Είναι κοινή η καχυποψία και συχνές οι αμφιβολίες των υποψηφίων αγοραστών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών για την ακρίβεια των τεχνικών στοιχείων και εν γένει για το «παρελθόν» ενός προϊόντος που διαθέτουν στις εκθέσεις και στις ιστοσελίδες τους οι εταιρείες εμπορίας και οι εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι. Μεγάλη έρευνα που διενήργησε στη Γαλλία η Γενική Διεύθυνση Κατανάλωσης, Ανταγωνισμού και Καταπολέμησης της Απάτης (DGCCRF) έδειξε ότι η καχυποψία των καταναλωτών δεν είναι αβάσιμη. Και ότι οι αμφιβολίες τους για την ειλικρίνεια των πωλητών δεν είναι αδικαιολόγητες.
Η DGCCRF (πρόκειται για υπηρεσία του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών που έχει ως αποστολή να επιβλέπει την τήρηση των νόμων και των συναλλακτικών κανόνων από τις επιχειρήσεις) διενήργησε έρευνα σε 2.200 επιχειρήσεις αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, καινούργιων και μεταχειρισμένων, με φυσικές εκθέσεις ή/και με πλατφόρμες ηλεκτρονικών πωλήσεων. Η έρευνα διήρκεσε ενάμιση χρόνο, έως το Μάρτιο του 2022.
Δύο στους τρεις παρατυπούν
Σε δύο από τις τρεις επιχειρήσεις που ελέγχθηκαν εντοπίστηκαν «ανωμαλίες», που ξεκινούσαν από τη δημοσιοποίηση ελλιπών ή εσφαλμένων ή και παραποιημένων τεχνικών στοιχείων που αφορούσαν το όχημα, μέχρι τη (δήθεν) υποχρεωτική πώληση επιπλέον υπηρεσιών στον καταναλωτή.
Ο εντοπισμός παρατυπιών ή σοβαρών παρανομιών σε τόσο μεγάλη συχνότητα δεν σημαίνει ότι δύο στις τρεις επιχειρήσεις στο σύνολο του κλάδου αυτοκνήτου στη Γαλλία κοροϊδεύουν με τον ένα ή άλλο τρόπο τους πελάτες τους. «Μια τέτοια αναλογία παραβατών του νόμου εξηγείται από το γεγονός ότι οι έλεγχοι ήταν στοχευμένοι και πραγματοποιήθηκαν σε συγκεκριμένες εταιρείες έπειτα από αναφορές ή καταγγελίες των καταναλωτών, έπειτα από ταυτοποίηση που διενήργησαν ελεγκτές της υπηρεσίας μας», εξήγησε ένας εκπρόσωπος της DGCCRF.
Οι ελεγκτές της DGCCRF συνέταξαν συνολικά 320 αναφορές για την τέλεση ποινικών αδικημάτων και 170 εκθέσεις για την επιβολή διοικητικών προστίμων. «Τα περισσότερα αδικήματα αφορούν την παραπλανητική προέλευση ενός μεταχειρισμένου οχήματος, η αναφορά του οποίου πρέπει υποχρεωτικά να αναφέρεται στον υποψήφιο αγοραστή. Διότι το όχημα μπορεί να προέρχεται από εταιρεία ενοικίασης ή από Σχολή Οδήγησης. Μπορεί επίσης να έχει υποστεί μεγάλες ζημιές και να έχει επισκευαστεί», σημειώνει ο εκπρόσωπος της DGCCRF.
Η αναφορά σε ένα προηγούμενο ατύχημα στο οποίο ενεπλάκη ένα όχημα, η χρήση του από υποψηφίους οδηγούς ή η ένταξή του σε στόλο εταιρείας ενοικιάσεων είναι βέβαια στοιχεία που αποθαρρύνουν έναν υποψήφιο αγοραστή και συμπιέζουν την τιμή πώλησης του οχήματος. Γι’ αυτό κάποιοι επαγγελματίες προτιμούν να αποκρύψουν ή να τροποποιήσουν την προέλευση του οχήματος και να το βαπτίσουν «από πρώτο χέρι», ώστε να ορίσουν υψηλότερη τιμή.
Μια από τις κοινότοπες παρατυπίες είναι να παρουσιαστεί ως καινούργιο ένα όχημα επίδειξης που χρησιμοποιεί η εταιρεία. Συχνό είναι επίσης το «σβήσιμο» χιλιομέτρων από το οδόμετρο. Κατά τη διάρκεια της έρευνας που διενήργησε η DGCCRF εντοπίστηκε μείωση 121.000 χιλιομέτρων από τη συνολική απόσταση που είχε διανύσει ένα αυτοκίνητο.
«Καπέλο» από 200 έως 1.200 ευρώ
Άλλες συχνές παραβάσεις που εντοπίστηκαν αφορούν προαιρετικές χρεώσεις τις οποίες οι επιχειρήσεις εμφανίζουν ως υποχρεωτικές για την πώληση ενός οχήματος. Ορισμένοι διανομείς προσθέτουν και τιμολογούν διαδικασίες εγγραφής στα μητρώα του υπουργείου Μεταφορών ή υπηρεσίες ασφάλισης του οχήματος σε θυγατρική επιχείρηση ή σε συνεργαζόμενο μ’ αυτήν ασφαλιστή.
«Παρόμοιες υπηρεσίες που υποτίθεται ότι διευκολύνουν τον αγοραστή μπορούν να αυξήσουν την τιμή ενός καινούργιου ή μεταχειρισμένου οχήματος από 200 έως 1200 ευρώ», διευκρινίζει ο εκπρόσωπος Τύπου της DGCCRF.
Ανάλογες επιβαρύνσεις επιβάλλουν κάποιοι και στο περίφημο «κόστος προετοιμασίας» των οχημάτων, που στη Γαλλία συμπεριλαμβάνεται κανονικά στην τελική τιμή πώλησης. Η έρευνα εντόπισε ουκ ολίγα περιστατικά διανομέων που προσθέτουν επιπλέον προϊόντα (γεμάτο ρεζερβουάρ καυσίμου, πατάκια, εφεδρικούς λαμπτήρες και άλλα μικροαξεσουάρ) για να παραφουσκώσουν το λογαριασμό.
Οι ερευνητές του γαλλικού υπουργείου εντόπισαν επίσης συχνές παραβιάσεις των κανόνων που διέπουν τη χρηματοδότηση της αγοράς οχημάτων. Έτσι ο πελάτης μπορεί να αναγκαστεί να επιλέξει το χρηματοδοτικό πρόγραμμα του επαγγελματία που του πωλεί το όχημα με αντάλλαγμα μια πρόσθετη εγγύηση χρόνου ή χιλιομέτρων, ένα συμβόλαιο οδικής βοήθειας ή ένα ασφαλιστικό συμβόλαιο. Τα επιτόκια όμως που θα κληθεί να καταβάλει στον πωλητή θα είναι πολύ υψηλότερα από αυτά των συμβατικών τραπεζών για τον ίδιο τύπο πίστωσης.
Κερδοσκοπική ασάφεια
Οι ερευνητές της DGCCRF εντόπισαν επίσης πολλές περιπτώσεις αμέλειας εκ μέρους των επιχειρήσεων πώλησης οχημάτων και ετοιμάζεται να διαβιβάσει σύντομα τις παρατηρήσεις και τις αξιολογήσεις της στις επαγγελματικές ομοσπονδίες της Γαλλίας.
«Είναι προφανές ότι η μερική ή εσφαλμένη πληροφόρηση του πελάτη έχει ως στόχο να δημιουργήσει μια ασάφεια γύρω από τη συναλλαγή, προς όφελος βέβαια του πωλητή. Οι καταναλωτές θα πρέπει να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο όταν πρόκειται να αγοράσουν καινούργιο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα. Για την αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων μπορούν να συμβουλευτούν το HistoVec, την ιστοσελίδα του υπουργείου Εσωτερικών που παραθέτει το ιστορικό όλων των οχημάτων», σημειώνει στον «Figaro» η Βαλερί Κολέ.
Η ρεπόρτερ της εφημερίδας υπενθυμίζει ότι παλαιότερες έρευνες που είχε διενεργήσει το Τμήμα Ανταγωνισμού και Υποθέσεων Καταναλωτή του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τις πωλήσεις καινούργιων (το 2011) και μεταχειρισμένων (το 2019) αυτοκινήτων, είχαν αποκαλύψει πολλές ανάλογες παρατυπίες και σοβαρά ποινικά αδικήματα.