Βενετία, αποστολή Γιάννης Ζουμπουλάκης
Ο ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης, γιος του Κώστα Γαβρά, παρουσίασε την τελευταία ταινία του εντός συναγωνισμού στην Μόστρα
Στην ελληνική μυθολογία, Αθηνά είναι το όνομα της θεάς της ελιάς, της σοφίας, της στρατηγικής και του πολέμου και διόλου τυχαία, στην ταινία του Ρομάν Γαβράς με τον ίδιο τίτλο, «Athena», τόσο ο πόλεμος όσο και η σοφία, όπως και η στρατηγική παίζουν σημαντικό ρόλο.
Athena όμως είναι και το όνομα της περιοχής όπου λαμβάνει χώρα η επίγεια κόλαση της ιστορίας που βλέπουμε να δημιουργείται ανάμεσα στους διαμαρτυρόμενους κατοίκους της και την αστυνομία. Αυτή η κόλαση καλύπτει όλο το σύμπαν μιας ταινίας γυρισμένης με απερίγραπτο νεύρο και βυθισμένη εξ’ ολοκλήρου στον ιδρώτα ,το αίμα και την ένταση.
Βόμβες Μολότοφ που ακολουθούνται από πυρκαγιές και εκρήξεις, ασταμάτητοι πυροβολισμοί, γρονθοκοπήματα μέχρι θανάτου – μια συρραφή από ανατριχιαστικές σκηνές κατακλύζουν μια ταινία η οποία ενώ αφουγκράζεται πέρα για πέρα το πολιτικά έκρυθμο κλίμα των καιρών μας, στην ουσία θυμίζει αρχαίο δράμα.
Σκηνή από την ταινία «Athena»
Ο Ρομάν Γαβράς άλλωστε, δήλωσε ότι η «Athena» είναι εν μέρει εμπνευσμένη από το αρχαίο δράμα με το οποίο ανέκαθεν ήθελε, με κάποιο τρόπο να ασχοληθεί. Σκηνοθέτης που έχει χαράξει μια πολύ ενδιαφέρουσα, προσωπική πορεία στον χώρο της σκηνοθεσίας, μακριά από την σκιά του πατέρα του, σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά, ο Ρομάν Γαβράς έχει γυρίσει σοκαριστικά βίαιες ταινίες όπως το «Θα έρθει η μέρα και για εμάς» (2010) μια αλληγορία για την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη αλλά και πιο «ελαφριές» ταινίες όπως ο «Κόσμος σου ανήκιε» (2018) ένα παιχνιδιάρικο νουάρ με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ατζανί.
Η ιδέα της «Athena γεννήθηκε πριν από δύο χρόνια μαζί με ένα άλλο νέο ταλέντο του γαλλικού σινεμά, επίσης σκηνοθέτη, του Λάτζι Λι των «Αθλίων» (βραβείο της κριτικής επιτροπής στο φεστιβάλ Καννών του 2019) o oποίος συνεργάστηκε στο σενάριο μαζί με τον Γαβρά.
Από πλευράς πλοκής όλα ξεκινούν με τον θάνατο ενός παιδιού, ο οποίος πυροδοτεί την έκρηξη που ανάμεσα στην αστυνομία και τους διαδηλωτές. Μόνο που στην κάθε πλευρά υπάρχει ένας από τους αδελφούς του νεκρού. Στην μία πλευρά, των αστυνομικών βρίσκεται ο Αμπντέλ (Νταλί Μπενσαλάχ), ο μεγαλύτερος που προσπαθεί να παραμείνει ψύχραιμος και στην άλλη βρίσκεται ο Καρίμ (Σαμί Σλιμαν), ο μικρότερος αδελφός που είναι ο αρχηγός των διαδηλωτών και αποφασισμένος να μην κάνει πίσω αν δεν μάθει την ταυτότητα του δολοφόνου. Ανάμεσά τους θα βρεθεί ένας λευκός αστυνομικός (Αντονί Μπαζόν) που θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην κορύφωση της ταινίας.
«Δεν έχω καμία φιλοδοξία να περάσω κάποιο μήνυμα αλλά να δημιουργήσω συναίσθημα» ανέφερε στην συνέντευξη Τύπου της «Athena» ο Ρομάν Γαβράς. Παραδέχθηκε ωστόσο ότι με την αναφορά στην ακροδεξιά που γίνεται στην ταινία του, ήθελε να δείξει ότι «πραγματικός εχθρός είναι εκείνος που μπορεί να προκαλέσει το πρόβλημα παραμένοντας κρυμμένος.»