Αναταράξεις στις αερομεταφορές προκαλούν οι νέοι περιορισμοί που επιβάλλονται σταδιακά στους ταξιδιώτες από την Κίνα σε μια σειρά κρατών.
Διαβάστε επίσης: Κορωνοϊός: Οι 3 λόγοι που η Kraken χτυπά παγκόσμιο συναγερμό
Η έξαρση των κρουσμάτων του κορωνοϊού έχει δημιουργήσει παγκόσμια ανησυχία δημιουργώντας ένα déjà vu αντιδράσεων, μπροστά στον κίνδυνο άγνωστων παραλλαγών του ιού. Με την Air China να ανεβάζει το τελευταίο διάστημα στροφές, αποκαθιστώντας μέρος της διασυνδεσιμότητας της Κίνας με την Ευρώπη, η Ε.Ε. προχώρησε σε συστάσεις για χρήση μάσκας, αρνητικό τεστ Covid και τυχαίους δειγματοληπτικούς ελέγχους.
Η χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών στην Κίνα από τις 8 Ιανουαρίου, σε συνδυασμό με τις ελάχιστες επίσημες πληροφορίες για την πορεία της πανδημίας, έχει χτυπήσει παγκόσμιο καμπανάκι. Η επανεκκίνηση της κινεζικής αγοράς για την Αθήνα με τη νέα σύνδεση Αθήνα-Σανγκάη να έχει κάνει το ντεμπούτο της στις 22 Δεκεμβρίου, η ελληνική κυβέρνηση έσπευσε χθες να υιοθετήσει τις ευρωπαϊκές συστάσεις.
Ειδικότερα, θα είναι απαραίτητο αρνητικό τεστ COVID-19 το οποίο θα πραγματοποιηθεί το αργότερο 48 ώρες πριν την αναχώρηση από την Κίνα, καθώς και η χρήση μάσκας υψηλής προστασίας. Η επόμενη φουρνιά επιβατών από την ασιατική χώρα, που θα φτάσουν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», την επόμενη Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου, θα πρέπει λοιπόν να ακολουθήσουν τα νέα μέτρα.
Στόχος το άνοιγμα στις αγορές Ασίας και Μέσης Ανατολής
Προ πανδημίας η Κίνα ήταν μία ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά για το αεροδρόμιο της Αθήνας. Η επιβατική κίνηση μεταξύ της Αθήνας και των βασικών κινεζικών πόλεων το 2018 σημείωσε άνοδο 65%. Συγκεκριμένα, από 108.613 επιβάτες που διακινήθηκαν (απευθείας ή με ενδιάμεση στάση) το 2017, έφτασαν τις 179.560 το 2018. Ο δε αριθμός επιβατών που έφτασαν απευθείας στην Αθήνα υπερτριπλασιάσθηκε μέσα σε ένα έτος, από 19.413 τον Σεπτέμβριο του 2017 σε 50.369 το 2018 (ποσοστιαία αύξηση περίπου 365%).
Μάλιστα, το 2019, κατατάχθηκαν στη 15η θέση μεταξύ των 20 κορυφαίων αγορών διεθνών επιβατών για το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η δυναμική αυτή εξανεμίστηκε φυσικά με το χτύπημα της πανδημίας. Στόχος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για το 2023 είναι οι αγορές της Ασίας, με την Ινδία να βρίσκεται σε προτεραιότητα, αλλά και της Μέσης Ανατολής.
Τι κάνουν οι άλλες χώρες;
Πριν, ακόμα, από τις συστάσεις της Ε.Ε. η διεθνής ανησυχία είχε ωθήσει αρκετές χώρες να λάβουν προληπτικά μέτρα για την αποφυγή της εξάπλωσης του κορωνοϊού από τους ταξιδιώτες που προέρχονται από την Κίνα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ιαπωνία, το Ισραήλ, η Ιταλία, πρωτοστάτησαν στην καθιέρωση αρνητικού τεστ, ακολούθησαν η Νότια Κορέα, η Γαλλία και η Βρετανία. Μάλιστα, η Γαλλία κάλεσε και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες να λάβουν προληπτικά μέτρα για τους Κινέζους ταξιδιώτες. Η Ισπανία, με τη σειρά της, ζητεί «αρνητικό τεστ» ή «πιστοποιητικό πλήρους εμβολιασμού».
Η Γερμανία αν και αρχικά εισηγήθηκε τη δημιουργία ενός παρατηρητηρίου παραλλαγών της Covid στα αεροδρόμια, άλλαξε τελικά γραμμή πλεύσης και υιοθέτησε τις ευρωπαϊκές συστάσεις, όπως έπραξε και η Σουηδία. Η επαναφορά περιοριστικών μέτρων αλλάζει και πάλι τα δεδομένα στα αεροπορικά ταξίδια, που έχουν μπει το τελευταίο εξάμηνο σε τροχιά κανονικότητας.
Αντιτίθενται στα τεστ αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια
Αντίθετοι στην επαναφορά των τεστ και τις συστάσεις της Ε.Ε. είναι οι φορείς των αερομεταφορών, επικαλούμενοι την αξιολόγηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC), που επιβεβαιώνει ότι η αύξηση των κρουσμάτων στην Κίνα δεν αναμένεται να επηρεάσει την επιδημιολογική κατάσταση στην Ευρώπη. Όπως υποστηρίζουν στην κοινή ανακοίνωσή τους, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), οι Airlines for Europe και Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), χαρακτηρίζοντας τις ευρωπαϊκές συστάσεις ως σπασμωδική αντίδραση, «ο συστηματικός έλεγχος με τεστ των εισερχόμενων από την Κίνα ταξιδιωτών δεν μπορεί να θεωρηθεί ένα μέτρο επιστημονικά επιβεβλημένο και βασισμένο σε εκτίμηση κινδύνου».
Αποδέχονται όμως ως εναλλακτική λύση τον έλεγχο των λυμάτων τόσο των αεροδρομίων, όσο και των αεροσκαφών που φτάνουν σε αυτά από την Κίνα, εφόσον υπάρξει μια λεπτομερής θεώρηση των τεχνικών και επιχειρησιακών πρακτικών προτού ληφθεί οποιαδήποτε σχετική απόφαση. Σημειώνουν δε ότι οποιαδήποτε δειγματοληψία θα πρέπει να διενεργηθεί από τις αρμόδιες υγειονομικές αρχές, καθώς το προσωπικό τόσο των αεροδρομίων όσο και των αεροπορικών εταιρειών δεν διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις.
Σε κάθε περίπτωση, οι φορείς των αερομεταφορών ζητούν εφόσον εφαρμοστούν οι εν λόγω συστάσεις, αυτό να γίνει τουλάχιστον με ομοιόμορφο τρόπο και σε πλήρη συμμόρφωση με τις προσθήκες που θα γίνουν στο Πρωτόκολλο της Ε.Ε. για την Ασφάλεια της Αεροπορίας.
Πηγή: Ot.gr