Τουλάχιστον 43 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σύγκρουση επιβατικής με εμπορευματική αμαξοστοιχία στα Τέμπη αργά το βράδυ της Τρίτης, σύμφωνα με όσα δήλωσε αργά το βράδυ της Τετάρτης η Ρουμπίνη Λεοντάρη, προϊσταμένη της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας.
Όπως είπε στην ΕΡΤ έχει ολοκληρωθεί η ιατροδικαστική εξέταση σε 43 σορούς, που είναι σε πολύ κακή κατάσταση και στην πλειοψηφία τους αφορούν νέα παιδιά με εκτιμώμενη ηλικία 20-30 ετών. Στο νοσοκομείο βρίσκονται 4 ιατροδικαστές ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, παρών είναι και ο Προϊστάμενος της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών.
«Θα χρειαστεί εξέταση DNA για να αναγνωριστούν τα θύματα»
Ο Γιώργος Μαθιόπουλος, πρόεδρος εργαζομένων ΕΚΑΒ, μιλώντας στο MEGA για την κατάσταση που επικρατεί στα Τέμπη έκανε λόγο για σκηνές βγαλμένες από ταινία.
«Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη. Δύσκολη είναι και η ταυτοποίηση των θυμάτων. Θα χρειαστεί να γίνει εξέταση DNA να αναγνωριστούν τα θύματα. Συνεχίζουμε να μεταφέρουμε τα εγκλωβισμένα άτομα. Η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη, σκηνές βγαλμένες από ταινία. Εμείς λάβαμε τη κλήση στις 11.25 και σε επτά λεπτά έφτασαν τα πρώτα ασθενοφόρα και μεταφέραμε αρκετά γρήγορα τους βαριά τραυματισμένους», είπε.
Αυτό είναι το σημείο που οδήγησε στο δυστύχημα
Αυτό είναι το σημείο στις ράγες στο οποίο ο σταθμάρχης ξέχασε να γυρίσει το κλειδί και προκλήθηκε η μετωπική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Παραδοχή σταθμάρχη: «Έστειλα το επιβατηγό στη λάθος γραμμή»
Στη παραδοχή ενός μοιραίου λάθους που οδήγησε στο δυστύχημα στα Τέμπη, προχώρησε ο σταθμάρχης της Λάρισας, μέσω της κατάθεσής του.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του MEGA, ο σταθμάρχης ανέφερε πως οι γραμμές ήταν και οι δύο ανοιχτές. Συγκεκριμένα, είπε πως εκείνη την ώρα που ήρθε το τρένο προσπαθούσε να βάλει στην κατάλληλη θέση ένα άλλο τοπικό τρένο. Έτσι, άλλαξε τα κλειδιά των γραμμών και δεν τα επανέφερε στην θέση του.
Ο σταθμάρχης παραδέχεται πως έκανε λάθος. Έβαλε το τρένο που αναχώρησε από την Λάρισα στη γραμμή που ερχόταν η εμπορική αμαξοστοιχία καταλάθος, επειδή μπερδεύτηκε.
Ο μοιραίος διάλογος σταθμάρχη και μηχανοδηγού
Αργά το βράδυ της Τετάρτης δόθηκε στη δημοσιότητα και και ο διάλογος που είχε ο σταθμάρχης με τον μηχανοδηγό πριν τη μοιραία σύγκρουση.
Η συνομιλία:
– Η Λάρισα ακούει;
– Ακούει. ΜΕ 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων
– Βασίλη, φεύγω;
– Φεύγεις, φεύγεις
– Έγινε, καλό βράδυ
– Καλή συνέχεια.
Παραιτήθηκε ο Κώστας Καραμανλής
Παραιτήθηκε ο υπουργός υποδομών και μεταφορών Κώστας Καραμανλής, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε ο ίδιος, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι: «Δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος».
Μητσοτάκης: «Οι ευθύνες θα αποδοθούν»
Δήλωση για την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μεταξύ άλλων ανέφερε πως μεταβατικός υπουργός μεταφορών αναλαμβάνει ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, μετά την παραίτηση του Κώστα Καραμανλή.
«Θα πενθήσουμε τα παιδιά μας, τα αδέρφια μας, τους φίλους μας. Θα μείνουμε ενωμένοι και σε αυτή την τραγωδία. Η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δική της δουλειά. Οι ευθύνες θα αποδοθούν», τόνισε ο Πρωθυπουργός.
Η πολιτεία θα σταθεί δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων. Θα πενθήσουμε τα παιδιά μας, τα αδέρφια μας, τους φίλους μας. Θα μείνουμε ενωμένοι και σε αυτή την τραγωδία. Και θα δουλέψουμε ώστε αυτό το «ποτέ ξανά» που άκουσα στη Λάρισα να μην μείνει λόγος κενός. Σας το υπόσχομαι. pic.twitter.com/pzzg01uL3U
— Prime Minister GR (@PrimeministerGR) March 1, 2023
Ακόμα και ισόβια για όσους εμπλεκόνται
Αντιμέτωποι ακόμα και με βαριά κακουργήματα ενδέχεται να βρεθούν οι εμπλεκόμενοι στο πολύνεκρο δυστύχημα.
Οι έρευνες της δικαιοσύνης βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη με τις αρμόδιες αρχές να έχουν βάλει στο κάδρο αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα που επισύρουν ποινές από πρόσκαιρη κάθειρξη δέκα ετών μέχρι και ισόβια.
Στο πλαίσιο της προανάκρισης δίνει ήδη εξηγήσεις ο σταθμάρχης, παρουσία εισαγγελέα, ενώ παράλληλα μεταβαίνει επί τόπου και ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος, ο οποίος έχει και την εποπτεία όλης της προανακριτικής διαδικασίας με στόχο την απόδοση ποινικών ευθυνών όπου και αν αυτές ανήκουν με τη άσκηση ποινικών διώξεων σύμφωνα και με τις τελευταίες αλλαγές του Ποινικού Κώδικα.
ΕΕ εγκαλεί Ελλάδα για τα τρένα – Η αυστηρή προειδοποίηση πριν 15 μέρες
Πέραν των εργαζομένων οι οποίοι με την πιο πρόσφατη ανακοίνωσή τους πριν από τρεις εβδομάδες προειδοποιούσαν ότι «όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και για την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό» και πως «δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται», στις 15 Φεβρουαρίου, ούτε 15 μέρες καλά-καλά πριν από την τραγωδία στα Τέμπη, η ίδια η Κομισιόν έστειλε την Ελλάδα στο Ευρωδικαστήριο.
Ο λόγος ήταν επειδή η χώρα δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.
«Η συγκεκριμένη οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός», επεσήμαινε στην ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Υπογράμμιζε, μάλιστα, με τον πλέον σαφή και κατηγορηματικό τρόπο πως «η σύναψη και δημοσίευση της εν λόγω συμφωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των επικείμενων έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικής υποδομής».
Τριήμερο εθνικό πένθος
Με απόφαση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών με τους 38 νεκρούς. Το εθνικό πένθος τίθεται σε ισχύ από σήμερα, 1η έως και την 3η Μαρτίου 2023 με μεσίστια έπαρση σημαίας σε όλα τα δημόσια κτήρια και αναστολή των δημοσίων εορταστικών εκδηλώσεων.
Ο Πρωθυπουργός μετέβη στο τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος το πρωί της Τετάρτης, ενώ σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές όλο το βράδυ βρισκόταν στο Μέγαρο Μαξίμου και ενημερωνόταν για τις εξελίξεις.
Στα Τέμπη βρέθηκαν επίσης και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας.
Στο σημείο μετέβη και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης.
Η τελευταία επίσημη ενημέρωση
Συλλυπητήρια Τσαβούσογλου σε Δένδια
Τηλεφωνική επικοινωνία με τον υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, είχε ο Νίκος Δένδιας, μετά τη φονική σύγκρουση επιβατικής αμαξοστοιχίας με εμπορευματική κοντά στα Τέμπη.
Ο κ. Τσαβούσογλου εξέφρασε τα συλλυπητήριά του για το τραγικό δυστύχημα, ενώ ο κ. Δένδιας ευχαρίστησε τον ομόλογό του για την αλληλεγγύη σε αυτή τη δύσκολη στιγμή.
«Δεν έχει μείνει τίποτα στα πρώτα τρία βαγόνια»
Συγκλονιστική είναι η μαρτυρία του δημάρχου Τεμπών Γιώργου Μανώλη: «Από τρία πρώτα βαγόνια δεν έχει μείνει τίποτα. Η μηχανή του τρένου βρέθηκε κάτω από τα βαγόνια. Οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν σε αυτά τα βαγόνια ήταν από 1200 μέχρι 1500 βαθμούς Κελσίου. Έλιωσαν τα σίδερα».
Ωστόσο συμπλήρωσε ότι «ευτυχώς που δεν έγινε δύο χιλιόμετρα μετά μέσα στις σύραγγες, εκεί θα είχαμε παρά πολύ πιο τραγικά γεγονότα».
Υπενθυμίζεται ότι η επιχείρηση απεγκλωβισμού των επιβατών διεξήχθη κάτω από δύσκολες συνθήκες, λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης των συρμών.
Σημειώνεται ότι στην επιβατική αμαξοστοιχία επέβαιναν 350 άτομα σύμφωνα με την ανακοίνωση της Hellenic Train.
Τα συστήματα ασφαλείας περιμένουν 23 χρόνια να τοποθετηθούν
Για την τραγωδία στα Τέμπη με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών τοποθετήθηκε ο υπάλληλος της εταιρείας Hellenic Train, Νίκος Κουτσιούκης ο οποίος μίλησε για φοβερή έλλειψη προσωπικού στον ΟΣΕ όταν ρωτήθηκε για το πόσοι σταθμάρχες ήταν και που την ώρα του φοβερού δυστυχήματος: «Το δυστύχημα θα γινόταν έτσι κι αλλιώς αν οφείλεται κάτι σε ανθρώπινο λάθος. Το ζήτημα είναι γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί τα βασικά έργα, ώστε να διασφαλίσουμε στο 200% την ασφάλεια της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών», συμπλήρωσε.
Σε μια σοβαρή καταγγελία για τη λειτουργία των τρένων στην γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη όπου συνέβη η τραγωδία, προχώρησε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ.
Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν. Αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως» ανέφερε ο Κώστας Γενηδούνιας μιλώντας στην ΕΡΤ.
Πρώτο θέμα στον διεθνή Τύπο
Εκτενείς είναι οι αναφορές στα ξένα ειδησεογραφικά δίκτυα για το τραγικό δυστύχημα στην Λάρισα.
Η σύγκρουση των δύο τρένων στην περιοχή Ευαγγελισμός, στη Λάρισα που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή του 36 άνθρωποι και να τραυματιστούν δεκάδες ακόμα, κάνει τον γύρω του κόσμου.
Στα ρεπορτάζ σημειώνονται οι μεγάλες προσπάθειες που καταβάλουν τα σωστικά συνεργεία για τον απεγκλωβισμό των επιβαινόντων η οποία όπως αναφέρεται γίνεται κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες στα εκτροχιασμένα βαγόνια.
Παράλληλα φιλοξενούνται δηλώσεις και μαρτυρίες επιβατών που έγιναν στα τοπικά μέσα.
Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες
Το γεγονός πως στα πρώτα βαγόνια η κατάσταση είναι τραγική, επιβεβαίωσε και μία επιβάτης. «Μπροστά οι φλόγες, ο καπνός, γινόταν χαμός, πρέπει να είναι πάρα πολλά τα θύματα, τουλάχιστον τραυματίες», είπε αρχικά η γυναίκα μιλώντας στο MEGA.