Το τριήμερα εθνικό πένθος έληξε από χθες το βράδυ με την ολοκλήρωση των ερευνών στα λαβωμένα βαγόνια της μοιραίας αμαξοστοιχίας. Εκείνο που προβληματίζει ωστόσο είναι αντίδραση που διαμορφώνεται στο κοινωνικό πεδίο ιδίως στις νέες γενιές και στα σχολεία όλης της χώρας, όπου μετά τη θλίψη καταγράφονται σκηνικά οργής. Οι πορείες νέων στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις με τα λευκά μπαλόνια που έγραφαν «πάρε με όταν φτάσεις» είχαν μαζική συμμετοχή και οργανώθηκαν κυρίως μέσα από τα σόσιαλ μίντια και την ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ των μαθητών. Οι εικόνες δεν πέρασαν απαρατήρητες στο Μέγαρο Μαξίμου ούτε στα κομματικά επιτελεία που προσπαθούν να διαγνώσουν εάν κυοφορούν, τώρα που τελείωσε το τριήμερο εθνικό πένθος, ένα μεγαλύτερο κύμα αντίδρασης.

Όπως δεν πέρασαν απαρατήρητες από τα επιτελεία όλων των κομμάτων οι χθεσινές εικόνες από τους δρόμους της Θεσσαλονίκης όπου βγήκαν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που θρηνούσαν και θρηνούν για το χαμό φίλων και συμφοιτητών τους στα Τέμπη, φωνάζοντας ότι «αυτοί μιλάνε για κέρδη και ζημιές, εμείς μιλάμε για ανθρώπινες ζωές». Οι φοιτητές φώναξαν σε όλα τα αμφιθέατρα ότι το δυστύχημα των Τεμπών «δεν θα ξεχαστεί!».

Ακόμα και το βράδυ της Παρασκευής πραγματοποιήθηκε στο Σύνταγμα σιωπηλή πορεία. Πλήθος κόσμου έχει συγκεντρωθεί στην πορεία με σύνθημα: «Βιώνουμε μια ανείπωτη τραγωδία, πενθούμε τον άδικο χαμό δεκάδων κυρίως νέων ανθρώπων, ζητάμε να μάθουμε την αλήθεια» έγραψε στην ανακοίνωσή της η συλλογικότητα «Αλληλεγγύη για Όλους», που οργάνωσε την πορεία.

***
Το ΑΠΘ βιώνει την μεγαλύτερη τραγωδία στην ιστορία του

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), κάνει ένα θλιβερό απολογισμό, βιώνει τη μεγαλύτερη τραγωδία στην ιστορία του με το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Το ΑΠΘ θρηνεί την απώλεια εννιά φοιτητών του και εκφράζει τα συλλυπητήριά του στις οικογένειές τους. Με ανακοίνωσή τους οι πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου αναφέρουν: «Βιώνουμε τη μεγαλύτερη τραγωδία στην ιστορία του Πανεπιστημίου. Θρηνούμε για τους 9 φοιτητές μας που έχασαν τη ζωή τους. Είμαστε δίπλα στους 26 τραυματίες φοιτητές μας. Είμαστε όλοι μας συντετριμμένοι. Δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψουν την οδύνη μας και όλων των μελών της Πανεπιστημιακής Κοινότητας. Καλό παράδεισο στα παιδιά μας. Συλλυπητήρια και κουράγιο στις οικογένειες και τους δικούς τους ανθρώπους. Καλή ανάρρωση στους τραυματίες».

***
Έρχονται μέρες σκληρής πολιτικής αντιπαράθεσης

Ωστόσο λίγες ώρες προτού λήξει το τριήμερο πένθος, ήταν παραπάνω από φανερό πως όλες οι πολιτικές πλευρές προετοιμάζονταν και για τις μέρες σκληρής πολιτικής αντιπαράθεσης που έπονται. Τα κομματικά επιτελεία αρχίζουν από σήμερα (Σάββατο) τις συσκέψεις για εκτίμηση της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί, με κύριο άξονα τις επερχόμενες εκλογές. Ήδη κυκλοφόρησαν σενάρια για πιθανή μετάθεση της ημερομηνίας των εκλογών και όλοι περιμένουν τις αποφάσεις του Πρωθυπουργού. Προτεραιότητα στο Μαξίμου θα δοθεί στην εξακρίβωση όσο το δυνατόν γρηγορότερα των αιτίων της τραγωδίας, ώστε οι υπεύθυνοι να οδηγηθούν γρήγορα (χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος παραγραφής) στη Δικαιοσύνη.

Αντιθέτως από πλευράς αντιπολίτευσης και κυρίως οι του ΣΥΡΙΖΑ αρχίζουν από σήμερα να εντείνουν τις καταγγελίες, την κριτική και την επίθεσή τους προς την κυβέρνηση. Ήδη μια γεύση της πολιτικής αντιπαράθεσης που θα ξεκινήσει για τα καλά από σήμερα πήραμε ήδη, με την πρώτη επίθεση του ΣΥΡΙΖΑ προς το Μέγαρο Μαξίμου και με την «γραμμή» για τις διαχρονικές ευθύνες που διαχέεται, ακόμα σε χαμηλούς τόνους, από την κυβερνητική πλευρά. Τα τέσσερα πρώτα ερωτήματα που έθεσε ήδη (προτού ακόμα λήξει το πένθος) η αξιωματική αντιπολίτευση μέσω της Πόπης Τσαπανίδου δείχνουν και κάποια από τα σημεία που θα επικεντρωθεί η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ: τι σύστημα θα πήγαινε να εγκαινιάσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης μια μέρα πριν την τραγωδία, πώς διορίστηκε ο άπειρος σταθμάρχης στην θέση της Λάρισας, γιατί παραιτήθηκε ο πρόεδρος της Επιτροπής που είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας το 2022 και αν ο άρτι παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών θα συμπεριλαμβάνεται εκ νέου στα γαλάζια ψηφοδέλτια. Και έπεται σήμερα συνέχεια…

***
Η περίεργη ιστορία του μοιραίου σταθμάρχη

Αναζητείται ποιος ήταν αυτός που τοποθέτησε τον σταθμάρχη του ΟΣΕ στο μοιραίο πόστο. Ήταν ρουσφέτι ο διορισμός του ή όχι; Γνώριζαν τον σταθμάρχη οι πολιτικοί της εκλογικής περιφέρειας της Λάρισας; Πώς από αχθοφόρος (κουβαλούσε βαλίτσες στα τρένα), βρέθηκε στο υπουργείο Παιδείας (ποιος αλήθεια τον τοποθέρησε εκεί) για να μοιράζει βιβλία στους μαθητές από την Περιφέρεια Λάρισας και εν συνεχεία με το θέμα της κινητικότητας βρέθηκε σταθμάρχης; Μήπως για καλύτερες συντάξιμες αποδοχές; Όπως φημολογείται. Ερωτήματα ωστόσο που χρήζουν άμεσης απαντήσεως και που έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές ουδεμία συγκεκριμένη απάντηση δόθηκε

Με δυο λόγια, όπως έμαθα, ο συγκεκριμένος σταθμάρχης (που ανέλαβε ωστόσο την ευθύνη που του αναλογεί- όπως παραδέχθηκε) προσελήφθη το 1989, μετατάγη το 2011 με το «νόμο Ρέππα» σε άλλο φορέα του Δημοσίου (υπουργείο Παιδείας) – Το 2022 ζήτησε να επιστρέψει στον ΟΣΕ. Ήταν ο ένας εκ των δύο που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του οργανισμού για 18 σταθμάρχες . Πέρασε υποχρεωτική εκπαίδευση, πέτυχε στις εξετάσεις στις 23/01 και έπιασε δουλειά στη Λάρισα. Και κάτι ακόμα καμία κυβέρνηση δεν είχε προσλάβει σταθμάρχη τα τελευταία 15 χρόνια. Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν επί κυβερνήσεως ΝΔ.

***
Σταθμάρχες από φυλακές, νοσοκομεία και δικαστήρια

Η θέση του σταθμάρχη ασφαλώς και είναι μία τέτοια θέση ευθύνης, ειδικά από τη στιγμή που στη βάρδια μένει μόνος του, όπως έγινε την αποφράδα νύχτα του δυστυχήματος στα Τέμπη. Έχει τις γνώσεις και την εκπαίδευση να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες που εμφανίζονται; Έχει τη νηφαλιότητα να πάρει αποφάσεις που θα σώσουν ζωές; Υπάρχει η κατάλληλη πειθαρχία ώστε να φέρει σε πέρας ένα σημαντικό έργο, την ομαλή κυκλοφορία των τρένων, με τα οποία χιλιάδες επιβάτες ταξιδεύουν αμέριμνοι καθημερινά; Και αφού έγινε λόγος για κινητικότητα στο δημόσιο για τον συγκεκριμένο σταθμάρχη, εάν ψάξει κανείς στην Διαύγεια, εύκολα ανακαλύπτει ότι μια πλειάδα σταθμαρχών, είχαν βρει προηγουμένως δουλειά (δηλαδή προτού γίνουν σταθμάρχες) σε… φυλακές, σε νοσοκομεία, σε δικαστήρια ή ακόμα στον ίδιο τον ΟΣΕ, αλλά ως αχθοφόροι.

***

Τα συλλυπητήρια του Ακάρ

Είναι η δεύτερη φορά, σε σχετικό μικρό χρονικό διάστημα, που ο Χουλουσί Ακάρ στέλνει συλλυπητήρια στον υπουργό Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο. Η πρώτη ήταν όταν ο κ. Παναγιωτόπουλος έχασε τη μητέρα του (ο Ακάρ έστειλε τότε συλληπτήριο μήνυμα, στεφάνι και εκπρόσωπό του στην κηδεία). Τώρα έστειλε στον Έλληνα ομόλογό του συλληπτήριο τηλεγράφημα για την τραγωδία που βιώνει η χώρα μας με τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη. Ο υπουργός Άμυνας απάντησε σε όλα τα μηνύματα του κ. Ακάρ, ευχαριστώντας τον. Έστειλε όμως και αυτός συλληπτήριο μήνυμα για τους σεισμούς στην Τουρκία.

Εκείνο που έχει σημασία, πέραν των συλληπτηρίων, είναι ότι από τις 6 Φεβρουαρίου που σημειώθηκε ο φονικότατος σεισμός στην Τουρκία έως και χθες δεν υπήρξε καμία τουρκική πτητική δραστηριότητα στο Αιγαίο. Εάν εξαιρεθούν κάποιες μεμονωμένες πτήσεις UAV, ενός ελικοφόρου αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας CN-235 και ένα πέρασμα ζεύγους F-16 στο FIR Αθηνών, οι Τούρκοι δεν προκάλεσαν. Σεβάστηκαν, όπως φάνηκε την προσφορά των Ελλήνων διασωστών που έσωσαν ζωές στους σεισμούς, σεβάστηκαν το ελληνικό πένθος στην τραγωδία των Τεμπών.

***
Θρηνεί η Κύπρος

Τριήμερο πένθος στην Κύπρο για την Αναστασία και τον Κυπριανό, τα δυο παιδιά από την Κύπρο που έμελλε να κάνουν το τελευταίο τους ταξίδι με το τρένο. Η κηδεία τους θα γίνει δημοσία δαπάνη. Με μια ανάρτηση στο Facebook, η Πρώτη Κυρία της Κύπρου Φιλίππα Καρσερά (σύζυγος του Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη), αποχαιρέτησε την Αναστασία και τον Κυπριανό. Στην ανάρτηση αναφέρει: «Ελλάδα και Κύπρος θρηνούν. Όταν νέα παιδιά χάνονται τόσο αδόκητα, δεν υπάρχουν λόγια παρηγοριάς για κανένα. Μόνο σιωπή και προσευχή για να συμπαρασταθούμε πρωτίστως στους γονείς, αλλά και σε όλους τους οικείους. Καλό Παράδεισο Αναστασία και Κυπριανέ. Δύναμη και κουράγιο στους γονείς σας. Είμαστε δίπλα τους».