Στις 7 πιο σημαντικές καινοτομίες του νομοσχεδίου «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών» αναφέρθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό «Alpha 989» για το θέμα των υποκλοπών.
Ο κ. Οικονόμου σημείωσε, σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της ΕΥΠ, πως μέσα στην ίδια την ΕΥΠ δημιουργείται μια υπηρεσία, μια Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, «ένα κομμάτι αυτοελέγχου της ίδιας της ΕΥΠ, που δεν υπήρχε το προηγούμενο διάστημα σε αντίθεση με άλλες Αρχές ασφαλείας – για παράδειγμα, στην Αστυνομία είναι γνωστό ότι υπήρχε πάντοτε η Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων».
Διαβάστε επίσης: Αυτός είναι ο νέος νόμος για τις υποκλοπές – Τι προβλέπει – 25 ερωτήσεις
«Δεν θα είναι ιδιώτης ο Διοικητής της ΕΥΠ»
Ως δεύτερη, «πολύ σημαντική αλλαγή», ανέφερε το γεγονός ότι «προσδιορίζονται με απόλυτη σαφήνεια, πολύ συγκεκριμένα και ιδιαίτερα στενά, τα χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει πλέον ο Διοικητής της ΕΥΠ από εδώ και στο εξής».
Και εξήγησε πως «δεν μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε, δεν μπορεί να είναι ιδιώτης. Ο Διοικητής της ΕΥΠ θα είναι ή διπλωμάτης ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός. Με τα χαρακτηριστικά αυτά, τα πολύ συγκεκριμένα που δίνουμε στον Διοικητή της ΕΥΠ», τόνισε ο κ. Οικονόμου, «βάζουμε παραπάνω δικλείδες ασφαλείας για αυτή την πολύ κρίσιμη θέση ενός βασικού τομέα που άπτεται της εθνικής ασφάλειας».
«Αποσαφηνίζεται ο λόγος εθνικής ασφάλειας για τις νόμιμες παρακολουθήσεις»
Επιπλέον, ανέφερε ότι με το νομοσχέδιο «προσδιορίζεται με αρκετά μεγάλη σαφήνεια τι είναι αυτό που λέμε ‘λόγος εθνικής ασφάλειας’», διευκρινίζοντας πως «εθνική ασφάλεια είναι οτιδήποτε απειλεί την ακεραιότητα της πατρίδας, οτιδήποτε διακυβεύει την ομαλότητα στην οικονομία, μια σειρά από πολύ συγκεκριμένα πράγματα, που πλέον δίνουν ένα πολύ ουσιαστικό περιεχόμενο στο τι είναι αυτό που λέμε ‘λόγος εθνικής ασφάλειας’».
Η τέταρτη πολύ βασική διαφορά, σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, έχει να κάνει με την αντιμετώπιση των πολιτικών προσώπων.
Όπως είπε, μέχρι στιγμής, «δεν υπήρχε καμία προδιαγραφή ή καμία προϋπόθεση για το πώς μπορεί να γίνει νόμιμη επισύνδεση – άρση του απορρήτου των τηλεπικοινωνιών για ένα πολιτικό πρόσωπο» και προσέθεσε ότι, «πριν ξεκινήσει η διαδικασία για έγκριση από τους εισαγγελείς, πρέπει να δοθεί άδεια από τον Πρόεδρο της Βουλής, ένα πρόσωπο που κατά τεκμήριο εκλέγεται με ευρύτατη συναίνεση τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας, υψηλού κύρους».
Επιπλέον, προσέθεσε, «προβλέπεται ρητά ότι θα πρέπει το αίτημα για την άρση του απορρήτου να στηρίζεται σε πολύ συγκεκριμένα στοιχεία, που θα καθιστούν εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας».
Πότε διαγράφονται τα αρχεία
Το πέμπτο σημείο του νομοσχεδίου αφορά στα αρχεία των παρακολουθήσεων και ορίζει ότι, «εφόσον δεν έχει βρεθεί κάτι μεμπτό, εφόσον δεν υπάρχει κάποιος λόγος συνέχισης διαγράφονται μετά έξι μήνες, όμως ο φάκελος με το υλικό τεκμηρίωσης του αιτήματος παραμένει για δέκα χρόνια από τη λήξη της άρσης».
Έκτον, σε ό,τι αφορά στη δυνατότητα να ενημερώνεται κάποιος για το αν έχει παρακολουθηθεί για λόγους εθνικής ασφάλειας – κάτι που δεν αφορά μόνο στα πολιτικά πρόσωπα, αλλά σε όλα τα πρόσωπα, διευκρίνισε ο Γιάννης Οικονόμου, «ο καθένας, μετά την παρέλευση μιας 3ετίας από την άρση της νόμιμης παρακολούθησής του, μπορεί να υποβάλει αίτηση και ένα τριμελές όργανο, το οποίο θα αποτελείται από τον Διοικητή της ΕΥΠ, από τον αρμόδιο Εισαγγελέα της ΕΥΠ και από τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ, θα αποφασίζει αν μπορεί να ενημερωθεί για το αν και σε ποιο χρονικό ορίζοντα, υπήρχε νόμιμη επισύνδεση στο τηλέφωνό του».
Έβδομο, σε ό,τι αφορά τα κακόβουλα λογισμικά – «έναν τομέα, που στην επιεικέστερη εκδοχή θεσμικά και νομικά ήταν ‘γκρίζος’, τόνισε ο κ. Οικονόμου – «ερχόμαστε και τον αποσαφηνίζουμε πλήρως: Καθολική απαγόρευση παραγωγής, κατοχής, εμπορίας, διακίνησης τέτοιου είδους κακόβουλων λογισμικών και χρήσης στη χώρα μας».
«Γιατί ο κ. Τσίπρας μείωσε τις ποινές για κακόβουλα λογισμικά»
«Οι μυστικές υπηρεσίες δεν είναι συνηθισμένες υπηρεσίες λειτουργίας του Δημοσίου. Δεν είναι ούτε ΕΦΚΑ, ούτε Πολεοδομία. Έχουν ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα», σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση, με τις νομοθετικές αυτές ρυθμίσεις, έρχεται να καλύψει κενά του παρελθόντος και να διορθώσει παθογένειες.
Και υπενθύμισε ότι, στην περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη, «υπήρχε και πάντοτε υπάρχει η δυνατότητα, η πρόσκληση, ο κ. Ανδρουλάκης να πάει στην ΕΥΠ και να ενημερωθεί γι’ αυτά που, στο πλαίσιο λειτουργίας και εύρους του θεσμικού συστήματος που υπάρχει, μπορούν να του πουν από την ΕΥΠ».
Ο κ. Οικονόμου, τέλος, έκανε δύο παρατηρήσεις. Τόνισε πως έχει πολύ μεγάλη σημασία «να ασχοληθούμε λίγο παραπάνω με το τι ήταν αυτό που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ, λίγες μέρες πριν χάσει τις εκλογές το 2019», προσθέτοντας πως «έχει πολύ μεγάλη σημασία να το δούμε και υπό το πρίσμα της παραδοχής του ίδιου του κ. Τσίπρα, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ότι πράγματι και επί της εποχής του υπήρχαν κακόβουλα λογισμικά στη χώρα».
Όπως τόνισε, «ο κ. Τσίπρας αποδέχθηκε ο ίδιος σε τηλεοπτική του συνέντευξη, πρόσφατα, ότι υπήρχαν κακόβουλα λογισμικά και επί των ημερών του. Και αποδεχόμενος αυτό, έρχεται η κυβέρνησή τουμ λίγο πριν πέσει στις εκλογές, να κάνει από κακούργημα, πλημμέλημα τη χρήση αυτού του κακόβουλου λογισμικού και να καταργήσει εντελώς την ποινική διάσταση της κατοχής».