Ήταν καλοκαίρι του 2019, σε προεκλογική περίοδο, όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε επιλέξει για πρώτη φορά να δώσει μια «διαφορετική» συνέντευξη. Στο στούντιο – τότε – της εκπομπής του Γρηγόρη Αρναούτογλου («The 2Night Show»/ΑΝΤ1), έσπευσε να μιλήσει λιγότερο για πολιτική και περισσότερο για προσωπικές του στιγμές, συνήθειες, απολαύσεις.
Ο Μητσοτάκης, με την πρωθυπουργική ιδιότητα πια, και ο Αρναούτογλου συναντήθηκαν ξανά τον περασμένο Σεπτέμβριο και πάλι για μια «διαφορετικού» περιεχομένου συζήτηση σε ραδιοφωνικό στούντιο αυτή τη φορά (Sfera 102,2 με τους Γιώργο Λιανό, Νάνσυ Αντωνίου, Παναγή Τζωρτζάτο).
Και τώρα, δύο μήνες μετά, αποφάσισε να βρεθεί στην εκπομπή της Ναταλίας Γερμανού («Καλύτερα δεν γίνεται»/Alpha). Αφότου είχε αποφασίσει να σχολιάσει σε ανάρτηση του Luben, γράφοντας για τα περιβόητα… ντολμαδάκια.
Τακτική «ανοιγμάτων»
Το κοινό των εν λόγω εκπομπών – ας πούμε, κυρίως νεανικό για τον Αρναούτογλου και κυρίως γυναικείο για τη Γερμανού – δίνει από μόνο του την απάντηση στο ερώτημα γιατί ο Μητσοτάκης επιλέγει τέτοιες εμφανίσεις.
Συνεντεύξεις τις οποίες θέλει όχι για να στείλει βαριά πολιτικά μηνύματα, αλλά για να εμφανίσει ο ίδιος ένα άλλο, πιο προσιτό, το «καθημερινό» πρόσωπό του: να πει για το ringtone στο κινητό του, για τις σχέσεις με την οικογένειά του, για τη ζωοφιλία, για την καθημερινότητα στο σπίτι του.
Η τακτική ωστόσο είναι καθαρά «πολιτική» και αφορά τις προσπάθειες της ΝΔ για «ανοίγματα» στις πιο δύσκολες δεξαμενές. Σε ακροατήρια, κοινώς, που δεν θεωρούνται ευνοϊκά για τη γαλάζια παράταξη.
Νέοι και γυναίκες
Το ίδιο επιχειρούν τα κομματικά επιτελεία και στην αντιπολίτευση: να προσεγγίσουν τα κοινά που είναι προνομιακά για τους αντιπάλους τους, ελπίζοντας τελικά σε μια αύξηση της δυναμικής τους όταν έρθει η ώρα της εκλογικής αναμέτρησης.
Αυτό δείχνει για παράδειγμα η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να απευθύνεται στους συνταξιούχους, μια κατηγορία που βρίσκεται στον πυρήνα των γαλάζιων ψηφοφόρων.
Τα ποιοτικά δεδομένα των δημοσκοπήσεων δείχνουν στους αρχηγούς προς τα πού θα πρέπει να κινητοποιηθούν περισσότερο. Το δείχνουν και τα στοιχεία των προηγούμενων εκλογών.
Στις εθνικές κάλπες του 2019, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε επικρατήσει με 36,8% στην ηλικιακή ομάδα 17-34 ετών. Η ΝΔ, πρώτο κόμμα τότε, ακολουθούσε με 30,6%.
Και σήμερα πολιτικοί αναλυτές λένε ότι το κοινό αυτό δεν είναι δεδομένο για κανέναν. Όλοι, ακόμα και ο ΣΥΡΙΖΑ, που κερδίζει πιο εύκολα αυτό το ακροατήριο, έχει περιθώρια βελτίωσης – όπως λένε. Ειδικά από τη στιγμή που στις επόμενες εκλογές θα προστεθούν άλλοι 400.000 νέοι ψηφοφόροι.
Αντίστοιχα και οι γυναίκες αποτελούν για το κόμμα του Μητσοτάκη μια από τις πιο απαιτητικές, δύσκολα προσεγγίσιμες, δεξαμενές.