Βενετία, αποστολή
Μια από τις χειρότερες δικτατορίες στην Ιστορία όχι μόνο της Λατινικής Αμερικής αλλά του 20ού αιώνα, εκείνη του Νέλσον Βιντέλα και των στρατιωτικών στην Αργεντινή της δεκαετίας του 1970, έρχεται και πάλι στο προσκήνιο μέσα από την ταινία «Αργεντινή 1985» του Σαντιάγο Μίτρε.
Βασικό πρόσωπο της ιστορίας της ταινίας που προβλήθηκε το Σάββατο εντός διαγωνιστικού τμήματος στο 79ο Φεστιβάλ Βενετίας, είναι ο δημόσιος κατήγορος Χούλιο Σεζάρ Στρασέρα, γνωστός και ως Loco (τρελός) τον οποίο υποδύεται ο θαυμάσιος – όπως πάντα – Ρικάρντο Νταρίν.
Ο Στρασέρα και η ομάδα του, αποτελούμενη από νεαρά κυρίως παιδιά και έναν άπειρο αλλά αποφασιστικό δικηγόρο του οποίου η μητέρα ήταν φασίστας, κατάφερε να πετύχει την καταδίκη του Βιντέλα και των συγκατηγορουμενων σε μια περίοδο, το 1985, που ενώ η δικτατορία είχε αντικατασταθεί από την δημοκρατία, ο φασισμός εξακολουθούσε να υπάρχει .
Οι απειλές για την ζωή του ιδίου αλλά και της οικογένειάς του, όπως επίσης τα παιχνίδια του πολιτικού παρασκηνίου ήταν λόγοι για τους οποίους ο Στρασέρα δεν ήθελε να αναλάβει την υπόθεση. Το περίεργο είναι ότι ήταν η οικογένειά του – και κυρίως η σύζυγός του – που τον μετεπεισαν, αψηφώντας τους κινδύνους.
Ο Μίτρε δουλεύει πάρα πολύ καλά όλους τους τομείς της ιστορίας, από το καταπληκτικά φτιαγμένο σκηνικό που μαζί με τα ανάλογα κοστούμια παραπέμπει χωρίς ατοπήματα στα eighties, μέχρι την χρήση αυθεντικού οπτικοακουστικού υλικού που «τρυπώνει» έξυπνα στην ταινία.
Μεγάλη πληγή για την ιστορία της Αργεντινής, η χούντα του Ν. Βιντέλα άφησε πίσω της χιλιάδες νεκρούς και ανθρώπους που μαρτύρησαν από βασανιστήρια που ξεπέρασαν τα όρια του σαδισμού φτάνοντας ως την παράνοια. Η κορύφωση επί αυτού του θέματος έρχεται δια στόματος μιας γυναίκας την οποία οι χουντικοί βασάνιζαν την ώρα που ετοιμαζόταν να γεννήσει μόνη και αβοήθητη.
«Για αυτούς τους ανθρώπους ένιωθα μέσα μου την ανάγκη να γυρίσω την ταινία και νομίζω ότι η εξιστόρηση των γεγονότων έτσι όπως την επεξεργαστήκαμε τους δικαιώνει» είπε ο Σαντιάγο Μίτρε για την «Αργεντινή 1985» που ενδεχομένως να δούμε υποψήφια για το Οσκαρ καλύτερης μη αγγλόφωνης ταινίας.