Η περίπτωση των δύο μαθητών γυμνασίου της Γαύδου που καλούνται να αφήσουν το σπίτι τους λόγω της έλλειψης σχολείου στο νησί, αποτελεί σίγουρα μια από τις εκπαιδευτικά «στενάχωρες» περιπτώσεις που χαρακτηρίζουν την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς.
Το θέμα φυσικά έχει την εθνική διάστασή του, καθώς η Πολιτεία φαίνεται να μην προστατεύει τα δικαιώματα των οικογενειών που ζουν στα σύνορα της χώρας και τις περιοχές που οδηγούνται πολιτικά στην ερήμωση.
Το υπουργείο Παιδείας δηλώνει ότι δεν μπορεί να στείλει καθηγητές πολλών ειδικοτήτων σε ένα νησί με δύο μαθητές (καθώς μιλάμε για γυμνάσιο), ενώ εκπαιδευτικοί της περιοχής ζητούν να λειτουργήσει το γυμνάσιο του νησιού, αντιπροτείνουν κάλυψη των μαθημάτων με δεύτερες και τρίτες αναθέσεις από φιλολόγους, φυσικούς και έναν καθηγητή αγγλικών και χρήση της μεθόδου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τα μαθήματα που δεν είναι δυνατό να καλυφθούν.
Στο κέντρο αυτών, η μητέρα των παιδιών, δηλώνει ότι είναι ντροπή η οικογένειά της να ζει στα σύνορα της χώρας και να παρακαλάει για τη λειτουργία σχολείου ώστε να παραμείνουν τα παιδιά της στο ακριτικό νησί και να μην αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τον τόπο τους για να φοιτήσουν σε γυμνάσιο της Κρήτης.
Η οικογένεια της κ. Εφης Γεωργακά Λουγιάκη αποτελείται από τρία παιδιά, τα δύο εκ των οποίων πέρυσι φοιτούσαν στο δημοτικό και φέτος πρέπει να φοιτήσουν στο γυμνάσιο, ενώ ο άνδρας της είναι υποχρεωμένος να μείνει στο νησί όπου και λειτουργεί η κτηνοτροφική του μονάδα. Τα μέλη της οικογένειας του, όμως, να πρέπει τώρα να φύγουν εντός δεκαημέρου προκειμένου να εγγραφούν σε σχολείο της Κρήτης.
Τι λέει το υπουργείο
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης λέει στα «ΝΕΑ» ότι υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι που καθιστούν αδύνατη την ίδρυση και λειτουργία ενός μόνο τμήματος στο νησί.
Αναφέρει ότι χρειάζονται οκτώ ή εννέα εκπαιδευτικοί για τα μαθήματα ειδικότητας του σχολείου και ότι δεν μπορούν να παραλειφθούν μαθήματα καθώς καταστρατηγείται το ωρολόγιο πρόγραμμά του.
Κρίνει ότι είναι αμφίβολο να βρεθούν οι απαραίτητοι εκπαιδευτικοί και ακόμα και αν βρεθούν θα υπάρχει πρόβλημα στις μετακινήσεις τους, ενώ υπάρχουν αντίστοιχα προβλήματα και σε άλλες ακριτικές περιοχές ενώ «δεν είναι δυνατόν να υπάρχει διαφοροποίηση της Γαύδου γιατί μετά θα ζητείται η κάλυψη όλων».
Τι λένε οι καθηγητές
Οι εκπαιδευτικοί των Χανίων της Κρήτης όμως αναιρούν τα επιχειρήματα αυτά, καθώς αναφέρουν ότι πολλοί ανάμεσά τους θα προσφέρονταν να βοηθήσουν ώστε να λειτουργήσει το σχολείο στο νησί. «Είναι υποχρέωση του κράτους να προσφέρει καθολική εκπαίδευση στα παιδιά και αυτό δεν προσδιορίζεται από τη γεωγραφική τοποθεσία στην οποία διαμένει η κάθε οικογένεια» λέει ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων Γιάννης Κυριακάκης μιλώντας στα «ΝΕΑ».
«Το να επικαλούμαστε τα κριτήρια κόστους είναι μια παραπλανητική πλευρά του ζητήματος που θα μπορούσε να αμφισβητήσει την ύπαρξη πολλών σχολείων» αναφέρει.
«Εμείς πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει η Α’ τάξη του γυμνασίου, ενώ θα μπορούσε να γίνει χρήση της πρακτικής της ειδικής προκήρυξης για αναπληρωτές καθηγητές, δηλαδή να μεταβούν εκεί εφόσον το επιλέξουν καθηγητές από την ευρύτερη περιοχή του νησιού μας. Τα 2/3 των μαθημάτων που απαιτεί το ωρολόγιο πρόγραμμα δεν μπορεί να καλυφθεί με δεύτερες και τρίτες αναθέσεις μαθημάτων. Είναι βέβαιο ότι πολλοί εκπαιδευτικοί θα ανταποκριθούν. Βέβαια σε κάθε περίπτωση να αναρωτηθούμε ξανά, τι θέλουμε να είναι η Γαύδος: Μια θερινή κατοικία τουριστών ή ένα κατοικήσιμο νησί;» καταλήγει ο κ. Κυριακάκης.
Λύση για να παραμείνουν τα παιδιά της ακριτικής Γαύδου στο νησί έχει ζητήσει και ο μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ενώ θέμα φέρνουν στην Βουλή οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης και Παύλος Πολάκης.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»