Συνολικές επενδύσεις 13,5 δισ. δολάρια σε αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων υπολογίζεται ότι πραγματοποίησαν οι έλληνες εφοπλιστές το 2022, κρατώντας την πρώτη θέση παγκοσμίως στις συναλλαγές αυτές.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, οι έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες συνολικής αξίας 7,9 δισ.δολ., που αντιστοιχούν σε 100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. dwt. Σε αριθμό πλοίων οι περισσότερες παραγγελίες τοποθετήθηκαν σε containerships (38 πλοία) και ακολουθούν τα bulkers (22 πλοία), τα δεξαμενόπλοια (18 πλοία) και τα LNG Carriers (14 πλοία).
Πάντως, το σύνολο των υπό ναυπήγηση ελληνόκτητων πλοίων είναι 230, μεταφορικής ικανότητας 18,4 εκατ. dwt και αξίας 20 δισ. δολ. Αποτελούν με όρους dwt το 8% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών. Εξ αυτών τα 45 είναι bulkers, τα 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships), τα 56 δεξαμενόπλοια, τα 36 LNG Carriers, τα 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) και τέσσερα διαφόρων άλλων τύπων.
Οσον αφορά τις αγοροπωλησίες πλοίων, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, το 2022 οι έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν 5,6 δισ. δολ. για αγορές 254 πλοίων από «δεύτερο χέρι». Σημειώνεται ότι το 2021 είχαν αγοράσει 375 πλοία επενδύοντας 7,5 δισ. δολ.
Η σύγκριση των στοιχείων του 2021 και του 2022 αποτυπώνει μία μείωση της δραστηριότητας των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στις αγορές πλοίων, ενώ παρέμειναν το ίδιο δραστήριοι στις πωλήσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι έλληνες πλοιοκτήτες αξιοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο την άνοδο των αξιών των πλοίων κυρίως στα δεξαμενόπλοια και βγαίνοντας ως πωλητές και εξασφάλισαν υψηλά κέρδη.
Πού επένδυσαν
Οι έλληνες πλοιοκτήτες το 2022, στις αγορές, εστίασαν περισσότερο στα δεξαμενόπλοια αποκτώντας115 έναντι 2,7 δισ. δολ. σε αντίθεση με το 2021 που εστίασαν στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου επενδύοντας 4,1 δισ. δολ. για αγορά 230 bulkers.
Αξίζει αν σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996, αλλά και επειδή τα γηραιότερα πλοία αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων (τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών είναι 635, 8,5% του ενεργού στόλου).
Συνεπώς σε μία έστω και περιορισμένη άνοδο της ζήτησης πετρελαίου, αναμένεται μία πολύ δυνατή αγορά ναύλων στα δεξαμενόπλοια δεδομένης της μείωσης του ενεργού στόλου. Και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου η αύξηση του στόλου είναι ελεγχόμενη, καθώς τα υπό παραγγελία πλοία αποτελούν το 6,8% του εν ενεργεία στόλου.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»