Ο Αστον Κούτσερ δεν είναι γνωστός μόνο ως ηθοποιός αλλά και ως ο ιδρυτής της εταιρείας τεχνολογίας «Thorn» η οποία δημιουργήθηκε με σκοπό την καταπολέμηση της παιδικής πορνογραφίας.
Η εταιρεία αυτή και ο ιδρυτής της ήρθαν ξανά την Τετάρτη 11 Ιανουαρίου στο προσκήνιο της επικαιρότητας καθώς οι βέλγοι δικαστές που ερευνούν τυχόν αξιόποινη συμπεριφορά της Εύας Καϊλή στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο, έθεσαν στο μικροσκόπιό τους τις επαφές της με τον Αστον Κούτσερ.
Και αυτό γιατί η Ελληνίδα ευρωβουλευτής προτείνοντας την ψήφιση ενός νέου νόμου για τον έλεγχο των ηλεκτρονικών συνδιαλλαγών (chat), με σκοπό την αναζήτηση αρχείων παιδικής πορνογραφίας είχε εξάρει τη συμβολή της εταιρείας τεχνολογίας «Thorn».
Ποια είναι όμως αυτή η εταιρεία, πως δραστηριοποιείται και τι ξέρουμε για αυτήν;
Η «Thorn» είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την καταπολέμηση της σεξουαλικής εκμετάλλευσης εφήβων και παιδιών. Ιδρύθηκε το 2009 από την Ντέμι Μουρ και τον Αστον Κούτσερ ως DNA Foundation, με αποστολή την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων και μετονομάστηκε σε «Thorn» το 2012 μετά τον χωρισμό του ζευγαριού. Στόχος του ήταν να ενσωματώσει καλύτερα την τεχνολογία στο αγώνα κατά της εμπορίας ανθρώπων.
Με την υποστήριξη της Microsoft
«Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις δεξιότητές μας για καλό σκοπό», δήλωσε ο Federico Gomez Suarez, υπεύθυνος προγραμμάτων σε επιχειρήσεις της Microsoft ο οποίος έχει εργαστεί εθελοντικά Thorn, με την υποστήριξη της Microsoft.
Το έργο της ομάδας επικεντρώθηκε στο πώς να βοηθήσει τις αρχές να εντοπίσουν τα εξαφανισμένα ή εκμεταλλευόμενα παιδιά που εμφανίζονται σε αγγελίες συνοδών. Στόχος τους η δημιουργία ενός προγράμματος για τη γρήγορη ταξινόμηση των δεκάδων χιλιάδων εικόνων το συντομότερο δυνατό που να δίνει απάντηση σε πολλά ερωτήματα.
«Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα πρόγραμμα που θα μπορεί να ρωτάει γρήγορα: «Είναι αυτό το παιδί σε πολλές αγγελίες; Έχει η διαφήμιση κείμενο; Υπάρχουν άλλες διαφημίσεις με παρόμοιο κείμενο; Αν ναι, είναι πιθανό να έχουν φτιαχτεί από το ίδιο άτομο;»» δήλωσε ο κ. Gomez Suarez το 2017.
Όπως ανέφεραν την ίδια περίοδο οι New York Times, η ομάδα του Thorn συγκέντρωσε γνώσεις μιλώντας με θύματα εμπορίας παιδιών που είχαν εργαστεί στην πορνεία, και έτσι δημιούργησαν το πρώτο της εργαλείο, που ονομάζεται Spotlight.
«Μερικές φορές τα παιδιά αναγκάζονταν να γράφουν τις δικές τους αγγελίες συνοδείας για να πουλήσουν τον εαυτό τους», δήλωσε η Julie Cordua, διευθύνουσα σύμβουλος της Thorn.
Πώς λειτουργεί το Spotlight
Αυτό γύρω από το οποίο δούλεψε η ομάδα ήταν το αν μπορεί να αναλύσει τη γραφή μιας διαφήμισης. Στην περίπτωση δηλαδή που υπάρχουν εκατό διαφημίσεις και ανάμεσα σε αυτές υπάρχει κάποια που έχει γραφτεί από ένα παιδί, αν αυτή θα μπορούσε να εντοπιστεί τρέχοντας αλγόριθμους.
Το Spotlight, λέει ο Thorn, χρησιμοποιείται πλέον σε περισσότερες από 1.200 υπηρεσίες δίωξης σε ολόκληρη τη χώρα και τον Καναδά. Ένα άλλο προϊόν της Thorn, το Solis, χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό παιδιών των οποίων οι εικόνες διανέμονται στο σκοτεινό διαδίκτυο.
Ο Juan Reveles του αστυνομικού τμήματος του Anaheim διευθύνει την ειδική ομάδα για την εμπορία ανθρώπων της κομητείας Orange από το 2014 και, τα τελευταία τρία χρόνια, η ειδική ομάδα λέει ότι έχει χρησιμοποιήσει το Spotlight για την επίλυση περισσότερων από 100 ερευνών για εμπορία ανθρώπων.
«Το Spotlight συμπυκνώνει πολλές από τις πληροφορίες που υπάρχουν σε ιστότοπους όπως το Backpage σε μια μορφή που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πιο εύκολα για να εντοπίσουμε τους ανθρώπους πιο γρήγορα», δήλωσε ο κ. Reveles.
«Η καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών δεν είναι κάτι το επικερδές»
Η κ. Cordua δήλωσε ότι η τεχνολογία που χρησιμοποιεί η οργάνωση υπάρχει ήδη σε κάποιο βαθμό. Ωστόσο, κανείς δεν έχει καταβάλει την προσπάθεια να τη χρησιμοποιήσει για την καταπολέμηση ζητημάτων όπως η εμπορία ανθρώπων και η σεξουαλική κακοποίηση παιδιών και εφήβων, «επειδή αυτό δεν είναι επικερδές».
«Εάν ο πελάτης σας είναι ένα παιδί που βρίσκεται σε κίνδυνο και τραύμα και έχετε την τεχνολογία, δεν έχετε πραγματικά το κίνητρο να τη χρησιμοποιήσετε», δήλωσε η κ. Cordua και συνέχισε: «Αυτό που θέλουμε είναι να αλλάξουμε το παιχνίδι».
Η Thorn έχει επαναχρησιμοποιήσει και εργάζεται για τη βελτίωση των ίδιων εργαλείων επεξεργασίας φυσικής γλώσσας που χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να διαφημίζουν παπούτσια ή εστιατόρια. Επιπλέον, η Thorn χρησιμοποιεί ανάλυση δικτύων, παρόμοια με τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται σε υποθέσεις τρομοκρατίας ή απάτης.
«Αν κοιτάζετε τις διαφημίσεις συνοδών και κάποιος πωλείται, θέλετε να ξέρετε ‘Είναι αυτό το άτομο μόνο του ή μήπως είναι μέρος μιας ομάδας πέντε ατόμων που ελέγχονται από τον ίδιο διακινητή;». δήλωσε η κα Cordua.
Οι στρατηγικές που διαφοροποιούν το προφίλ των δραστών παιδικής πορνογραφίας
Στο επίκεντρο του έργου της Thorn βρίσκονται έρευνες που έχουν γίνει από επαγγελματίες υγείας οι οποίοι έχουν εργαστεί τόσο με θύματα όσο και με δράστες. Με βάση αυτή την έρευνα, η Thorn πειραματίστηκε με ειδοποιήσεις που εμφανίζονται στις μηχανές αναζήτησης όταν οι άνθρωποι αναζητούν περιεχόμενο σεξουαλικού περιεχομένου για παιδιά.
Οι στρατηγικές μπορεί να ποικίλλουν ανάλογα με το κοινό: Υπάρχουν διαφορές μεταξύ κάποιου που κακοποιεί ένα παιδί- κάποιου που κακοποιεί ένα παιδί, το καταγράφει και το μοιράζεται στο διαδίκτυο – και κάποιου που εμπορεύεται περιεχόμενο κακοποίησης αλλά δεν έχει ποτέ κακοποιήσει παιδί.
«Αυτές οι γνώσεις επηρεάζουν πολλά από τα μηνύματά μας, δήλωσε η κ. Cordua. «Αν είστε κάποιος που καταναλώνει περιεχόμενο κακοποίησης αλλά δεν έχει κακοποιήσει ακόμη παιδί, θέλω να σας προσεγγίσω και να σας κάνω να σταματήσετε πριν χειροτερέψει το πράγμα».
Τι αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «μόνο το 2021 αναφέρθηκαν 85 εκατομμύρια εικόνες και βίντεο παγκοσμίως που απεικονίζουν σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, ενώ υπάρχει πολύ περισσότερο υλικό που δεν έχει αναφερθεί· αυτό δείχνει ότι η σεξουαλική κακοποίηση παιδιών είναι φαινόμενο που έχει πάρει μεγάλη έκταση.
Το πρόβλημα επιδεινώθηκε λόγω της πανδημίας COVID-19: σύμφωνα με το ίδρυμα Internet Watch, οι αναφορές επιβεβαιωμένης σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών αυξήθηκαν κατά 64 % το 2021 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Το ισχύον σύστημα, που βασίζεται στον εθελοντικό εντοπισμό και την εθελοντική αναφορά περιστατικών από τις εταιρείες, αποδείχθηκε ανεπαρκές για την αποτελεσματική προστασία των παιδιών και, σε κάθε περίπτωση, δεν θα είναι πλέον σε λειτουργία μόλις παύσει να ισχύει η ενδιάμεση λύση που εφαρμόζεται σήμερα.
Έως και το 95 % όλων των περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών που αναφέρθηκαν το 2020 προήλθε από μία εταιρεία, παρά τα σαφή στοιχεία που αποδεικνύουν ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο μία πλατφόρμα».