Από την οικονομική έως την υγειονομική και πρόσφατα την πληθωριστική, οι κρίσεις της τελευταίας δεκαετίας δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στο εγχώριο λιανικό εμπόριο ειδών ένδυσης, υπόδησης και καλλυντικών.
Από τη μια οι προσιτές τιμές και οι προσφορές συχνά προπορεύονται του brand loyalty, εξ ου και το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερων ξένων αλυσίδων χαμηλού κόστους να αποκτήσουν παρουσία στην ελληνική αγορά, όπως ο γίγαντας της μόδας Primark, που σύμφωνα με πληροφορίες θα ανοίξει μεγάλο κατάστημα στην Ελλάδα. Ενώ από την άλλη, οι πωλήσεις των ειδών πολυτελείας καταγράφουν λαμπρές επιδόσεις, καθώς όχι μόνον οι έχοντες, αλλά και οι πολίτες μέσου και ανώτερου εισοδήματος επιλέγουν luxury αγορές.
Οι πωλήσεις
Εστιάζοντας στο retail, δηλαδή πέρα από τις πωλήσεις καυσίμων, τροφίμων και οχημάτων, είναι εντυπωσιακό πως την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση το 2022 έναντι του 2021 κατέγραψαν τα μεταχειρισμένα είδη (+41%), σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ενώ τη δεύτερη υψηλότερη τα καλλυντικά (+29,7%). Επίσης ρολόγια και κοσμήματα (+26,7%) «πλασαρίστηκαν» εξίσου ψηλά.
Τα θύματα
«Μεγάλα και διαχρονικά θύματα της συρρίκνωσης του καταναλωτικού εισοδήματος είναι οι μεγάλοι υπο-κλάδοι ένδυσης και υπόδησης στους οποίους η καταναλωτική δαπάνη από το 2008 έως το 2021 μειώθηκε περίπου 60%» αναφέρει στον ΟΤ ο κ. Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της ΕΣΕΕ. «Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνουν τα στοιχεία και των φετινών χειμερινών εκπτώσεων»επισημαίνει.
«Η Ελλάδα δεν μπορεί λόγω ανάγκης και ακρίβειας να γίνει «Eldorado» για τις αλυσίδες χαμηλού κόστους, ούτε να επιτρέψει «να εισπράξουν το market pass» σε βάρος άλλων επιχειρήσεων» σχολιάζει ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣΑ. Για τις εκπτώσεις ο κ. Κορκίδης αναφέρει ωστόσο ότι ο στόχος επιτεύχθηκε με τον τζίρο να καταγράφει αύξηση περίπου 20% συγκριτικά με τη αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ξεπερνώντας μάλιστα και τα 5,5 δισ. ευρώ του 2019.
«Ο καταναλωτής είναι αυτός που επιβραβεύει τις επιχειρήσεις» σημειώνει ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.
Οι Πολωνοί
Μόλις 4 μήνες «μετρά» η πολωνική αλυσίδα ένδυσης και ειδών σπιτιού Pepco στην εγχώρια αγορά και διαθέτει 8 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Κόρινθο, τα οποία οσονούπω θα φτάσουν τα 10, με νέα σημεία σε Ξάνθη και Θεσσαλονίκη. Με τον ακριβότερο κωδικό στα καταστήματα Pepco να μην ξεπερνά τα 30 ευρώ και τον τζίρο του ομίλου, που περιλαμβάνει επίσης τα brands Poundland και Dealz, στα 4,82 δισ. ευρώ, η αλυσίδα στοχεύει να διπλασιάσει τα καταστήματά της στη χώρα μας το 2023.
Φιλόδοξο πλάνο έχει και ο όμιλος LPP με το σήμα SiNSAY. Το πρώτο κατάστημα της «πολωνικής Zara» λειτουργεί εδώ και λίγες μέρες στο Ηράκλειο της Κρήτης, ενώ στοχεύει σε δίκτυο 7-10 καταστημάτων φέτος. Επόμενος σταθμός είναι η Λάρισα.
Oι Πολωνοί επιδιώκουν να ανοίξουν σε διάστημα 18-24 μηνών περίπου 30 καταστήματα πανελλαδικά. Για το οικονομικό έτος 2022-2023 ο όμιλος προσβλέπει σε συνολικές πωλήσεις 3,36 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 13%.
Τούρκοι και Σέρβοι
Της «πολωνικής Zara» έχει προηγηθεί η «τουρκική Zara», όπως έχει γίνει γνωστή η αλυσίδα ένδυσης LC Waikiki. Με 10 καταστήματα αυτή τη στιγμή, στόχος είναι να ανοίξουν έως τις αρχές του 2024 άλλα 10 σημεία.
Περί τα δύο χρόνια συμπληρώνει στη χώρα μας η Lilly Drogerie, αλυσίδα προϊόντων ομορφιάς, υγείας, καλλυντικών και φαρμακευτικών καταγόμενη από τη Σερβία. Ηδη έχει ανοίξει 9 καταστήματα στην Αττική. Εκτός από τη διάθεση προϊόντων γνωστών εταιρειών έχει αναπτύξει τις δικές της μάρκες σε λογικές τιμές.