Μια βασική αρχή στην επικοινωνία είναι πως όταν επιτίθεσαι (ή σκοπεύεις να επιτεθείς) πρέπει να δείξεις ότι βρίσκεσαι σε… άμυνα. Καθοδηγείται από αυτό το δόγμα η Άγκυρα στη σχέση της με την Αθήνα; Τα πρόσφατα περιστατικά στα οποία επιχείρησε να καταλογίσει στην Ελλάδα επικίνδυνη και επιθετική συμπεριφορά έχουν δημιουργήσει προβληματισμό. Σε συνδυασμό, δε, με την αυξημένη μεταναστευτική πίεση στον Έβρο (η οποία έθεσε την Αθήνα σε μεγάλη εγρήγορση στην περιοχή), η ελληνοτουρκική εξίσωση καθίσταται ακόμα πιο περίπλοκη.
Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας «Hürriyet», που επικαλούνταν πηγές από το τουρκικό υπουργείο Άμυνας, τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη που εκτελούσαν αποστολές στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο «εγκλωβίστηκαν» («κλειδώθηκαν» ή «λοκαρίστηκαν» σύμφωνα με τη σχετική ορολογία) από το ελληνικό σύστημα αεράμυνας S-300 που βρίσκεται στην Κρήτη. Η υποτιθέμενη ελληνική ενέργεια χαρακτηρίζεται «εχθρική» στο (ανυπόγραφο) δημοσίευμα, ενώ υποστηρίζεται πως από το περιστατικό «αποκαλύφθηκε» ότι είναι ενεργές οι εν λόγω συστοιχίες.
Άμεσα, στρατιωτικές πηγές διέψευσαν κατηγορηματικά τα περί «εγκλωβισμού» των τουρκικών μαχητικών από τους S-300, σημειώνοντας ότι επρόκειτο για ψευδείς ισχυρισμούς.
Τι προσπαθεί να πετύχει η Άγκυρα διασπείροντας καταφανώς ψευδείς ειδήσεις; Ενδεχομένως η απάντηση να βρίσκεται και στο ίδιο το δημοσίευμα το οποίο αναφέρει πως «πηγές ασφαλείας υπενθύμισαν τη στάση που επέδειξαν ορισμένες χώρες του ΝΑΤΟ και οι ΗΠΑ μετά την προμήθεια του συστήματος S-400 από την Τουρκία προκειμένου να καταστήσει αποτελεσματικότερη την περιφερειακή αεράμυνα και ασφάλειά της».
Με αυτό τον τρόπο, πέραν του ότι επιχειρεί να αναδείξει την Ελλάδα ως επιτιθέμενη, η Τουρκία προσπαθεί να κάνει έναν -κατα το δοκούν- συμψηφισμό. Δηλαδή, του πώς η Αθήνα διαθέτει το ρωσικό σύστημα αεράμυνας (S-300), αναβαθμίζει τα F-16 της και «τρέχει» τις διαδικασίες απόκτησης F-35, ενώ η Άγκυρα δέχθηκε κυρώσεις για την αγορά των S-400, παλεύει με «νύχια και με δόντια» για την αναβάθμιση και την αγορά νέων F-16, ενώ απεμπόλησε τη δυνατότητα αγοράς μαχητικών πέμπτης γενιάς.
Παρόμοια περιστατικά
Προ ημερών και συγκεκριμένα στις 23 και 25 Αυγούστου, η Τουρκία κατήγγειλε «παρενόχληση» των μαχητικών της από ελληνικά. Αμφοτέρω υποστήριξε ότι τα ελληνικά F-16 «κλείδωσαν» τα τουρκικά και μάλιστα στο πλαίσιο νατοϊκής άσκησης, κάτι που διαψεύστηκε.
Πολλές υπερπτήσεις
Στο πλαίσιο αυτό, καταγράφεται σημαντική αύξηση των τουρκικών υπερπτήσεων άνωθεν ελληνικού εδάφους. Από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, οι καταγεγραμμένες υπερπτήσεις αριθμούν τις 155, ενώ το 2021 έγιναν μόλις 48. Το 2020, χρονιά της κρίσης στον Έβρο και του «Όρουτς Ρέις», έγιναν συνολικά 376 υπερπτήσεις.
Τα ορόσημα της αύξησης και συνάμα της ποιοτικής κλιμάκωσης της τουρκικής επιθετικότητας είναι δύο: Το πρωτοφανές μπαράζ παραβιάσεων (168) του εθνικού εναερίου χώρου, εκ των οποίων οι 41 υπήρξαν υπερπτήσεις στις 27 Απριλίου. Και στις 18 Μαιου, όταν δύο τουρκικά μαχητικά πέταξαν μόλις 2,5 μίλια από την Αλεξανδρούπολη. Για το δεύτερο περιστατικό η Άγκυρα ισχυρίστηκε ότι ήταν «απάντηση» σε ελληνικές υπερπτήσεις.
«Βολές» Κιλιντζάρογλου
Εν τω μεταξύ, δριμύ κατηγορώ στην κυβέρνηση Ερντογάν εξαπέλυσε ο πρόεδρος του CHP, Κεμάλ Κιλιντζάρογλου, αναφορικά με το μεταναστευτικό. «Στην Τουρκία έχουμε 10 εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες. Τα σύνορα μας έχουμε μετατραπεί σε ξέφραγο αμπέλι. Σήμερα αν δώσετε χρήματα, οι λαθρέμποροι μπορούν να σας φέρουν και να σας πάνε οπουδήποτε. Αυτή η κυβέρνηση δεν ελέγχει ούτε το κράτος ούτε τα σύνορα» δήλωσε.
Το προσφυγικό-μεταναστευτικό, εν όψει και των επικείμενων εκλογών, έχει αναχθεί σε πολιτικό ζήτημα, με την αντιπολίτευση να διαμηνύει ότι μόλις αναλάβει τη διακυβέρνηση «θα στείλει τους Σύρους σπίτι τους».