Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ομογενειακά σχολεία σε Κωνσταντινούπολη και Ίμβρο κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠαΣοΚ. Η ερώτηση έρχεται σε συνέχεια της συνάντησης του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη, με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και εκπροσώπους της ελληνικής κοινότητας στην Κωνσταντινούπολη τον Ιανουάριο. Τα ομογενειακά σχολεία στην Κωνσταντινούπολη και την Ίμβρο αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα, τα οποία ετέθησαν υπόψιν του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής κατά την επίσκεψή του εκεί, για την εορτή των Θεοφανίων. Το πιο σοβαρό πρόβλημα αφορά στο ζήτημα των απολυτηρίων για τους Έλληνες αποφοίτους των σχολείων αυτών και την ανάγκη ρύθμισης του θέματος με αναδρομική ισχύ.
Τα προβλήματα
Όπως αναφέρεται στην ερώτηση «το κύριο πρόβλημα είναι ότι τα πιστοποιητικά αυτά δεν αναγνωρίζονται πουθενά εκτός Ελλάδος ως απολυτήριο λυκείου, γιατί δεν είναι απολυτήριο αλλά ένα πιστοποιητικό. Αυτό σημαίνει ότι για να συνεχίσει κάποιος τις σπουδές του σε τριτοβάθμιο ίδρυμα μπορεί να το κάνει μόνο στην Ελλάδα. Οι μαθητές αυτοί δεν λαμβάνουν από πουθενά απολυτήριο Λυκείου. Το Τουρκικό κράτος δεν τους επιτρέπει να πάρουν τουρκικό απολυτήριο σε μαθητές μη Τούρκους πολίτες που σπουδάζουν σε ομογενειακά σχολεία. Για τον λόγο αυτόν ζητείται να μπορούν οι μαθητές είτε αυτόματα μετά τη φοίτησή τους στα ομογενειακά σχολεία είτε μετά από κάποιου είδους εξετάσεις, να λαμβάνουν κανονικό ελληνικό απολυτήριο Λυκείου.»
Ένα ακόμα σοβαρό πρόβλημα, όπως επισημαίνεται στην ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας «είναι η έγκαιρη ανακοίνωση των ονομάτων των αποσπασμένων εκπαιδευτικών στην Τουρκία, διότι αυτοί διέπονται από το ειδικό καθεστώς που ορίζουν τα μορφωτικά πρωτόκολλα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες έως ότου δοθεί η άδεια να εργαστούν στα ομογενειακά σχολεία. Η τυχόν καθυστέρηση εισόδου στα σχολεία δημιουργεί και περαιτέρω σοβαρό ζήτημα στην έκδοση άδειας παραμονής τους στη χώρα»
Επίσης, ζητείται να διερευνηθεί από το Υπουργείο Παιδείας το περιθώριο ενίσχυσης των σχολικών υποδομών και κυρίως των εργαστηρίων τους.
Η υπουργός Παιδείας καλείται να απαντήσει σε 4 ερωτήσεις
-Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για να ισχύσει αναδρομικά η ρύθμιση του άρθρου 16 του νόμου 4713/2020, που ορίζει ότι: «τα πιστοποιητικά σπουδών που χορηγούνται στους μαθητές ελληνικής υπηκοότητας από τα ομογενειακά σχολεία Κωνσταντινούπολης και το Ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Ίμβρου είναι ισότιμα προς τα απολυτήρια Γυμνασίου και Λυκείου της ημεδαπής», όπως ζητείται;
-Η λήψη απολυτηρίου των αποφοίτων των ομογενειακών σχολείων Κωνσταντινούπολης και Ίμβρου με το Ελληνικό απολυτήριο Γυμνασίου και Λυκείου θα τους δίνει τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Τουρκία ή και στις χώρες της ΕΕ;
-Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε να γίνεται έγκαιρα η απόσπαση των εκπαιδευτικών στην Τουρκία, διότι αυτοί διέπονται από ειδικό καθεστώς και απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες έως ότου δοθεί η άδεια να εργαστούν στα ομογενειακά σχολεία και η καθυστέρηση εισόδου στα σχολεία δημιουργεί ζήτημα για την άδεια παραμονής τους στη χώρα;
-Προτίθεστε να εξετάσετε την ουσιαστική περαιτέρω ενίσχυση των σχολικών υποδομών και των εργαστηρίων των σχολείων που είναι αναγκαίες για την εύρυθμη λειτουργία τους;