιχεία καθοριστικά και έπρεπε να ζητήσουμε νέα προθεσμία, ώστε να τα μελετήσουμε και να τα αξιολογήσουμε», είπε χαρακτηριστικά, χθες, ο δικηγόρος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης που έχει ήδη παραδεχθεί το λάθος του, θα αποδεχθεί το δικό του μερίδιο ευθυνών, ωστόσο θα μιλήσει και για τα χρόνια προβλήματα που ταλαιπωρούν τον σιδηρόδρομο.
Ο σταθμάρχης της Λάρισας φέρεται να βρίσκεται σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση και σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, λίγο μετά τη σύλληψή του, είπε στους αστυνομικούς: «Κουβαλάω 35 φέρετρα στην πλάτη μου…».
Καταγγελίες ότι την κρίσιμη στιγμή απουσίασε από το πόστο του
Νέες καταγγελίες για τα κρίσιμα λεπτά πριν τη θανατηφόρα σύγκρουση ήρθαν στο φως της δημοσιότητας . Πληροφορίες του Alpha αναφέρουν ότι ο μηχανοδηγός φέρεται να προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη τα καθοριστικά δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, αλλά δεν πήρε απάντηση.
Συγκεκριμένα, ο ένας μηχανοδηγός του Intercity 62, φέρεται να είπε: «είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;» αλλά ο σταθμάρχης δεν έδωσε απάντηση.
Για να διαπιστωθεί αν υπήρξε επικοινωνία μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού, έχει ζητηθεί να αρθεί το απόρρητο των επικοινωνιών τόσο του κινητού τηλεφώνου του σταθμάρχη όσο και του μηχανοδηγού του επιβατικού τρένου.
Οι Αρχές θέλουν να διερευνήσουν αν υπήρξε κάποια επικοινωνία μεταξύ τους, μέσω τηλεφώνου. Αν δηλαδή ο σταθμάρχης προσπάθησε να ενημερώσει τον μηχανοδηγό με κλήση στο κινητό του τηλέφωνο.
Πιθανόν η έρευνα να επεκταθεί και σε άλλο σταθμαρχείο
Ακόμη, σύμφωνα με άλλο ρεπορτάζ του Alpha, στο σταθμαρχείο των Νέων Πόρων αναμένεται να επεκταθεί η έρευνα. Ο συγκεκριμένος σταθμός είναι ο αμέσως επόμενος από τον σταθμό της Λάρισας, ενώ πρόκειται για τον τελευταίο σταθμό από τον οποίο πέρασε το εμπορικό τρένο πριν τη φονική σύγκρουση με το επιβατικό τρένο.
Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, εκτός από τον σταθμάρχη Λάρισας, κατάθεση έχουν δώσει τρία ακόμη άτομα. Ποιοι είναι αυτοί;
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας Hellenic Train, o προϊστάμενος των μηχανοδηγών Λάρισας και ο προϊστάμενος των εκδοτηρίων στον σταθμό της Λάρισας.
Οι τρεις που κατέθεσαν περιέγραψαν πώς είναι η διαδικασία που ακολουθείται για να βρεθεί ένα τρένο στο «αντίθετο ρεύμα», ενώ σημείωσαν ότι το πού κινείται ένα τρένο είναι ευθύνη του σταθμάρχη.
Τι κατήγγειλε ο Κούγιας
Ο Αλέξης Κούγιας είπε ότι έχει την πληροφορία ότι στη βάρδια στον σταθμό της Λάρισας υπήρχαν δύο σταθμάρχες. Μάλιστα, και ο άλλος σταθμάρχης θα έπρεπε να είναι εκεί όταν θα άλλαζαν τα κλειδιά. «Αυτός έφυγε 22:00 η ώρα για το σπίτι του», είπε χαρακτηριστικά ο δικηγόρος.
Η Κατερίνα Παναγοπούλου του επισήμανε ότι αυτό είναι πολύ σημαντικό στοιχείο αν ισχύει και τον ρώτησε αν αυτό έγινε παρατύπως. Ο ίδιος απάντησε «αυτό ακριβώς». «Και εγώ σήμερα το έμαθα, θέλω να σας πω ότι αυτό είναι πολύ σοβαρό», πρόσθεσε.
Σε ερώτηση για το αν θα βρεθεί και ο δεύτερος σταθμάρχης στη θέση του κατηγορούμενου, ο Αλέξης Κούγιας απάντησε ότι «δεν θέλω να προβλέψω, καθώς σέβομαι το τεκμήριο της αθωότητας».
Τι θα δείξουν τα «μαύρα κουτιά» των τρένων
Δύο κρίσιμα ερωτήματα αναφορικά με το δυστύχημα με τα τρένα στα Τέμπη θέτει ο Χρήστος Γκλαβόπουλος, Μηχανολόγος – ηλεκτρολόγος μηχανικός και δικαστικός πραγματογνώμονας.
Μιλώντας για τον ρόλο του σταθμάρχη στη Λάρισα είπε πως πριν βγουν συμπεράσματα θα πρέπει πρώτα να απαντηθούν δύο κρίσιμα ερωτήματα: «πρώτον αν είχε ενημερωθεί με έγγραφο και δεύτερον, αν η κονσόλα πραγματικά δείχνει αυτό που πρέπει να δείξει».
«Πρώτον, αυτό το οποίο δεν προκύπτει από έγγραφο και το οποίο θα πρέπει να προκύψει είναι κατά πόσον ο σταθμάρχης Λαρίσης γνώριζε την επερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία. Δεν έχει βγει στη δημοσιότητα αν γνώριζε ότι πραγματικά στέλνει την επιβατική αμαξοστοιχία στην ίδια γραμμή, δεν μπορεί να εξηγηθεί με λογική αυτή η ενέργεια.
Δεύτερον, βλέποντας την κονσόλα του θα μπορούσε να είχε δει τη διαδικασία προσέγγισης των δύο τρένων ότι πάνε για σύγκρουση. Αυτό που θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες είναι κατά πόσον και η ίδια η κονσόλα δείχνει στην πραγματικότητα» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γκλαβόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Παράλληλα, ο κ. Γκλαβόπουλος αναφέρθηκε και σε κρίσιμα δεδομένα τα οποία θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες στα μαύρα κουτιά των τρένων και στην αλυσίδα των ανθρωπίνων λαθών.
Όπως εξήγησε «το μαύρο κουτί με τις ενδείξεις ταχογράφου των συνομιλιών είναι ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο εύχομαι να μην έχει καταστραφεί από την έκρηξη. Ο ΟΣΕ σε όσα σιδηροδρομικά ατυχήματα έχουμε εμπλακεί υπό κανονικές συνθήκες η ανακριτική αρχή δίνει εντολή στον ΟΣΕ, βγάλε τον ταχογράφο και πες μας τι γράφει.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα ήθελα οι πραγματογνώμονες που θα οριστούν να είναι παρόντες με την εξαγωγή του ταχογράφου αν μπορεί να γίνει και επίσης με την έρευνα και τη μελέτη των καταγραφών ταχογράφου που πρέπει να γίνει από ανεξάρτητους πραγματογνώμονες και όχι από τον ίδιο τον ΟΣΕ, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της».