Επειτα από 15 χρόνια μαχών τελικά η ποντοπόρος ναυτιλία κέρδισε την πειρατεία στα Στενά της Σομαλίας και από τις αρχές του 2023 η περιοχή του Κόλπου του Αντεν δεν θα χαρακτηρίζεται πλέον ως υψηλού κινδύνου, αφού ο «Κάπτεν Μόργκαν» δεν μένει πια εδώ!
Διαβάστε ακόμα: Κυνηγώντας πειρατές στον Κόλπο του Αντεν
Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς και σηματοδοτούν ένα θετικό αποτέλεσμα μιας δεκαετίας κοινών προσπαθειών, των κρατών, της ναυτιλιακής βιομηχανίας, και της διεθνούς κοινότητας εν γένει με στόχο την πρόληψη των πειρατικών επιθέσεων σε μία από τις πιο επικίνδυνες για τους ναυτικούς και πλοία περιοχές του πλανήτη.
Μάλιστα το φαινόμενο της πειρατείας στην περιοχή της Σομαλίας πήρε τέτοια διάσταση που απασχόλησε και το Χόλιγουντ, με αφορμή την κατάληψη του πλοίου «Maersk Alabama» υπό σημαία ΗΠΑ, το 2009, από σομαλούς πειρατές. Το πλήρωμα τελικά διασώθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, αλλά η ιστορία του έγινε η κινηματογραφική ταινία «Captain Phillips» με πρωταγωνιστή τον «έλληνα» πολύ δημοφιλή ηθοποιό Τομ Χανκς.
Ο Κάπτεν Μόργκαν. Για πρώτη φορά στη σύγχρονη εποχή, το φαινόμενο της πειρατείας που καταγράφεται στη θάλασσα από τον 16ο – 17ο αιώνα, όταν διέπρεπε ο Κάπτεν Μόργκαν και άλλοι επιφανείς πειρατές, έκανε πολύ έντονη την παρουσία του στο Ινδικό Ωκεανό ή πιο σωστά στον Κόλπο του Αντεν, ανοικτά της Σομαλίας, το 2008. Από τις 293 πειρατικές επιθέσεις που κατέγραψε εκείνη τη χρόνια, σε όλο τον πλανήτη, το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο (ICC International Maritime Bureau-IMB), οι 111, αυξημένες κατά 200% σε σύγκριση με το 2007, είχαν γίνει στη Σομαλία. Ειδικά το τελευταίο τρίμηνο εκείνου του χρόνου σημειώθηκαν οι πιο επικίνδυνες για ναυτικούς επιθέσεις. Μεταξύ αυτών που έγιναν στόχοι των πειρατών περιλαμβάνονταν και πλοία υπό ελληνική σημαία και ελληνόκτητα, αμερικανικά κρουαζιερόπλοια, μεγάλα γαλλικά ιστιοφόρα. Η περιοχή έγινε ιδιαίτερα επικίνδυνη καθώς ήταν σε έξαρση και ο πόλεμος στη Σομαλία, ο οποίος τροφοδοτούσε και την πειρατεία.
Η διεθνή κοινότητα πιεζόμενη και από τους θεσμικούς φορείς της ναυτιλίας αποφάσισε να λάβει μέτρα, αφού το κόστος των πειρατικών επιθέσεων εκτιμώντο πλέον σε ετήσια βάση σε πάνω από 15 δισ. δολ. Μεταξύ των μέτρων που ελήφθησαν ήταν οι περιπολίες πολεμικών πλοίων του ΝΑΤΟ και της ΕΕ (επιχείρηση Atlanta, όπου συμμετείχε και ελληνική φρεγάτα) στην περιοχή αλλά και μεμονωμένων χωρών (Ρωσία, Ινδία κ.λπ.), η επάνδρωση των πλοίων με οπλισμένες ομάδες ασφαλείας, η υιοθέτηση συγκεκριμένων κανόνων από τα πληρώματα κ.λπ. Ολες αυτές οι συντονισμένες προσπάθειες έφεραν θετικά αποτελέσματα.
Μειώθηκαν οι επιθέσεις. Η πειρατεία στα ύδατα ανοιχτά της Σομαλίας δεν αποτελεί πλέον απειλή για την παγκόσμια ναυτιλία, δήλωσαν την προηγούμενη Δευτέρα έξι διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς και συγκεκριμένα οι International Chamber of Shipping (ICS), BIMCO, International Marine Contractors Association (IMCA), INTERCARGO, INTERTANKO and Oil Companies International Marine Forum (OCIMF). Πρόσθεσαν επίσης ότι από την αρχή του επόμενου έτους ο Ινδικός Ωκεανός δεν θα θεωρείται πλέον υψηλού κινδύνου καθώς δεν έχουν σημειωθεί επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στα ανοιχτά της Σομαλίας από το 2018.
Αυτή η ανακοίνωση αποτελεί απόδειξη για τα θετικά αποτελέσματα μιας στενής συνεργασίας 15 ετών με στόχο τη μείωση της απειλής της πειρατείας στον Ινδικό Ωκεανό, προστίθεται στην ανακοίνωση.
Επισημαίνεται ότι ο Κόλπος του Αντεν είναι ζωτικής σημασίας οδός για τις εξαγωγές ενέργειας από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη. Λίγο λιγότερο από το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου διέρχεται από τον πλωτό δρόμο μεταξύ της Υεμένης και του Κέρατος της Αφρικής. Επίσης γενικότερα περίπου το ένα τρίτο όλων των πλοίων του κόσμου περνά από αυτή τη στενή λωρίδα θάλασσας μεταξύ Υεμένης και Τζιμπουτί στη ρότα προς τη Διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα. Το βάρος τώρα της διεθνούς κοινότητας για την καταπολέμηση της πειρατείας έχει πέσει στον Κόλπο της Γουινέας στα ανοιχτά της Δυτικής Αφρικής, όπου παρατηρείται έξαρση του φαινομένου. Πάντως το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους συνολικά τα περιστατικά πειρατείας έχουν μειωθεί στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1994 και ανήλθαν σε μόλις 58, εκ των οποίων όμως τα 12 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας. Η περιοχή αποτελεί ακόμη κίνδυνο κυρίως για τους ναυτικούς καθώς εκεί σημειώθηκε το 90% των απαγωγών ναυτικών.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»