Αν και έχει ταυτιστεί με τον χαλβά, το ταχίνι είναι το προϊόν που αυξάνει τα οικονομικά μεγέθη της βορειοελλαδίτικης βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, η οποία στα 100 χρόνια από την ίδρυσή της στοχεύει να φτάσει – και να ξεπεράσει – τα 100 εκατ. ευρώ τζίρο.
«Το 2022 κάναμε ιστορικό ρεκόρ τζίρου ξεπερνώντας στα 93 εκατ. ευρώ» δήλωσε ο κος Ελευθέριος Χαΐτογλου, marketing director της εταιρείας, στο πλαίσιο της συνάντησης με δημοσιογράφους για τη νέα δράση Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του Μακεδονικού Χαλβά με την ονομασία «Δευτέρα Καθαρά» που έχει ως στόχο να ευαισθητοποιήσει το κοινό γύρω από τις βιώσιμες πρακτικές και την ανακύκλωση.
Το ενδιαφέρον είναι πως κατά τον κο Χαΐτογλου η αύξηση του τζίρου δεν προήλθε από τις ανατιμήσεις των προϊόντα της εταιρείας, που είναι γνωστή για το σήμα της «Μακεδονικός Χαλβάς», αλλά «οφείλεται κατά 80% στην ενίσχυση των όγκων και ακόμα περισσότερο σε αύξηση των εξαγωγών, τόσο στα κλασσικά προϊόντα μας, όπως το ταχίνι, όσο και σε προϊόντα που έχουμε βγάλει ειδικά για αγορές εξωτερικού».
Το αμερικάνικο όνειρο
Απ’ όταν τα τρία αδέλφια, ο Κωνσταντίνος, ο Ελευθέριος και ο Σάββας Χαΐτογλου άνοιξαν στην πλατεία Άθωνος, στο κέντρο της παλαιάς Θεσσαλονίκης, ένα μικρό ζαχαροπλαστείο, συνεχίζοντας την παράδοση του παππού τους Νίκου, που από τον 19ο αιώνα έφτιαχνε και πουλούσε χαλβά, έχουν περάσει 99 χρόνια.
Το 2022 ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της επιχείρησης, που οι πωλήσεις του εξωτερικού ξεπέρασαν τις αντίστοιχες της εσωτερικής αγοράς, φθάνοντας στο 52% του τζίρου της Αφοί Χαΐτογλου.
«Γη της επαγγελίας» για τις εξαγωγές της εταιρείας είναι η Αμερική που εισφέρει περίπου το 20% του εξαγωγικού τζίρου.
Είναι ενδεικτικό ότι πρόσφατα η εταιρεία διεύρυνε την παρουσία της επί αμερικανικού εδάφους εισερχόμενη στο σύνολο του δικτύου καταστημάτων της Walmart, της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής στον κόσμο.
Όπως εξήγησε ο κ. Χαΐτογλου «αυτά τα αποτελέσματα δεν είναι συγκυριακά αλλά βασίζοντας στη στοχευμένη στρατηγική των τελευταίων ετών της εταιρείας η οποία εστιάζει σε δύο πυλώνες: την εξωστρέφεια αλλά και το “χτίσιμο” σταθερών συνεργασιών τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο.»
Το 40% του χαλβά πωλείται την Καθαρά Δεύτερα
Παρότι η «Μακεδονοπούλα», το σήμα κατατεθέν της εταιρείας, που διακόσμησε την πρώτη συσκευασία «Μακεδονικού Χαλβά» σε λιθογραφημένο κουτί από λευκοσίδηρο, έχει «γράψει» πολλά χιλιόμετρα στις αγορές του εξωτερικού, η Καθαρά Δευτέρα και κατ’ επέκταση η Σαρακοστή είναι οι καλύτερες περίοδοι για την Αφοί Χαΐτογλου.
Όπως ανέφερε στον ΟΤ ο κος Χαΐτογλου, μόνο την Καθαρά Δεύτερα οι πωλήσεις του χαλβά αντιστοιχούν στο 40% του τζίρου του προϊόντος, ενώ συνολικά κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής πραγματοποιείται το 50% των συνολικών πωλήσεων.
Για εφέτος ο κος Χαΐτογλου είναι αισιόδοξος ότι παρά τις πληθωριστικές πιέσεις οι Έλληνες θα τιμήσουν το έθιμο και θα φάνε χαλβά τη Σαρακοστή χωρίς… εκπτώσεις.
Σημειώνεται ότι στον επώνυμο χαλβά και στο επώνυμο ταχίνι η εταιρεία κατέχει ηγετικά μερίδια στην ελληνική αγορά πολύ υψηλότερα σε σχέση με τον δεύτερο «παίκτη».
Πάντως, εντός και εκτός, ο τζίρος από το χαρτοφυλάκιο ιδιωτικής ετικέτας που παράγει για τρίτους η Αφοί Χαΐτογλου αντιστοιχεί στο 50% των συνολικών της εσόδων. Ειδικότερα στην ελληνική αγορά τα έσοδα από τα private label διαμορφώνονται κάτω από το 30%, ενώ συμπεριλαμβάνοντας και τις διεθνείς συνεργασίες αγγίζουν το 50%.
Η ολική επαναφοράτων οικονομικών μεγεθών
Ωστόσο, δεν ήταν πάντα όλα ρόδινα στα σχεδόν 100 χρόνια της επιχειρηματικής δράσης της επιχείρησης, που απασχολεί περίπου 400 άτομα και είναι μακράν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σουσαμιού στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας πάνω από 20.000 τόνους σουσάμι (σ.σ. προέρχεται από την Αιθιοπία, όπως είπε ο κος Χαΐτογλου).
Μέχρι να φτάσει να συμφωνήσει με όλες τις τράπεζες, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2019, ο υψηλός δανεισμός κόντεψε να την «πνίξει».
Ο δανεισμός της τάξης των 130 εκατ. ευρώ, που αναλήφθηκε προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι εκτεταμένες επενδύσεις τις οποίες έχει υλοποιήσει η εταιρεία στις μονάδες παραγωγής της, διευθετήθηκε και «αυτή η εξέλιξη μας απελευθέρωσε ώστε να εστιάσουμε στην αύξηση των πωλήσεων σε προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία και έτσι ξεπεράσαμε τα 83 εκατ. ευρώ πωλήσεων το 2021 και τα 93 εκατ. ευρώ το 2022» ανέφερε ο κος Χαΐτογλου.
«Ταυτόχρονα μειώσαμε το δανεισμό μας, ο οποίος το 2022 ήταν 110 εκατ. ευρώ και αυξήσαμε το EBITDA μας το οποίο το 2021 ξεπέρασε τα 14 εκατ. ευρώ» σημείωσε.
Αναφορικά με τα κέρδη της οικογενειακής επιχείρησης που εξάγει σε 50 χώρες σε όλο τον κόσμο, η αύξηση του τζίρου συνοδεύεται «από ένα υγιές margin, το οποίο το 2022 συμπιέστηκε λόγω των αυξήσεων στα λειτουργικά κόστη. Ωστόσο έχουμε μπει σε μια πορεία θετικών αποτελεσμάτων και πιστεύουμε ότι το 2023 θα είναι μια εξίσου ανοδική χρονιά», όπως ανάφερε ο κ. Χαΐτογλου.
Εκτός από τα προϊόντα σησαμιού, η εταιρεία δραστηριοποιείται παράγοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων. Μαρμελάδες, πραλινάτες, λουκούμια, γκοφρέτες-πουράκια, συμπληρώνουν έναν μακρύ κατάλογο ειδών διατροφής για το ευρύ καταναλωτικό κοινό.
Ιστορική διαδρομή
- Ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη.
- Το 1932, δημιουργείται σημαντική, για τα δεδομένα της εποχής, βιομηχανική εγκατάσταση στη οδό Δάμωνος, μεταξύ του παλαιού και του νέου σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης.
- Το 1962, με αξιοσημείωτη διορατικότητα, επιλέγεται η περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης ως τόπος μετεγκατάστασης της εταιρείας.
- Το 1974, η εταιρεία αποκτά εξαγωγικό προσανατολισμό, με αιχμή του δόρατος τον «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΧΑΛΒΑ», ο οποίος κάνει την εμφάνισή του για πρώτη φορά στις αγορές του εξωτερικού.
- Το 1985, η επιχείρηση μετατρέπεται στη σημερινή ανώνυμη βιομηχανική και εμπορική εταιρεία με την επωνυμία «ΑΦΟΙ ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ ΑΒΕΕ», που αποτελεί τη συνέχεια της «ΑΦΟΙ ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ Ο.Ε.».
- Το 1994, την 70η από την ίδρυσή της επέτειο, η εταιρεία θέτει σε λειτουργία την καινούργια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής χαλβά, η οποία καλύπτει 12.000 τ.μ.
- Το 1997, προωθεί στην αγορά ένα νέο προϊόν, το χαλβά με επικάλυψη σοκολάτας. Παράλληλα η εταιρεία πιστοποιείται από τον ΕΛΟΤ σχετικά με την εφαρμογή συστήματος διασφάλισης ποιότητας κατά το πρότυπο EN ISO 9002. Την ίδια χρονιά συνδέει τα εργοστάσια παραγωγής της με το φυσικό αέριο και συγκαταλέγεται έτσι ανάμεσα στις 3 πρώτες επιχειρήσεις στην Ελλάδα που συνδέονται με το δίκτυο φυσικού αερίου.– Το 2000, η εταιρεία πιστοποιείται από τον ΕΛΟΤ σχετικά με την εφαρμογή συστήματος περιβαλλοντικής διαχείρισης κατά το πρότυπο EN ISO 14001.
- To 2002, τίθεται σε λειτουργία η μονάδα παραγωγής γκοφρέτας πουράκι κι ένα καινούργιο προϊόν ξεκινά την, εξαγωγική αρχικά, πορεία του με την επωνυμία TWISTIES, σε μεγάλη ποικιλία γεύσεων.
- Το 2003, γίνεται αναβάθμιση του συστήματος διασφάλισης ποιότητας και η εταιρεία πιστοποιείται από τον ΕΛΟΤ για την εφαρμογή συστήματος διασφάλισης ποιότητας κατά το πρότυπο EN ISO 9001.
- Το 2004, ξεκινά η λειτουργία της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και η παραγωγή παρθένου σησαμελαίου, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
- Το 2007, ολοκληρώνεται η παραγωγική εγκατάσταση της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και συσκευασίας ταχινιού.
- Το 2008, η εταιρεία απέσπασε μια πολύ σημαντική διάκριση, για το Παρθένο Σησαμέλαιο. Το Διεθνές Ινστιτούτο Γεύσης & Ποιότητας (International Taste & Quality Institute) που είναι σημαντικός και ανεξάρτητος φορέας, αποτελούμενος από Σεφ και Γευσιγνώστες.