Ένας πίνακας του Βαν Γκογκ που ήταν κρυμμένος για περισσότερα από 135 χρόνια κάτω από έναν άλλο πίνακα αναδημιουργήθηκε για πρώτη φορά από επιστήμονες που χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη.
Ο κρυμμένος πίνακας του Βίνσεντ Bαν Γκογκ ανακαλύφθηκε με ακτίνες Χ. Ο Βαν Γκογκ το ζωγράφισε στον διαστάσεων 100×80 εκατοστών καμβά και ακολούθως το κάλυψε με τα λουλούδια της «Νεκρής Φύσης».
Η αναπαράσταση θα εκτεθεί στην έκθεση Focus Art Fair στο Λούβρο από τις 1-5 Σεπτεμβρίου και στη συνέχεια θα βγει σε δημοπρασία.
Οι Βρετανοί επιστήμονες Άντονι Μπούρατσντ και Τζορτζ Καν από την Oxia Palus -μια πρωτοβουλία που με όπλο την τεχνητή νοημοσύνη ζωντανεύει κρυμμένους πίνακες-, χρησιμοποίησαν αλγόριθμους δίνοντας ως στοιχεία πίνακες του Βαν Γκογκ με ανθρώπους και έργαμε λουλούδια του καλλιτέχνη από την ίδια περίοδο, ώστε να προσεγγίσουν το περιεχόμενο και το ύφος του κάθε πίνακα.
Αυτές οι εκτιμήσεις οδήγησαν σε μια τελική αναπαράσταση των «Δύο παλαιστών» μετά από αρκετούς μήνες, και σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη Τζέσπερ Έρικσον, κατέληξαν σε μια τρισδιάστατη εκτύπωση που αναδημιούργησε πινελιές παρόμοιες με το στυλ του καλλιτέχνη.
«Συνδυάσαμε τις πιο εξελιγμένες μεθόδους γι’ αυτό το αποτέλεσμα», λέει ο Bourached. «Είναι το αγαπημένο μου μέχρι στιγμής».
Πολλοί καλλιτέχνες συνήθιζαν να επαναχρησιμοποιούν καμβάδες, είτε επειδή δεν είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν νέα υλικά, είτε γιατί ήταν δυσαρεστημένοι με αυτό που είχαν φτιάξει αρχικά και ξεκινούσαν να ζωγραφίζουν από πάνω κάτι καινούργιο. Ο λόγος για τον οποίο το έκανε ο μελαγχολικός ολλανδός ζωγράφος, ωστόσο, είναι άγνωστος.
Ενώ υπάρχουν εικασίες σχετικά με τους λόγους που ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε πάνω από τους «Δύο παλαιστές», μια επιστολή του καλλιτέχνη δείχνει ότι το αγαπούσε το έργο.
Γράφοντας στον αδελφό του το 1866, έλεγε: «Αυτή την εβδομάδα ζωγράφισα κάτι μεγάλο με δύο γυμνά κορμιά – δύο παλαιστές. Μου αρέσει πολύ».
Έχοντας συνδυάσει τόσο την τέχνη όσο και την επιστήμη για την ολοκλήρωση του έργου, ο Μπόυρατσντ είναι αισιόδοξος για μεγαλύτερες συνεργασίες μεταξύ των δύο κλάδων.
«Ο κύριος στόχος μας είναι να εμπνεύσουμε μεγαλύτερη έρευνα σχετικά με τα ορόσημα της ιστορίας της τέχνης και το τι μπορούμε να μάθουμε για αυτούς τους καλλιτέχνες μέσω της τεχνητής νοημοσύνης».