Κατώτερη των προσδοκιών, με εξαίρεση τις τουριστικές περιοχές της χώρας, είναι μέχρι στιγμής τουλάχιστον η εμπορική κίνηση στην αγορά κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνονται στις 31 Αυγούστου.
Και αυτό παρά τις μεγάλες εκπτώσεις που υπήρχαν στις βιτρίνες των περισσότερων καταστημάτων. Τα βλέμματα της αγοράς στρέφονται τώρα στο τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, οπότε και θα έχουν επιστρέψει οι εκδρομείς από τις καλοκαιρινές διακοπές, προκειμένου να κάνουν και το τελικό ταμείο.
Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά, επισημαίνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, απέτρεψαν αρκετούς καταναλωτές από την πραγματοποίηση αγορών, υποστηρίζοντας πως ο χειμώνας θα είναι ακόμη πιο δύσκολος.
Για την ενεργειακή κρίση και τις επιπτώσεις της στο εμπόριο, αλλά και τα μέτρα που χρειάζονται για την τόνωση της αγοράς κάνουν λόγο εκπρόσωποι εμπορικών συλλόγων, σημειώνοντας ότι μέχρι σήμερα η περίοδος των εκπτώσεων είναι υποτονική, καθώς η συνολική ακρίβεια περιόρισε τόσο την αγοραστική δύναμη όσο και την ψυχολογία του καταναλωτή, μειώνοντας εμφανώς τη ροή πελατών και τον συνολικό τζίρο των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη, η έντονη δυσπραγία των προηγούμενων μηνών, ο ανταγωνισμός και η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά δείχνουν ότι το λιανεμπόριο προσπαθεί να εκμεταλλευτεί στο έπακρο αυτή την εκπτωτική περίοδο με τις εμπορικές επιχειρήσεις να έχουν θέσει ως προτεραιότητα τη ρευστοποίηση των αποθεμάτων που διαθέτουν για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που προβλέπεται πως θα επικρατήσουν τον ερχόμενο χειμώνα.
Μάλιστα ανέφερε ότι αν και ο τουρισμός αποτελεί ένεση για τις επιχειρήσεις στα εμπορικά σημεία όπου δεν φτάνει ο τουρισμός, και ειδικά στις περιοχές που η πελατεία αποτελείται από οικογένειες με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα, οι αγορές παραμένουν περιορισμένες και καλύπτουν μόνο τις βασικές ανάγκες των καταναλωτών.
Αλλαγές
Ερευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας που διενήργησε η Opinion Poll αποδεικνύει ότι έχει αλλάξει δραματικά το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών, με την αλλαγή αυτή να επηρεάζει αρνητικά όλο το φάσμα της οικονομίας και την καταναλωτική συμπεριφορά.
Ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι το 66,5% των καταναλωτών δηλώνει απαισιόδοξο για το μέλλον, ενώ και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό δηλώνει ότι δυσκολεύεται πολύ να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
Πάνω από οκτώ στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι μειώνουν τις αγορές καταναλωτικών προϊόντων, το 66,4% τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο και το 66% τις μέρες των διακοπών.
Παράλληλα, έρευνα της PwC (Global Consumer Insights Survey) που διεξήχθη σε 25 χώρες δείχνει ότι δύο στους τρεις καταναλωτές αναμένουν πλέον ένα μεγάλο εκπτωτικό γεγονός για να πραγματοποιήσουν αγορές, ενώ περισσότεροι από οκτώ στους δέκα αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε και μόνο το 15% δηλώνει ότι θα ξοδέψει περισσότερα χρήματα στις εκπτώσεις με το 53% να λέει ότι θα ξοδέψει τα ίδια χρήματα με πέρυσι και το 32% λιγότερα.
Περικοπές
Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι περισσότεροι από ένας στους τέσσερις καταναλωτές σχεδιάζουν να μειώσουν την κατανάλωση σε μια σειρά από κατηγορίες αγαθών, μεταξύ των οποίων τα είδη πολυτελείας (37%), οι έξοδοι για φαγητό (34%), οι τέχνες, ο πολιτισμός και τα αθλήματα (30%) και η μόδα (25%). Επιπλέον η αύξηση των τιμών στα είδη παντοπωλείου ήταν το μείζον πρόβλημα που αντιμετώπισαν το προηγούμενο διάστημα είτε ψώνιζαν σε φυσικά καταστήματα (65%) είτε online (56%).