Το όραμα της Νίκης Κεραμέως
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων μιλάει στο ΒΗΜΑgazino εφ’ όλης της ύλης
«Το σχέδιο το οποίο έχουμε ξετυλίξει αυτά τα τρία χρόνια προβλέπει μια ολιστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που αρχίζει από το νηπιαγωγείο και φτάνει μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη διά βίου μάθηση. Θεωρώ μείζονος σημασίας το να ξεκινάει κανείς από τα θεμέλια, από τα πιο κρίσιμα χρόνια στην εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου, από το νηπιαγωγείο. Για αυτό και οι μεταρρυθμίσεις ξεκίνησαν με το να γίνει πράξη το νηπιαγωγείο από 4 ετών (ήταν από 5 ετών μέχρι πρότινος), η εκμάθηση αγγλικών από το νηπιαγωγείο, οι 25.000 διορισμοί στην εκπαίδευση μετά από 12 χρόνια που δεν είχε γίνει ούτε ένας, οι οριζόντιες επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, η αποκατάσταση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων και ο διπλασιασμός τους, η δημιουργία 166 νέων προγραμμάτων σπουδών που δίνουν έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η κριτική σκέψη, ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Θα ήθελα να αναφερθώ διακριτά στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, καθώς επιχειρείται μια μεγάλη στροφή, προκειμένου να έρθει πιο κοντά με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, και τις ειδικότητες σε ζήτηση τις προσφέρουμε μέσα από τα Επαγγελματικά Λύκεια, τα Πρότυπα ΕΠΑΛ και τα δημόσια, θεματικά και πειραματικά ΙΕΚ της χώρας. (…) Ενισχύσαμε τις δυνατότητες των Πανεπιστημίων μας όπως με το εσωτερικό ERASMUS, τα διπλά και κοινά πτυχία, τα βιομηχανικά διδακτορικά, την αμειβόμενη πρακτική άσκηση, τις spin-off και start-up εταιρείες, τις συνεργασίες με κορυφαία ΑΕΙ του εξωτερικού, ανοίγουμε το Πανεπιστήμιο στον κόσμο. Το όραμα που διατρέχει όλη αυτή την προσπάθεια είναι πώς θα δώσουμε περισσότερα και καλύτερα εφόδια στις νέες και στους νέους. Ο στόχος είναι η επόμενη γενιά να είναι πολύ καλύτερη από τη δική μας».
Λίγο μετά το ξεκίνημα της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων ανοίγει τα χαρτιά της στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί μαζί με «Το ΒΗΜΑ της Κυριακής», μιλώντας στον Γιώργο Νάστο για όλους τους στόχους της.
***
Υπόκοσμος και τζαζ
Πώς το κατεξοχήν μουσικό είδος του Μεσοπολέμου γεννήθηκε και μεσουράνησε στον αστερισμό του οργανωμένου εγκλήματος στην Αμερική της Ποτοαπαγόρευσης
Προτού γίνει σύμβολο του τρέντι, ο όρος «hipster» δήλωνε τον ακραιφνή οπαδό της τζαζ – τον διψασμένο εκείνο θαμώνα που με ένα «hip flask», το απαραίτητο φλασκί ώστε να μη ρισκάρει να ξεμείνει από (παράνομο) αλκοόλ, απολάμβανε τη νυχτερινή ψυχαγωγία στην Αμερική της Ποτοαπαγόρευσης. Η ετυμολογική σχέση μεταξύ ποτού και μουσικής, ο χρονικός και τοπικός προσδιορισμός της σύνδεσής τους, υποδηλώνουν ένα αντισυμβατικό περιβάλλον σε μια εποχή πολιτισμικών μεταβολών. Δεν μπορεί να κατανοήσει κανείς τις Ηνωμένες Πολιτείες του Μεσοπολέμου, γράφει ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Τ. Τζ. Ινγκλις στο πρόσφατο βιβλίο του «Dangerous Rhythms: Jazz and the Underworld» (εκδ. William Morrow), αν δεν μελετήσει την κουλτούρα που γέννησε η απαγόρευση της κατανάλωσης οινοπνευματωδών. Η νυχτερινή ζωή των δεκαετιών του ’20 και του ’30, προνομιακό πεδίο ανάπτυξης της τζαζ, ταυτίστηκε με τη στιγμή της οργάνωσης του οργανωμένου εγκλήματος – και η αναγνώριση από τη μαφία του πακτωλού που θα της προσπόριζαν τα μεγάλα ονόματα της εποχής, από τον Λούις Αρμστρονγκ ως την Μπίλι Χόλιντεϊ, οδήγησε στην επιδίωξη του προσεταιρισμού τους.
Στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί μαζί με «Το ΒΗΜΑ της Κυριακής», ο Μάρκος Καρασαρίνης διερευνά το πώς περιθωριοποίηση και συστημικός ρατσισμός, απειλές και βία, άμεσες και έμμεσες εξαρτήσεις συγκρότησαν ένα πλέγμα που κράτησε την τζαζ δέσμια του υπόκοσμου για πενήντα χρόνια.
***
Γιάννης Βακαρέλης: «Το μεγαλύτερο ατού του Μεγάρου είναι οι υπάλληλοι του»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΜΜΑ μιλάει για τη νέα περίοδο λειτουργίας του οργανισμού
Συμπληρώνει δυόμισι χρόνια σε μια ιδιαίτερα δύσκολη θέση. Ο πιανίστας Γιάννης Βακαρέλης έβαλε στην άκρη τη σημαντική διεθνή καριέρα του για να αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. «Από αυτά, τα δύο πρώτα χρόνια ήταν ασκήσεις επί χάρτου, λόγω της πανδημίας», λέει χαρακτηριστικά. «Παρ’ όλα αυτά, ήμασταν ζωντανοί, δίναμε το “παρών”, προσπαθήσαμε να κάνουμε το καλύτερο που μπορούσαμε. Κρατήσαμε την ποιότητα, δεν κάναμε σκόντα. Οπότε ναι, είναι μια εμπειρία θετική, μια προσπάθεια που άξιζε τον κόπο! Παρατηρώ τώρα τον κόσμο που βγαίνει από μια συναυλία. Βλέπω ανθρώπους ευτυχισμένους και αυτό μού δίνει ικανοποίηση». Μια ικανοποίηση που έρχεται ως αποτέλεσμα μιας μεγάλης προσπάθειας, της σκληρής δουλειάς του ίδιου και των συνεργατών του.
Στο BHMAgazino που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής», ο Κοσμάς Βίδος συνομιλεί μαζί του για αυτή την ενδιαφέρουσα αλλά και δύσκολη, μέσα στην οικονομική και υγειονομική κρίση, προσπάθεια να κρατηθεί το Μέγαρο στην πρώτη γραμμή, με την υπόσχεση η νέα περίοδος λειτουργίας του να είναι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, ακόμα πιο εντυπωσιακή από τις προηγούμενες.
***
Οι πιο εντυπωσιακοί πολυέλαιοι του κόσμου
Μοναδικά έργα τέχνης που γεμίζουν φως και λάμψη τις νύχτες μας
Οι πολυέλαιοι εκτός από αντικείμενα χρηστικά μπορούν να είναι και διακοσμητικά στοιχεία του αστικού περιβάλλοντος, έργα τέχνης τα οποία έχουν μεγάλη αισθητική και καλλιτεχνική αξία. Το επιβεβαιώνει και η Ιστορία, καθώς εκτός από πηγές φωτός έγιναν αντικείμενα επίδειξης πλούτου και δύναμης στα σαλόνια των βασιλέων και των ανά τον κόσμο ισχυρών του χρήματος. Για να βρεθούν ακολούθως στα μουσεία, να γίνουν σημαντικά εκθέματα και τουριστικά αξιοθέατα. Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι οι περίφημοι πολυέλαιοι των Βερσαλλιών, από τους πιο ξεχωριστούς ανάμεσα στα υπερπολυτελή και πανάκριβα φωτιστικά έργα τέχνης που κοσμούν την υπέρλαμπρη Αίθουσα των Κατόπτρων.
Στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής», ο Κοσμάς Βίδος κάνει ένα αφιέρωμα γεμάτο λάμψη. Ενα αφιέρωμα που ξεκινάει από τα παλάτια και τις όπερες της Γαλλίας για να περάσει από τις εκκλησίες της Ρωσίας, από την Κωνσταντινούπολη και τα τζαμιά ή τα εμπορικά κέντρα του αραβικού κόσμου και να φτάσει στη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης, στο Μουσείο Victoria & Albert στο Λονδίνο και στο Chandelier Bar του Λας Βέγκας.
Διαβάστε περισσότερα στο BHMAgazino που κυκλοφορεί με το «Βήμα της Κυριακής»