Ακτιβισμός, βιωσιμότητα, μόδα, κλίμα, ομορφιά, χρήμα, έρωτας, μουσική και metaverse. Αυτοί είναι μερικοί από τους τομείς που εστιάζει η Generation Z σύμφωνα με έκθεση της WGSN που διενεργήθηκε σε συνεργασία με το Instagram αναφορικά με τις τάσεις που θα επικρατήσουν μεταξύ των ατόμων της εν λόγω γενιάς για το 2023. Τα ευρήματα βασίζονται σε μια έρευνα που διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2022 με δείγμα 1.200 χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ηλικίας 16 έως 24 ετών.
Ακτιβισμός, πληθωρισμός και βιωσιμότητα
Ειδικότερα, η βιωσιμότητα και ο αυξανόμενος πληθωρισμός βρίσκονται στο επίκεντρο των ανησυχιών που ταλανίζουν την εν λόγω γενιά, καθώς πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες αναφέρουν πως θα φτιάξουν τα δικά τους ρούχα ή θα αγοράσουν άλλα από καταστήματα μεταχειρισμένων ειδών.
Σε ένα περιβάλλον αλλεπάλληλων κρίσεων -από την πανδημία του νέου κορονοϊού μέχρι τον πόλεμο στην Ουκρανία- τα άτομα της Generation Z νοιάζονται για το κοινωνικό σύνολο και την καταπολέμηση των ανισοτήτων. Μάλιστα, το μεγαλύτερο μέρος των ερωτηθέντων ανέφερε πως θα χρησιμοποιήσουν τα χρήματά τους για να στηρίξουν εκδηλώσεις ακτιβισμού και κοινότητες, ενώ αναφορικά με το πολιτικό γίγνεσθαι, η Gen Zers απαιτούν περισσότερη εκπροσώπηση από άτομα της δικής τους γενιάς.
- Διαπάστε επίσης: Γιατί οι γενιές Gen Z και Millennial παραιτούνται από τις δουλειές τους – Τι δείχνει έρευνα
Ταυτόχρονα, τα άτομα που απαρτίζουν την εν λόγω γενικά φαίνεται εξαιρετικά συνειδητοποιημένα για την αρνητική επίδραση που έχει η κλιματική αλλαγή στην ζωή τους, αφού τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων αναφέρουν πως θα αγοράσουν προϊόντα περιποίησης δέρματος και ομορφιάς με σκοπό να προστατευτούν από τις ακραίες καιρικές συνθήκες και τον ήλιο. Ζητήματα όπως η αυξανόμενη ατμοσφαιρική ρύπανση και οι έντονες ακτίνες UV ωθούν τις αναζητήσεις σχετικών προϊόντων στις πλατφόρμες.
Η οικονομία των Social Media
Επιπρόσθετα, η γενιά Ζ φαίνεται να αντιλαμβάνεται την δυναμική που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στη παραγωγή χρημάτων, αφού τα δύο τρίτα (63%) των ερωτηθέντων σκοπεύουν να τα χρησιμοποιήσουν για να κερδίσουν χρήματα εντός του 2023, ενώ σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντας τόνισαν πως δημιουργούν περιεχόμενο για να εκφραστούν και να διασκεδάσουν.
Ακόμα, ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός σε ένα ασταθές οικονομικό περιβάλλον, φαίνεται να αποτελεί προτεραιότητα για τα άτομα που απαρτίζουν την εν λόγω γενιά, αφού το 85% των ατόμων του δείγματος αναμένεται να μάθει μια σχετική νέα δεξιότητα το 2023.
Αγάπη για τους Influencers
Τα άτομα της γενιάς Z επιθυμούν οι αγαπημένοι τους influencers να «αγκαλιάσουν» κάθε νέο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που «ξεπηδά», ενώ θέλουν όλο και περισσότερο να τους γνωρίζουν από κοντά μέσω της συμμετοχής σε εκδηλώσεις. Οι Gen Zers, επίσης, υποστηρίζουν τα άτομα με αναπηρία, καθώς τρεις στους τέσσερις ανέφεραν πως ακολουθούν έναν influencer που έχει κάποια αναπηρία.
Παράθυρο πολιτισμού
Ακόμα, σύμφωνα με την έρευνα, το Instagram αποτελεί και μια γέφυρα επαφής με διαφορετικούς πολιτισμούς, αφού το 68% των ερωτηθέντων αναφέρει πως επιθυμεί να δοκιμάσει το φαγητό μιας άλλης χώρας αφού το δει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μέσω των δημιουργών περιεχομένου φαγητού, η Gen-Z χρησιμοποιεί το Instagram για να έχει πρόσβαση σε άλλους πολιτισμούς.
Έρωτας και Metaverse
Τις ρίζες του στους νέους φαίνεται πως έχει βρει το μεγαλεπήβολο metaverse, με τους Gen Zers να θέλουν να εκφράσουν την ταυτότητά τους μέσω των avatars του εικονικού περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, το 67% αναφέρει πως τα avatars θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν διαφορετικούς σωματότυπους, ρούχα και τόνους δέρματος, ενώ περισσότεροι από τους μισούς χρήστες των social media σχεδιάζουν να αντλήσουν έμπνευση από τη μόδα ή την ομορφιά των ψηφιακών τους διδύμων.
Παράλληλα, το 2023, η Gen-Z σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει πλατφόρμες όπως το Instagram για ραντεβού και σύναψη σχέσεων, καθώς θεωρούν πως τα μηνύματα από τα social media παρέχουν πιο διαφανή, ειλικρινή και άμεση επικοινωνία.